Bei Patienten mit einer Inducible Laryngeal Obstruction (ILO) stellt der plötzliche
Symptombeginn mit Stridor und Atemnot klinisch immer noch eine Herausforderung dar.
Eine ausführliche Anamnese mit Ausschluss möglicher Ursachen und eine kontinuierliche
flexible Laryngoskopie (CFE) gelten als Goldstandard zur Diagnostik. Gezielte Patientenaufklärung
und Therapie mit Schwerpunkt funktionelle Atemtechnik führen oft zu einer deutlichen
Verbesserung der Symptome.
Abstract
The sudden symptom onset with partially severe stridor or dyspnea in patients with
induced laryngeal obstruction (ILO) still represents a diagnostic challenge in clinical
practice. In addition to a targeted anamnesis with exclusion of possible causes, continuous
flexible laryngoscopy (CFE) is considered as gold standard for the diagnosis of exercise-induced
laryngeal obstruction (EILO). Disease specific patient education and speech therapy
focusing on respiratory techniques often lead to a significant improvement in symptoms.
Current explanatory models emphasize neurogenic, functional, and aerodynamic causes.
Further studies on underlying causes may reveal which treatment methods are most effective.
Schlüsselwörter
(Exercise) Inducible Laryngeal Obstruction - EILO - ILO - Stimmdiagnostik - Logopädie
Key words
(Exercise) inducible laryngeal obstruction - EILO - ILO - voice diagnostics - logopedics