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DOI: 10.1055/a-1326-6651
Orthostatische Intoleranz: eine klinische Betrachtung
Orthostatic Intolerance: A Clinical ApproachSchwindel und Unwohlsein – zum Teil auch einhergehend mit einem passageren Bewusstseinsverlust – gehören zu den häufigsten Vorstellungsgründen sowohl in der Notaufnahme als auch in neurologischen und internistischen/allgemeinmedizinischen Praxen. Dieser CME-Artikel soll eine praxisnahe und klinische Herangehensweise zeigen, um dem Phänomen der orthostatischen Intoleranz in seinen zahlreichen Facetten auf die Spur zu kommen.
Abstract
Having suffered a syncope or dizziness are frequent reasons for admissions to an emergency ward. Carefully taken anamnesis and clinical examination are mostly leading to a correct diagnosis. Red flags like new ECG changes, syncope during physical activity or others should lead to further diagnostic steps. Orthostatic intolerance is one of the most common reasons for dizziness and/or syncope. Autonomic testing including tilt table testing has to be done carefully and judged in an overall view together with anamnesis and clinical presentation. We present a clinical approach to the wide field of orthostatic intolerance with hints for the need of further autonomic testing.
Schlüsselwörter
orthostatische Hypotonie - orthostatische Intoleranz - Kipptischtest - Synkope - posturales TachykardiesyndromKey words
orthostatic hypotension - orthostatic intolerance - tilt test - syncope - postural tachycardia syndromePublication History
Article published online:
25 November 2021
© 2021. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
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