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DOI: 10.1055/a-1542-6064
Clinical impact of whole-body 68Ga-PSMA I&T PET/CT: lesion frequency and added benefit in lower extremities
Klinische Relevanz des Ganzkörper 68Ga-PSMA I&T PET/CT: Läsionsfrequenz und zusätzlicher Nutzen in den unteren Extremitäten

Abstract
Aim Few small-scaled studies performed systematic analysis of the benefits of extending prostate specific membrane antigen positron-emission tomography/ computed tomography (68Ga-PSMA I&T PET/CT) to the lower extremities in prostate cancer (PCa) patients. We hypothesized that 68Ga-PSMA I&T PET/CT positive lesions are rare in lower extremities of prostate cancer (PCa) patients, the clinical implication is negligible and may therefore be omitted.
Methods We retrospectively analyzed 1,068 PCa patients who received 68Ga-PSMA I&T PET/CT in a single institution (2016–2018). Of those, 285 (26.7%) were newly diagnosed, 529 (49.5%) had biochemical recurrence (BCR) and 254 (23.8%) were castration-resistant prostate cancer (CRPC) patients.
Results Of 1,068 68Ga-PSMA I&T PET/CTs, positive lesions in the lower extremities were identified in 6.9% patients (n=74). Positive lesions in the lower extremities were most common in CRPC patients (19.7%; n=50), followed by newly diagnosed (3.2%; n=9) and BCR (2.8%; n=15) PCa patients. Only 3 patients presented with exclusive lesions in the lower extremities, respectively 0.8% (n=2) in CRPC and 0.4% (n=1) in newly diagnosed PCa. Both CRPC (94.1%, n=47) and BCR (80.0%, n=12) patients with PSMA-positive lesions predominantly received systemic therapy.
Conclusion Identification of lower extremities lesions with PSMA PET/CT is uncommon and exclusive lesions are rare. PSMA PET/CT findings of the lower extremities did not change therapy management. Thus, scanning of the lower extremities can be omitted in standard protocols.
Zusammenfassung
Ziel Nur wenige, klein angelegte Studien untersuchten systematisch den Nutzen einer Erweiterung der Prostata-spezifischen Membranantigen-Positronen-Emissions-Tomografie/Computertomografie (68Ga-PSMA-I&T-PET/CT) auf die unteren Extremitäten bei Patienten mit Prostatakarzinom (PCa). Wir stellten die Hypothese auf, dass 68Ga-PSMA-I&T-PET/CT-positive Läsionen in den unteren Extremitäten von PCa-Patienten selten sind, die klinische Relevanz geringfügig ist und die Untersuchung daher weggelassen werden kann.
Methoden Wir analysierten retrospektiv 1068 PCa-Patienten, die eine 68Ga-PSMA-I&T-PET/CT in einer einzigen Einrichtung erhielten (2016–2018). Davon hatten 285 (26,7%) eine Erstdiagnose, 529 (49,5%) hatten ein biochemisches Rezidiv (BCR) und 254 (23,8%) hatten ein kastrationsresistentes Prostatakarzinom (CRPC).
Ergebnisse Von 1068 68Ga-PSMA-I&T-PET/CTs wurden bei 6,9% der Patienten (n=74) positive Läsionen in den unteren Extremitäten identifiziert. Positive Läsionen in den unteren Extremitäten waren am häufigsten bei CRPC-Patienten (19,7%; n=50), gefolgt von neu diagnostizierten (3,2%; n=9) und BCR (2,8%; n=15) PCa-Patienten. Nur 3 Patienten wiesen ausschließlich Läsionen in den unteren Extremitäten auf, jeweils 0,8% (n=2) bei CRPC und 0,4% (n=1) bei neu diagnostiziertem PCa. Sowohl CRPC- (94,1%, n=47) als auch BCR-Patienten (80,0%, n=12) mit PSMA-positiven Läsionen erhielten überwiegend eine systemische Therapie.
Schlussfolgerung Die Identifizierung von Läsionen der unteren Extremitäten mit PSMA-PET/CT ist selten und exklusive Läsionen sind selten. PSMA-PET/CT-Befunde der unteren Extremitäten änderten das Therapiemanagement nicht. Daher kann bei Standardprotokollen auf die Untersuchung der unteren Extremitäten verzichtet werden.
Schlüsselwörter
Prostatakarzinom - Knochenmetastasen - biochemisches Rezidiv - CRPC - PSMA-PET/CT - primäres StagingKeywords
prostate cancer - bone metastases - biochemical recurrence - CRPC - PSMA-PET/CT - primary stagingPublication History
Received: 07 December 2020
Accepted after revision: 01 July 2021
Article published online:
20 August 2021
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