Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-1031-9711
Itʼs all in Your Head! Einfluss des Mentalen Trainings auf den Kompetenzerwerb praktischer Fertigkeiten in der chirurgischen Lehre
Itʼs all in Your Head! Influence of Mental Training on the Acquisition of Practical Skills in Surgical TrainingPublication History
Publication Date:
11 December 2019 (online)
![](https://www.thieme-connect.de/media/zblchir/201906/lookinside/thumbnails/10-1055-a-1031-9711_zbc1551-1.jpg)
Zusammenfassung
Einleitung Die chirurgische Aus- und Weiterbildung kann mit Hochleistungssport verglichen werden, da hier komplizierte Bewegungsabläufe und differenzierte Koordination in Perfektion vereint werden müssen. Daher scheint die Integration von sportwissenschaftlich etablierten und detailliert analysierten Trainingsmethoden, wie bspw. das Mentale Training, in die chirurgische Ausbildung sinnvoll zu sein. Das Ziel der vorliegenden Arbeit ist eine vergleichende Effektivitätsanalyse sowie eine Kostenanalyse zwischen Mentalem Training und dem traditionellen „See one, do one, …“.
Material und Methoden Studierende des 2. klinischen Semesters wurden im Rahmen des „Trainings praktischer Fertigkeiten“ als Bestandteil des Blockpraktikums Chirurgie in 2 Gruppen randomisiert: Die Kontrollgruppe wurde nach dem Prinzip „See one, do one, …“ im Modul Wundversorgung unterrichtet, die Studiengruppe mittels Mentalen Trainings. Als Beispiel einer komplexen chirurgischen Fertigkeit wurde die Wundversorgung bestehend aus dem Setzen einer Lokalanästhesie, dem sterilen Abdecken und Vorbereiten einer Wunde sowie der Einzelknopfnaht ausgewählt. Der Lernerfolg wurden zu 3 Messzeitpunkten erfasst: unmittelbar nach dem Training mittels eines formativen OSCE (Messzeitpunkt 1), 2 Wochen später mittels eines Free-recall-Tests (mündliche Abfrage mit offenen Fragen; Messzeitpunkt 2) sowie nach 5 – 14 Wochen in einem summativen OSCE (Messzeitpunkt 3).
Ergebnisse 123 Studierende konnten in die Studie eingeschlossen werden. Am 1. Messzeitpunkt zeigten die Studierenden der Gruppe „Mentales Training“ an der Station „steriles Abdecken“ signifikant bessere Ergebnisse (Gruppe „See one, do one, …“ 67,4% + 11,1; MT-Gruppe 71,6 + 10,6; p = 0,035). An anderen Stationen und zu anderen Zeitpunkten zeigten sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen. Die aufgestellte Kostenanalyse zeigt eine potenzielle Ersparnis durch das Mentale Training von 4067,68 € pro Semester durch den ressourcensparenden Umgang mit Material und Personal im Vergleich zur Methode des „See one, do one, …“.
Schlussfolgerung Mentales Training stellt in der curricularen Lehre im Fach Chirurgie eine Lehrmethode dar, in der die Studierenden mindestens gleiche, für komplexe Fertigkeiten sogar bessere Ergebnisse erzielen als mit der traditionellen Methode „See one, do one, …“. Gleichzeitig geht es mit einer Reduktion der Personal- und Materialkosten einher.
Abstract
Introduction Practical skills are very important for medical doctors, but, for many practical skills, the optimal teaching form is not yet known. Surgical education and training can be compared to high performance sports, since complex movements and differentiated coordination have to be united perfectly in both disciplines. Thus, it would be useful to integrate into medical training methods that have been established and analysed in detail in sports sciences. The aim of the present study was to perform an analysis of the comparative effectiveness of mental training and the traditional “see one, do one” approach – with respect to both the acquired expertise, as well as the personnel and material costs.
Methods Third year undergraduate medical students were randomised into two groups while participating in a practical skills training session: The control group was taught using the “see one, do one” approach, but the intervention group used mental training. As an example of a complex surgical skill, wound care was selected, as it consists of applying a local anaesthetic, the sterile covering and preparation of a wound, as well as performing a simple interrupted suture. The learning success was recorded at 3 measuring times: Directly after the training in an introductory OSCE (time point 1), two weeks after training using a free recall test (time point 2) as well as 5 – 14 weeks after training in an overall OSCE (time point 3).
Results 123 students participated in the study. At the first time point, the students of the “mental training” group showed significantly better results in performing the sterile covering and wound preparation (“see one, do one” group 67.4% + 11.1; mental training group 71.6 + 10.6, p = 0.035). At other stations and at other time points there were no significant differences between the two groups. The cost analysis shows a potential saving of 4067.68 € per semester due to the resource-saving handling of materials and personnel.
Conclusion Mental training represents a teaching method that can be used with good results in curricular teaching in the field of surgery, which goes hand in hand with a reduction in personnel and material costs.
-
Literatur
- 1 General Medical Council. Tomorrowʼs Doctors: Outcomes and Standards for undergraduate medical Education. Manchester: General Medical Council; 2009. Im Internet: http://www.ub.edu/medicina_unitateducaciomedica/documentos/TomorrowsDoctors_2009.pdf Stand: 10.11.2019
- 2 Schwarz MR, Wojtczak A, Stern D. The outcomes of global minimum essential requirements (GMER) pilot implementation in China. Med Teach 2007; 29: 699-705 doi:10.1080/01421590701749821
- 3 Medizinischer Fakultätentag der Bundesrepublik Deutschland e.V.. Nationaler Kompetenzbasierter Lernzielkatalog Medizin (NKLM). Im Internet: http://www.nklm.de/kataloge/nklm/lernziel/uebersicht Stand: 11.07.2019
- 4 Dent JA. Bedside Teaching. In: Dent JA, Harden RM. eds. A practical Guide for medical Teachers. Edinburgh: Churchill Livingstone; 2013
- 5 Kotsis SV, Chung KC. Application of “see one, do one, teach one” concept in surgical training. Plast Reconstr Surg 2013; 131: 1194-1204 doi:10.1097/PRS.0b013e318287a0b3
- 6 Statistisches Bundesamt (DESTATIS). Gesundheit – Krankenhäuser (2014). Im Internet: https://www.destatis.de/DE/ZahlenFakten/GesellschaftStaat/Gesundheit/Krankenhaeuser/Krankenhaeuser.html Stand: 11.07.2019
- 7 MarburgerBund – Verband der angestellten und beamteten Ärztinnen und Ärzte Deutschlands e.V.. MarburgerBund-Monitor 2017. Im Internet: https://www.marburger-bund.de/sites/default/files/files/2018-09/gesamtauswertung-mb-monitor-2017-presse-pk-website.pdf Stand: 12.09.2017
- 8 Ruesseler M, Tomczak M, Thrun M. et al. The influence of the instructional approach on acquiring clinical skills in surgery: a comparative effectiveness study. J Surg Educ 2019; 76: 140-149 doi:10.1016/j.jsurg.2018.07.008
- 9 Zabel J, Sterz J, Hoefer SH. et al. The use of teaching associates for knee and shoulder examination: a comparative effectiveness analysis. J Surg Educ 2019; 76: 1440-1449 doi:10.1016/j.jsurg.2019.03.006
- 10 Münster T, Stosch C, Hindrichs N. et al. Peytonʼs 4-Steps-Approach in comparison: medium-term effects on learning external chest compression–a pilot study. GMS J Med Educ 2016; 33: Doc60 doi:10.3205/zma001059
- 11 Vogel D, Harendza S. Basic practical skills teaching and learning in undergraduate medical education–a review on methodological evidence. GMS J Med Educ 2016; 33: Doc64 doi:10.3205/zma001063
- 12 Troidl H. Technologie: Trainingszentren – Eine neue Form des Operierenlernens in der Viszeralchirurgie. In: Hartel W. Hrsg. Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Berlin, Heidelberg: Springer; 1996: 727-741
- 13 Mayer J, Bohn J, Görlich P. et al. Mentales Gehtraining – Wirksamkeit eines Therapieverfahrens in der Rehabilitation nach Hüftendoprothetik. Z Orthop Ihre Grenzgeb 2005; 143: 419-423 doi:10.1055/s-2005-836829
- 14 Schuster C, Hilfiker R, Amft O. et al. Best practice for motor imagery: a systematic literature review on motor imagery training elements in five different disciplines. BMC Med 2011; 9: 75 doi:10.1186/1741-7015-9-75
- 15 Eberspächer H. Mentales Training: Das Handbuch für Trainer und Sportler. München: Stiebner; 2012
- 16 Immenroth M, Burger T, Brenner J. et al. Mental training in surgical education: a randomized controlled trial. Ann Surg 2007; 245: 385-391 doi:10.1097/01.sla.0000251575.95171.b3
- 17 Raison N, Ahmed K, Abe T. et al. Cognitive training for technical and non‐technical skills in robotic surgery: a randomised controlled trial. BJU Int 2018; 122: 1075-1081 doi:10.1111/bju.14376
- 18 Eberspächer H, Immenroth M. Mentales Training – hilft es auch dem modernen Chirurgen?. Zentralbl Chir 1999; 124: 895-901
- 19 Rüsseler M, Weber R, Braunbeck A. et al. Training praktischer Fertigkeiten in der Chirurgie – Ein Ausbildungskonzept für Studierende. Zentralbl Chir 2010; 135: 249-256 doi:10.1055/s-0030-1247355
- 20 Brand N, Jolles J. Learning and retrieval rate of words presented auditorily and visually. J Gen Psychol 1985; 112: 201-210
- 21 Sanders CW, Sadoski M, van Walsum K. et al. Learning basic surgical skills with mental imagery: using the simulation centre in the mind. Med Educ 2008; 42: 607-612 doi:10.1111/j.1365-2923.2007.02964.x
- 22 Komesu Y, Urwitz-Lane R, Ozel B. et al. Does mental imagery prior to cystoscopy make a difference? A randomized controlled trial. Am J Obstet Gynecol 2009; 201: 218.e1-218.e9 doi:10.1016/j.ajog.2009.04.008
- 23 Wood T. Assessment not only drives learning, it may also help learning. Med Educ 2009; 43: 5-6 doi:10.1111/j.1365-2923.2008.03237.x
- 24 Raupach T, Brown J, Anders S. et al. Summative assessments are more powerful drivers of student learning than resource intensive teaching formats. BMC Med 2013; 11: 61 doi:10.1186/1741-7015-11-61
- 25 Frenk J, Chen L, Bhutta ZA. et al. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet 2010; 376: 1923-1958 doi:10.1016/S0140-6736(10)61854-5
- 26 Davison S, Raison N, Khan MS. et al. Mental training in surgical education: a systematic review. ANZ J Surg 2017; 87: 873-878 doi:10.1111/ans.14140
- 27 Rao A, Tait I, Alijani A. Systematic review and meta-analysis of the role of mental training in the acquisition of technical skills in surgery. Am J Surg 2015; 210: 545-553 doi:10.1016/j.amjsurg.2015.01.028