Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-0967-1264
Isolieren wir Keime oder Patienten? Isolationsmaßnahmen unter der Lupe
Do we Isolate Patients or Bugs? Challenging Isolation Precautions
Zusammenfassung
Isolationsmaßnahmen zur Prävention der Übertragung multiresistenter Erreger (MRE) gehören in Anbetracht der steigenden Resistenzentwicklung auf Intensivstationen mittlerweile zur Routine. Noch wichtiger sind allerdings Basishygiene und der verantwortungsvolle Umgang mit antiinfektiven Therapien. Dieser Beitrag widmet sich den verschiedenen Präventionsmaßnahmen, die nur in Kombination effektiv und zielführend sind.
Abstract
Isolation of patients with multidrug-resistant organisms (MRGN) has been recommended since years. Recent evidence suggests no benefit by this isolation procedure. Furthermore, isolation precautions may have potential negative effects on patient well-being and may increase therapeutic error.
Rather than blocking patients up in a room, implementing and continuous education about standard precautions as hand washing and contact awareness may decrease spread of MRGN and other resistant bacteria. In this context, evidence about mechanism of resistance transfer between bacteria is still expanding. Education about these mechanisms inside and outside the body may help to corroborate the appreciation about implementation of standard precautions. In addition, the awareness of antibiotic stewardship in this context has to be underlined. Prevention of spreading bacteria is not done by isolation in room. In fact, it is a multifactorial continuous cycle of planning, teaching, surveillance and transfer of knowledge. Combination of education, compliance to standard precautions and continuous education may be a big step forward in fighting MRGN transmission and progression.
-
Händehygiene ist immer wesentlicher Bestandteil bei der Vermeidung von Erregerübertragung.
-
Keime und Resistenzgene können auf Oberflächen von Telefonen, Stethoskopen, Verpackungen etc. überleben und dadurch übertragen werden.
-
Räumliche Isolierung ist nur in Kombination mit Basishygiene effektiv.
-
Resistenzgene können zwischen den Bakterien ausgetauscht und/oder erweitert werden.
-
Unter Antibiotikatherapie steigt die Aktivierungs- und Austauschrate von MRE.
-
Die Anpassung der Antibiotikawahl an das Resistenzmuster des lokalen Keimspektrums rettet Leben.
-
Der Einsatz der antiinfektiven Therapie sollte in Relation zum Krankheitswert des Keimes erfolgen.
-
Antibiotic Stewardship reduziert die Entstehung und das Übertragungsrisiko von multiresistenten Keimen.
Schlüsselwörter
räumliche Isolation - Intensivmedizin - Antibiotic Stewardship - multiresistente gramnegative Bakterien (MRGN)Key words
isolation precautions - intensive care - antibiotic stewardship - multidrug-resistant Gram-negative bacteria (MRGN)Publication History
Article published online:
26 June 2020
Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York
-
Literatur
- 1 Robert Koch-Institut. Infektionsprävention im Rahmen der Pflege und Behandlung von Patienten mit übertragbaren Krankheiten – Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert Koch-Institut. Bundesgesundheitsbl 2015; 58: 1151-1170 Im Internet (Stand: 01.04.2020): http://www.rki.de/DE/Content/Infekt/Krankenhaushygiene/Kommission/Downloads/Infektionspraev_Pflege_Diagnostik_Therapie.pdf?__blob=publicationFile
- 2 Kwon JH, Reske K, OʼNeil CA. et al. Assessment of antibiotic-resistant organism transmission among rooms of hospitalized patients, healthcare personnel, and the hospital environment utilizing surrogate markers and selective bacterial cultures. Infect Control Hosp Epidemiol 2020; 23: 1-8 doi:10.1017/ice.2019.376
- 3 OʼHara LM, Calfee DP, Miller LG. et al. Optimizing contact precautions to curb the spread of antibiotic-resistant bacteria in hospitals: a multicenter cohort study to identify patient characteristics and healthcare personnel interactions associated with transmission of methicillin-resistant staphylococcus aureus. Clin Infect Dis 2019; 69: S171-S177 doi:10.1093/cid/ciz621
- 4 Karanika S, Karantanos T, Arvanitis M. et al. Fecal colonization with extended-spectrum beta-lactamase-producing enterobacteriaceae and risk factors among healthy individuals: a systematic review and metaanalysis. Clin Infect Dis 2016; 63: 310-318 doi:10.1093/cid/ciw283
- 5 Robert Koch-Institut. Hygienemaßnahmen bei Infektionen oder Besiedlung mit multiresistenten gramnegativen Stäbchen. Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) beim Robert Koch-Institut (RKI). Bundesgesundheitsbl 2012; 55: 1311-1354 Im Internet (Stand: 01.04.220): http://edoc.rki.de/bitstream/handle/176904/253/21obND4dxM.pdf?sequence=1&isAllowed=y
- 6 Fachgesellschaften. Stellungnahme zur Empfehlung der Kommission für Krankenhaushygiene und Infektionsprävention (KRINKO) „Hygienemaßnahmen zur Prävention der Infektion durch Enterokokken mit speziellen Antibiotikaresistenzen“. 09.05.2018. Im Internet (Stand: 01.04.2020): http://www.dgho.de/publikationen/stellungnahmen/gute-aerztliche-praxis/krinko/stellungnahme-zu-krinko-vre-20180509.pdf/view
- 7 Marra AR, Edmond MB, Schweizer ML. et al. Discontinuing contact precautions for multidrug-resistant organisms: A systematic literature review and meta-analysis. Am J Infect Control 2018; 46: 333-340 doi:10.1016/j.ajic.2017.08.031
- 8 Abad C, Fearday A, Safdar N. Adverse effects of isolation in hospitalised patients: a systematic review. J Hosp Infect 2010; 76: 97-102 doi:10.1016/j.jhin.2010.04.027
- 9 Kirkland KB, Weinstein JM. Adverse effects of contact isolation. Lancet 1999; 354: 1177-1178 doi:10.1016/S0140-6736(99)04196-3
- 10 Evans HL, Shaffer MM, Hughes MG. et al. Contact isolation in surgical patients: a barrier to care?. Surgery 2003; 134: 180-188 doi:10.1067/msy.2003.222
- 11 Saint S, Higgins LA, Nallamothu BK. et al. Do physicians examine patients in contact isolation less frequently? A brief report. Am J Infect Control 2003; 31: 354-356 doi:10.1016/s0196-6553(02)48250-8
- 12 Maechler F, Schwab F, Hansen S. et al. Contact isolation versus standard precautions to decrease acquisition of extended-spectrum beta-lactamase-producing Enterobacterales in non-critical care wards: a cluster-randomised crossover trial. Lancet Infect Dis 2020;
- 13 Kluytmans-van den Bergh MFQ, Bruijning-Verhagen PCJ, Vandenbroucke-Grauls C. et al. Contact precautions in single-bed or multiple-bed rooms for patients with extended-spectrum beta-lactamase-producing Enterobacteriaceae in Dutch hospitals: a cluster-randomised, crossover, non-inferiority study. Lancet Infect Dis 2019; 19: 1069-1079 doi:10.1016/S1473-3099(19)30262-2
- 14 Tomczyk S, Zanichelli V, Grayson ML. et al. Control of Carbapenem-resistant Enterobacteriaceae, Acinetobacter baumannii, and Pseudomonas aeruginosa in healthcare facilities: a systematic review and reanalysis of quasi-experimental studies. Clin Infect Dis 2019; 68: 873-884 doi:10.1093/cid/ciy752
- 15 van der Kooi T, Sax H, Pittet D. et al. Prevention of hospital infections by intervention and training (PROHIBIT): results of a pan-European cluster-randomized multicentre study to reduce central venous catheter-related bloodstream infections. Intensive Care Med 2018; 44: 48-60 doi:10.1007/s00134-017-5007-6
- 16 Koscova J, Hurnikova Z, Pistl J. Degree of bacterial contamination of mobile phone and computer keyboard surfaces and efficacy of disinfection with chlorhexidine digluconate and triclosan to its reduction. Int J Environ Res Public Health 2018; 15: 2238 doi:10.3390/ijerph15102238
- 17 Jackson SS, Thom KA, Magder LS. et al. Patient contact is the main risk factor for vancomycin-resistant Enterococcus contamination of healthcare workersʼ gloves and gowns in the intensive care unit. Infect Control Hosp Epidemiol 2018; 39: 1063-1067 doi:10.1017/ice.2018.160
- 18 Krein SL, Mayer J, Harrod M. et al. Identification and characterization of failures in infectious agent transmission precaution practices in hospitals: a qualitative study. JAMA Intern Med 2018; 178: 1016-1057 doi:10.1001/jamainternmed.2018.1898
- 19 Yanke E, Moriarty H, Carayon P. et al. A qualitative, interprofessional analysis of barriers to and facilitators of implementation of the Department of Veterans Affairsʼ Clostridium difficile prevention bundle using a human factors engineering approach. Am J Infect Control 2018; 46: 276-284 doi:10.1016/j.ajic.2017.08.027
- 20 Arzanlou M, Chai WC, Venter H. Intrinsic, adaptive and acquired antimicrobial resistance in Gram-negative bacteria. Essays Biochem 2017; 61: 49-59 doi:10.1042/EBC20160063
- 21 Wilson H, Torok ME. Extended-spectrum β-lactamase-producing and carbapenemase-producing Enterobacteriaceae. Microb Genom 2018; 4: e000197 doi:10.1099/mgen.0.000197
- 22 Lerminiaux NA, Cameron ADS. Horizontal transfer of antibiotic resistance genes in clinical environments. Can J Microbiol 2019; 65: 34-44 doi:10.1139/cjm-2018-0275
- 23 Lemmen SW, Lewalter K. Antibiotic stewardship and horizontal infection control are more effective than screening, isolation and eradication. Infection 2018; 46: 581-590 doi:10.1007/s15010-018-1137-1
- 24 Frattari A, Savini V, Polilli E. et al. Control of gram-negative multi-drug resistant microorganisms in an Italian ICU: Rapid decline as a result of a multifaceted intervention, including conservative use of antibiotics. Int J Infect Dis 2019; 84: 153-162 doi:10.1016/j.ijid.2019.04.002
- 25 Baur D, Gladstone BP, Burkert F. et al. Effect of antibiotic stewardship on the incidence of infection and colonisation with antibiotic-resistant bacteria and Clostridium difficile infection: a systematic review and meta-analysis. Lancet Infect Dis 2017; 17: 990-1001 doi:10.1016/S1473-3099(17)30325-0
- 26 Willmann M, Marschal M, Holzl F. et al. Time series analysis as a tool to predict the impact of antimicrobial restriction in antibiotic stewardship programs using the example of multidrug-resistant Pseudomonas aeruginosa. Antimicrob Agents Chemother 2013; 57: 1797-1803 doi:10.1128/AAC.02142-12
- 27 Innovationsausschuss beim Gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA). ISO-ADE – Horizontale vs. vertikale Präventions-Strategien zum Stopp der Ausbreitung von Grampositiven multiresistenten Erregern in deutschen Krankenhäusern. Im Internet (Stand: 02.04.2020): http://innovationsfonds.g-ba.de/projekte/versorgungsforschung/iso-ade-horizontale-vs-vertikale-praeventions-strategien-zum-stopp-der-ausbreitung-von-grampositiven-multiresistenten-erregern-in-deutschen-krankenhaeusern.252