Abstract
Introduction Fractures of the phalanges in children can often be
underappreciated by the physician of first contact. Therefore it is necessary to
point out which of these fractures, because of the risk of possible future
complications, need special mention.
Materials and Methods A retrospective review of 512 fractures of the
phalanges in children and adolescents during an one year period. Fractures were
subdivided into the following categories – physeal fractures, intraarticular
(phalangeal neck and condylar) fractures, shaft fractures, tuft fractures,
“mallet finger” fractures, volar plate avulsion injuries and collateral ligament
avulsion injuries. Main outcome measures was the necessity for operation while
the average age at which the injury has occured, the cause of the injury, the
frequency of injury of each finger, the necessity for reduction, and the
duration of splinting were the secondary outcome measures.
Results Collateral ligament avulsion injuries and intraarticular
(phalangeal neck and condylar) fractures were injuries which most often
necessitated operative treatment. Physeal injuries were the most common injuires
with avulsions of the volar plate being the second most common. Accidents during
sport was by far the most common cause of injuires in all categories apart from
tuft injuries.
Conclusion The findings regarding the incidence and the cause of these
injuries in this study support the already published dana in the literature. The
physician of first contact has to be capable to recognise the problematic
fractures – intraarticular (phalangeal neck and condylar), significantly
displaced Salter-Harris type III and IV fractures and collateral ligament
avulsion injuries and Seymour fractures.
Zusammenfassung
Hintergrund Kindliche Phalangenfrakturen werden oft seitens des
erstbehandelnden Arztes unterschätzt. In der vorliegenden Arbeit wird
dargestellt, welche dieser Frakturen besonderer Aufmerksamkeit bedürfen, um
eventuelle Komplikationen zu vermeiden.
Patienten und Methoden 512 Phalangenfrakturen aus einem Jahr von Kindern
und Jugendlichen wurden retrospektiv analysiert. Dabei wurde unterschieden
zwischen Frakturen mit Beteiligung der Wachstumsfuge, Gelenk-, Schaft- und
Nagelkranzfrakturen sowie knöchernen Strecksehnenausrissen, Läsionen der
palmaren Platte und Seitenbandausrissen. Primäres Ziel der Arbeit war es
festzustellen, welche Frakturen/knöcherne Verletzungen einer Operation bedürfen.
Darüber hinaus sollte untersucht werden, in welchem Alter welche Verletzung
typischerweise auftritt, welcher Unfallmechanismus vorlag, wie häufig welcher
Finger betroffen war, ob es einer Reposition bedurfte und wie lange die
Ruhigstellung dauerte.
Ergebnisse Seitenbandausrisse und Gelenkbrüche bedurften am häufigsten
einer operativen Behandlung. Am häufigsten fanden sich Frakturen mit Beteiligung
der Wachstumsfuge, gefolgt von knöchernen Läsionen der palmaren Platte.
Abgesehen von Nagelkranzfrakturen waren Sportunfälle die führende Ursache bei
allen anderen Frakturen.
Schlussfolgerung Die Ergebnisse dieser Untersuchung decken sich mit denen
in der Literatur. Der erstbehandelte Arzt sollte sich der problematischen
Phalangenfrakturen im Kindes- und Jugendalter (Gelenkbrüche, dislozierte
Frakturen mit Beteiligung der Wachstumsfuge vom Typ Salter-Harris III und IV und
dislozierte knöcherne Seitenbandausrisse) bewusst sein.
Key words
Phalanx fractures - children - adolescence
Schlüsselwörter
Phalangenfrakturen - Kindesalter - Jugendalter