Z Gastroenterol 2021; 59(06): 540-550
DOI: 10.1055/a-1162-0357
Originalarbeit

Small intestinal dysmotility in cirrhotic patients: correlation with severity of liver disease and cirrhosis-associated complications

Enterale Dysmotilität bei Leberzirrhose: Korrelation mit dem Schweregrad sowie Zirrhose-assoziierter Komplikationen
Felix Gundling
1   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich, Munich, Germany
2   Department of Internal Medicine – Division of Gastroenterology, Diabetology and Endocrinology, Kemperhof Koblenz, Koblenz, Germany
,
Margo Luxi
1   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich, Munich, Germany
,
Holger Seidel
1   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich, Munich, Germany
3   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Isar Klinik, Munich, Germany
,
Wolfgang Schepp
1   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich, Munich, Germany
,
Thomas Schmidt
1   Department of Gastroenterology, Hepatology and Gastrointestinal Oncology, Bogenhausen Academic Teaching Hospital, Technical University of Munich, Munich, Germany
4   Helios Klinik Attendorn, Attendorn, Germany
› Author Affiliations
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Abstract

Introduction Altered small intestinal motility has been observed in various manometry studies in patients with cirrhosis. Since small bowel manometry is available only in a few centers, interpretation of dysmotility in cirrhosis is controversial.

Patients and Methods In this study, both fasting and postprandial manometric tracings of 24-hour antroduodenojejunal manometries were analyzed using both visual analysis and computer-aided analysis.

Results In 34 patients (83 %), the mean migrating motor complex (MMC) cycle length was different compared with healthy controls. Phase II was prolonged in 27 patients (66 %), while phase I showed a reduced duration in 23 (56 %) and in phase III in 13 individuals (32 %). We also observed special motor patterns, e. g., migrating clustered contractions (MCCs) or retrograde clustered contractions (RCCs), which were present during fasting (69 %) and postprandial (92 %) motility, while none of the healthy controls showed any special motor patterns. Special motor patterns showed a significant correlation with the severity of cirrhosis (Child-Score; p > 0.05) and the existence of ascites (p < 0.05).

Discussion This study in a large cohort of patients with cirrhosis by using 24-hour, solid state portable manometry showed in most individuals disturbances of cyclic fasting motility. Special motor patterns like RCCs during fasting and postprandial motility could be observed exclusively in the cirrhosis group, showing a significant correlation with severity of cirrhosis and the occurence of associated complications.

Zusammenfassung

Einleitung Eine enterale Dysmotilität des Dünndarms wurde in verschiedenen Manometriestudien bei Patienten mit Zirrhose demonstriert. Da die Dünndarmmanometrie nur in wenigen Zentren verfügbar ist, gibt es nur wenige systematische Untersuchungen, insbesondere bezüglich einer Assoziation mit dem Schweregrad und weiteren typischen Komplikationen der Zirrhose.

Patienten und Methoden In dieser Studie wurden die Dünndarmmotilität sowohl nüchterne als auch postprandiale mittels 24-stündiger Dünndarmmanometrie mittels visueller Analyse und computergestützter Auswertung analysiert.

Ergebnisse  Bei 34 Patienten (83 %) unterschied sich die mittlere Zykluslänge des Migrating Motor Complex (MMC) von der gesunden Kontrollpopulation. Phase II war bei 27 Patienten (66 %) verlängert, Phase I zeigte bei 23 Patienten (56 %) und Phase III bei 13 Personen (32 %) eine verkürzte Dauer. Nur im Zirrhose-Kollektiv traten weiterhin spezielle motorische Ereignisse (z. B. migrierende Clusterkontraktionen, MCCs und retrograde Clusterkontraktionen, RCCs) sowohl im Nüchternzustand (in 69 %) und postprandial (in 92 %) auf. Diese pathologischen Motilitätssmuster zeigten eine signifikante Korrelation mit dem Schweregrad der Zirrhose (objektiviert durch den Child-Score; p > 0,05) und dem Vorliegen von Aszites (p < 0,05).

Diskussion  Bei den meisten Patienten mit Zirrhose zeigte sich in der 24 h-Dünndarmmanometrie eine gestörte zyklische Nüchternmotilität. Spezielle motorische Muster (z. B. RCCs) traten ausschließlich bei Patienten mit Zirrhose im Nüchtenzustand sowie postprandial auf und zeigten eine signifikante Korrelation mit dem Schweregrad der Zirrhose und dem Auftreten bestimmter assoziierter Komplikationen.



Publication History

Received: 09 November 2019

Accepted: 20 April 2020

Article published online:
08 June 2020

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