Diabetes aktuell 2020; 18(03): 120-126
DOI: 10.1055/a-1152-2146
Schwerpunkt
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Renovaskuläre Effekte von SGLT-2-Inhibitoren

Bernd Hohenstein
1   Nephrologisches Zentrum Villingen-Schwenningen
,
Christian Hugo
2   Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Medizinische Klinik 3 mit Poliklinik, Bereich Nephrologie
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 May 2020 (online)

ZUSAMMENFASSUNG

Für Diabetes mellitus als eine der kostenintensivsten Erkrankungen weltweit entstand in vielen Jahrzehnten durch zahlreiche Studien ein detailliertes Bild von der optimierten Therapie hinsichtlich mikro- und makrovaskulärer Folgeerkrankungen. Neben der Kontrolle der Hyperglykämie kommt vor allem der RAS-Blockade eine wichtige Bedeutung als nephroprotektiver Ansatz zu. Die Einführung der SGLT-2-Inhibitoren und GLP-1-Analoga hat in den letzten Jahren zu protektiven Effekten bei Patienten mit Typ-2-Diabetes und Nierenschädigung geführt – nicht nur hinsichtlich der kardiovaskulären Morbidität und Mortalität, sondern vor allem im Hinblick auf die Hemmung der Erkrankungsprogression, der Proteinurie und des Eintritts des terminalen Nierenversagens mit Dialysepflichtigkeit. Mechanismus und Ausmaß der Effekte stellen daher die Basis für weitergehende, sämtliche chronischen Nierenerkrankungen einbeziehende Interventionsstudien dar.

 
  • Literatur

  • 1 Oh SW, Kim S, Na KY. et al Clinical implications of pathologic diagnosis and classification for diabetic nephropathy. Diabetes Res Clin Pract 2012; 97: 418-424 doi:10.1016/j.diabres.2012.03.016
  • 2 MacIsaac RJ, Tsalamandris C, Panagiotopoulos S. et al Nonalbuminuric renal insufficiency in type 2 diabetes. Diabetes care 2004; 27: 195-200 doi:10.2337/diacare.27.1.195
  • 3 Reichel H, Zee J, Tu C. et al Chronic kidney disease progression and mortality risk profiles in Germany: results from the Chronic Kidney Disease Outcomes and Practice Patterns Study. Nephrol Dial Transplant 2020 doi:10.1093/ndt/gfz260
  • 4 Hoffmann F, Haastert B, Koch M. et al The effect of diabetes on incidence and mortality in end-stage renal disease in Germany. Nephrol Dial Transplant 2011; 26: 1634-1640 doi:10.1093/ndt/gfq609
  • 5 Lewis EJ, Hunsicker LG, Bain RP. et al The effect of angiotensin-converting-enzyme inhibition on diabetic nephropathy. The Collaborative Study Group. N Engl J Med 1993; 329: 1456-1462 doi:10.1056/NEJM199311113292004
  • 6 Brenner BM, Cooper ME, de Zeeuw D. et al Effects of losartan on renal and cardiovascular outcomes in patients with type 2 diabetes and nephropathy. N Engl J Med 2001; 345: 861-869 doi:10.1056/NEJMoa011161
  • 7 Mann JFE, Orsted DD, Buse JB. Liraglutide and renal outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 2017; 377: 2197-2198 doi:10.1056/NEJMc1713042
  • 8 Wanner C, Heerspink HJL, Zinman B. et al Empagliflozin and kidney function decline in patients with type 2 diabetes: A slope analysis from the EMPA-REG OUTCOME. Trial J Am Soc Nephrol 2018; 29: 2755-2769 doi:10.1681/ASN.2018010103
  • 9 Wanner C, Inzucchi SE, Lachin JM. et al Empagliflozin and progression of kidney disease in type 2 diabetes. N Engl J Med 2016; 375: 323-334 doi:10.1056/NEJMoa1515920
  • 10 No authors listed Intensive blood-glucose control with sulphonylureas or insulin compared with conventional treatment and risk of complications in patients with type 2 diabetes (UKPDS 33). UK Prospective Diabetes Study (UKPDS) Group. Lancet 1998; 352: 837-853
  • 11 Holman RR, Paul SK, Bethel MA. et al 10-year follow-up of intensive glucose control in type 2 diabetes. N Engl J Med 2008; 359: 1577-1589 doi:10.1056/NEJMoa0806470
  • 12 Lean ME, Leslie WS, Barnes AC. et al Primary care-led weight management for remission of type 2 diabetes (DiRECT): an open-label, cluster-randomised trial. Lancet 2018; 391: 541-551 doi:10.1016/S0140-6736(17)33102-1
  • 13 Lewis EJ, Hunsicker LG, Clarke WR. et al Renoprotective effect of the angiotensin-receptor antagonist irbesartan in patients with nephropathy due to type 2 diabetes. N Engl J Med 2001; 345: 851-860 doi:10.1056/NEJMoa011303
  • 14 DCCT/EDIC Research Group de Boer IH, Sun W. et al Intensive diabetes therapy and glomerular filtration rate in type 1 diabetes. N Engl J Med 2011; 365: 2366-2376 doi:10.1056/NEJMoa1111732
  • 15 Gaede P, Lund-Andersen H, Parving HH. et al Effect of a multifactorial intervention on mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 2008; 358: 580-591 doi:10.1056/NEJMoa0706245
  • 16 Haller H, Ito S, Izzo Jr JL. et al Olmesartan for the delay or prevention of microalbuminuria in type 2 diabetes. N Engl J Med 2011; 364: 907-917 doi:10.1056/NEJMoa1007994
  • 17 Action to Control Cardiovascular Risk in Diabetes Study Group Gerstein HC, Miller ME. et al Effects of intensive glucose lowering in type 2 diabetes. N Engl J Med 2008; 358: 2545-2559 doi:10.1056/NEJMoa0802743
  • 18 ACCORD Study Group Cushman WC, Evans GW. et al Effects of intensive blood-pressure control in type 2 diabetes mellitus. N Engl J Med 2010; 362: 1575-1585 doi:10.1056/NEJMoa1001286
  • 19 ADVANCE Collaborative Group Patel A, MacMahon S. et al Intensive blood glucose control and vascular outcomes in patients with type 2 diabetes. N Engl J Med 2008; 358: 2560-2572 doi:10.1056/NEJMoa0802987
  • 20 Ahlqvist E, Storm P, Karajamaki A. et al Novel subgroups of adult-onset diabetes and their association with outcomes: a data-driven cluster analysis of six variables. Lancet Diabetes Endocrinol 2018; 6: 361-369 doi:10.1016/S2213-8587(18)30051-2
  • 21 Inzucchi SE, Kosiborod M, Fitchett D. et al Improvement in cardiovascular outcomes with empagliflozin is independent of glycemic control. Circulation 2018; 138: 1904-1907 doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.118.035759
  • 22 Giugliano D, Maiorino MI, Bellastella G. et al GLP-1 receptor agonists for prevention of cardiorenal outcomes in type 2 diabetes: An updated meta-analysis including the REWIND and PIONEER 6 trials. Diabetes Obes Metab 2019; 21: 2576-2580 doi:10.1111/dom.13847
  • 23 Zinman B, Wanner C, Lachin JM. et al Empagliflozin, Cardiovascular outcomes, and mortality in type 2 diabetes. N Engl J Med 2015; 373: 2117-2128 doi:10.1056/NEJMoa1504720
  • 24 Cherney DZ, Perkins BA, Soleymanlou N. et al Renal hemodynamic effect of sodium-glucose cotransporter 2 inhibition in patients with type 1 diabetes mellitus. Circulation 2014; 129: 587-597 doi:10.1161/CIRCULATIONAHA.113.005081
  • 25 Wiviott SD, Raz I, Bonaca MP. et al Dapagliflozin and cardiovascular outcomes in type 2 diabetes. N Engl J Med 2019; 380: 347-357 doi:10.1056/NEJMoa1812389
  • 26 Neal B, Perkovic V, Mahaffey KW. et al Canagliflozin and cardiovascular and renal events in type 2 diabetes. N Engl J Med 2017; 377: 644-657 doi:10.1056/NEJMoa1611925
  • 27 Perkovic V, Jardine MJ, Neal B. et al Canagliflozin and renal outcomes in type 2 diabetes and nephropathy. N Engl J Med 2019; 380: 2295-2306 doi:10.1056/NEJMoa1811744
  • 28 McMurray JJV, Solomon SD, Inzucchi SE. et al Dapagliflozin in patients with heart failure and reduced ejection fraction. N Engl J Med 2019; 381: 1995-2008 doi:10.1056/NEJMoa1911303