Nuklearmedizin 2019; 58(05): 371-378
DOI: 10.1055/a-1000-6951
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Comparison of Fluorine(18)-fluorodeoxyglucose and Gallium(68)-citrate PET/CT in patients with tuberculosis

Vergleich von Fluor(18)-Fluordesoxyglucose und Gallium(68)-citrat PET/CT bei Patienten mit Tuberkulose
Alfred O. Ankrah
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
2   Medical Imaging Center, Department of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, University of Groningen, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands
3   Nuclear Medicine Unit, Korle Bu Teaching Hospital, National Centre for Radiotherapy and Nuclear Medicine, Accra, Ghana
,
Ismaheel O. Lawal
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
,
Tebatso M.G. Boshomane
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
,
Hans C. Klein
2   Medical Imaging Center, Department of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, University of Groningen, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands
,
Thomas Ebenhan
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
,
Rudi A.J.O. Dierckx
2   Medical Imaging Center, Department of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, University of Groningen, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands
,
Mariza Vorster
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
,
Andor W.J.M. Glaudemans
2   Medical Imaging Center, Department of Nuclear Medicine and Molecular Imaging, University of Groningen, University Medical Center Groningen, Groningen, the Netherlands
,
Mike M. Sathekge
1   Department of Nuclear Medicine, Steve Biko Academic Hospital, University of Pretoria, Pretoria, South Africa
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Publikationsverlauf

05. Juli 2019

21. August 2019

Publikationsdatum:
04. September 2019 (online)

Abstract

18F-FDG and 68Ga-citrate PET/CT have both been shown to be useful in the management of tuberculosis (TB). We compared the abnormal PET findings of 18F-FDG- and 68Ga-citrate-PET/CT in patients with TB.

Methods Patients with TB on anti-TB therapy were included. Patients had a set of PET scans consisting of both 18F-FDG and 68Ga-citrate. Abnormal lesions were identified, and the two sets of scans were compared. The scan findings were correlated to the clinical data as provided by the attending physician.

Results 46 PET/CT scans were performed in 18 patients, 11 (61 %) were female, and the mean age was 35.7 ± 13.5 years. Five patients also had both studies for follow-up reasons during the use of anti-TB therapy. Thirteen patients were co-infected with HIV. 18F-FDG detected more lesions than 68Ga-citrate (261 vs. 166, p < 0.0001). 68Ga-citrate showed a better definition of intracerebral lesions due to the absence of tracer uptake in the brain. The mean SUVmax was higher for 18F-FDG compared to 68Ga-citrate (5.73 vs. 3.01, p < 0.0001). We found a significant correlation between the SUVmax of lesions that were determined by both tracers (r = 0.4968, p < 0.0001).

Conclusion Preliminary data shows 18F-FDG-PET detects more abnormal lesions in TB compared to 68Ga-citrate. However, 68Ga-citrate has better lesion definition in the brain and is therefore especially useful when intracranial TB is suspected.

Zusammenfassung

18F-FDG und 68Ga-Citrat PET/CT haben sich beide als nützlich bei der Behandlung von Tuberkulose (TB) erwiesen. Wir verglichen die abnormalen PET-Befunde von 18F-FDG- und 68Ga-Citrat PET/CT bei Patienten mit TB.

Methoden Patienten mit TB unter antituberkulotischer Behandlung wurden eingeschlossen. Die Patienten hatten einen Datensatz von PET- Aufnahmen, die sowohl mit 18F-FDG als auch mit 68Ga-Citrat durchgeführt wurden. Anormale Läsionen wurden identifiziert und die beiden Datensätze der Aufnahmen wurden verglichen. Die Bildgebungsbefunde wurden mit den klinischen Daten des behandelnden Arztes korreliert.

Ergebnisse 46 PET/CT-Untersuchungen wurden bei 18 Patienten durchgeführt, 11 (61 %) waren weiblich und das Durchschnittsalter betrug 35,7 ± 13,5 Jahre. Fünf Patienten hatten beide Untersuchungen auch als Verlaufskontrolle während der antituberkulotischer Behandlung. Dreizehn Patienten hatten eine HIV-Koinfektion. 18F-FDG entdeckte mehr Läsionen als 68Ga-Citrat (261 vs. 166, p < 0,0001). 68Ga-Citrat zeigte eine bessere Definition von intrazerebralen Läsionen, da keine Tracer vom Gehirn aufgenommen wurden. Der mittlere SUVmax war für 18F-FDG höher als für 68Ga-Citrat (5,73 vs. 3,01, p < 0,0001). Wir fanden eine signifikante Korrelation zwischen den SUVmax Werten von Läsionen, die mit beiden Tracern bestimmt wurden (r = 0,4968, p < 0,0001).

Schlussfolgerung Vorläufige Daten zeigen, dass die PET mit 18F-FDG im Vergleich zu 68Ga-Citrat mehr abnormale Läsionen bei TB erkennt. 68Ga-Citrat zeigt jedoch eine bessere Definition der Läsionen im Gehirn und ist daher besonders nützlich, wenn der Verdacht auf intrakranielle TB besteht.