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DOI: 10.1055/a-0861-9601
A Simple, Inexpensive, and Precise Photographic Method for Intraoperative Toric IOL Alignment
Eine einfache, kostengünstige und präzise fotografische Methode der intraoperativen Ausrichtung torischer KunstlinsenimplantatePublication History
received 19 September 2018
accepted 19 February 2019
Publication Date:
18 April 2019 (online)
Abstract
Background It was the aim of this study to analyse the refractive outcome of toric intraocular lens (t-IOL) implantation guided by a newly developed method of photographic alignment.
Material and Methods Fourteen eyes of 10 patients (6 females, 4 males, age 63.4 ± 6.7 (40.6 – 68.0) years [mean ± 1 SD (range)]) were included in this retrospective study. All eyes received an Oculentis Tplus LS-313 (Oculentis, Berlin, Germany) t-IOL after standard phacoemusification (n = 4) or femtocataract laser-assisted surgery (n = 10). Image-guided t-IOL alignment included: (1) calculation of t-IOL parameters (combination of different biometric methods) and plotting a layout drawing of the target lens position, (2) capture of an anterior segment slit lamp photograph in the upright position, (3) superposition of the photographs by the t-IOL target plot and a gradual scale, (4) drawing of marker lines on the photograph and removal of the IOL target coordinates, (5) transfer of the final image to a tablet PC, and (6) marking of the target axis at the corneal limbus with an ink pen in the surgical room.
Results Preoperative corneal astigmatism was 2.50 ± 0.97 (1.38 – 4.34) diopters (D) (mean ± 1 SD, range). In all eyes, intraoperative alignment could easily be performed using the photographic target layout. Surgical interventions and postoperative follow-up were without complications in all cases. Residual postoperative astigmatism was 0.16 ± 0.24 (0.00 – 0.75) D (p < 0.001 compared to preoperative astigmatism). In 64% of patients, residual subjective astigmatism was zero, in 93% ≤ 0.5 D, and in 100% ≤ 0.75 D. Postoperative uncorrected logMAR visual acuity (0.05 ± 0.07, range 0.00 – 0.20) and best-corrected visual acuity (0.03 ± 0.05, 0.00 – 0.10) were significantly better (each p < 0.001) than best-corrected preoperative visual acuity (0.21 ± 0.14, 0.00 – 0.49).
Conclusions Results of this clinical series clearly indicate that the newly developed photographically guided technique of toric lens alignment leads to highly accurate postoperative results for astigmatic correction.
Zusammenfassung
Hintergrund Ziel dieser Studie war es, refraktive Ergebnisse einer Implantation torischer Intraokularlinsen (t-IOL) zu analysieren, die mithilfe einer neu entwickelten fotografischen Methode positioniert wurden.
Material und Methoden 14 Augen von 10 Patienten (6 Frauen, 4 Männer, Alter: 63,4 ± 6,7 (40,6 – 68,0) Jahre [Mittelwert ± 1 SD (Spannweite)]) wurden in diese retrospektive Analyse eingeschlossen. In allen Fällen wurde eine Oculentis Tplus LS-313-Intraokularlinse nach Standardphakoemulsifikation (n = 4) oder femtosekundenlaserassistierter Kataraktoperation (n = 10) implantiert. Die bildgeleitete t-IOL-Positionierung umfasste: 1. Berechnung der Linsenparameter (Kombination verschiedener Methoden) und Erstellung einer IOL-Positionsskizze, 2. Anfertigung einer Vorderabschnittsfotografie an der Spaltlampe, 3. Überlagerung der Fotografie durch die Positionsskizze und einer Winkelskala, 4. Markierung der Koordinaten auf dem Vorderabschnittsfoto und Entfernung der Positionsskizze, 5. Transfer des Planungsfotos auf ein hochauflösendes Tablet, 6. Markierung der Zielpositionen am kornealen Limbus mit einem Biomarker im OP-Raum.
Ergebnisse Der präoperative korneale Astigmatismus betrug 2,50 ± 0,97 (1,38 – 4,34) Dioptrien (dpt). Die fotografisch geleitete Positionierung der t-IOLs konnte bei allen Augen problemlos durchgeführt werden. Intra- und postoperativ traten keine Komplikationen auf. Der residuale postoperative Astigmatismus betrug 0,16 ± 0,24 (0,00 – 0,75) dpt (p < 0,001 im Vergleich zu präoperativem Astigmatismus). 64% der operierten Augen wiesen subjektiv keinen residualen Astigmatismus auf, bei 93% war dieser ≤ 0,5 dpt und bei 100% ≤ 0,75 dpt. Der postoperativ unkorrigierte Visus (0,05 ± 0,07 [Spannweite 0,00 – 0,20] logMAR) und bestkorrigierte Visus (0,03 ± 0,05, 0,00 – 0,10) waren signifikant (jedes p < 0,001) besser als die präoperativ bestkorrigierte Sehschärfe (0,21 ± 0,14, 0,00 – 0,49).
Schlussfolgerungen Die Ergebnisse dieser Studien zeigen, dass mithilfe der neu entwickelten fotografisch geleiteten Methode eine präzise Positionierung torischer Intraokularlinsen erreicht werden kann.
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