Zentralbl Chir 2021; 146(06): 562-569
DOI: 10.1055/a-1545-5065
Originalarbeit

Die Auswirkung des Lockdowns während der COVID-19-Pandemie auf die Versorgung von elektiven Patienten (C-elective-Studie)

Ergebnisse einer multizentrischen ErhebungThe Impact of Lockdown during the COVID-19 Pandemic on Care for Elective Patients (C-elective Study) Results of a Multicenter Survey
1   Allgemein-/Visceral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus, Koblenz, Deutschland
,
Johan Friso Lock
2   Klinik & Poliklinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie, Gefäß- und Kinderchirurgie, Uniklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
,
Alexandra Simbeck
3   Klinik für Leber-, Gallenwegs- und Pankreaschirurgie, Asklepios Klinik Barmbeck, Hamburg, Deutschland
,
Wolfgang Thasler
4   Abteilung für Allgemein-, Viszeral-, Thorax- und Minimalinvasive Chirurgie, Rot-Kreuz-Klinikum München, München, Deutschland
,
Wilm Rost
5   Klinik für Allgemein- Viszeral- und Gefäßchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Hamburg, Hamburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN74924)
,
Thorsten Hauer
6   Allgemein-und Viszeralchirurgie, Bundeswehrkrankenhaus Berlin, Berlin, Deutschland (Ringgold ID: RIN39541)
,
Sebastian Schaaf
7   Allgemein-/Visceral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus, Koblenz, Deutschland
,
Christoph Thomas Germer
8   Direktor, Universitätsklinikum Würzburg, Würzburg, Deutschland
,
Robert Schwab
1   Allgemein-/Visceral- und Thoraxchirurgie, Bundeswehrzentralkrankenhaus, Koblenz, Deutschland
,
Karl Jürgen Oldhafer
9   Allgemein- und Viszeralchirurgie, Chirurgische Onkologie, Askleopios KLINIK Barmbek, Hamburg, Deutschland
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Hintergrund Seit März 2020 wurden im Zuge der COVID-19-Pandemie verschiedene wiederkehrende Einschränkungen des elektiven operativen Regelbetriebs in den chirurgischen Kliniken vorgenommen. Die Auswirkung von OP-Absagen und Verschiebungen auf die Krankheitsverläufe sowie die Patientensicht der Maßnahmen sind unklar.

Patienten und Methode In der Phase des ersten Lockdowns (16.03.–24.04.2020) wurden alle Elektivpatienten aus den allgemeinchirurgischen Abteilungen von 6 Krankenhäusern eingeschlossen und anhand eines standardisierten Protokolls befragt.

Ergebnisse 225 Patienten nahmen teil. Bei 88 (39,1%) Patienten kam es zu einer Beschwerdeänderung, mehrheitlich in Form einer Zunahme der Symptome (82,6%). Überdurchschnittlich häufig waren dies Hernienpatienten (44,4%). In 4% der Fälle kam es zu einer operationspflichtigen Komplikation im Zeitintervall zwischen ursprünglichem Operationstermin und Befragung (40,7 ± 14,3 Tage). Für über ein Drittel der Patienten war die Verschiebung des OP-Termins mit erheblichem organisatorischem Aufwand verbunden. Die Mehrheit der Patienten (76,3%) hatte Verständnis für das Verschieben der Operation, obwohl immerhin 40,4% die Operation als sehr dringlich empfanden.

Diskussion und Schlussfolgerung Auch wenn die Gesamtkomplikationsrate gering und die Akzeptanz der Patienten hoch war, zeigten insbesondere Hernienpatienten einen Anstieg der Beschwerden und nicht wenige Inkarzerationen in einem kurzen Zeitintervall. Die engmaschige klinische oder auch telemedizinische Kontrolle scheint bei symptomatischen Patienten geboten, um in Zeiten begrenzter operativer Kapazität prioritäten- und risikoorientiert Eingriffe planen zu können.

Abstract

Background Due to the COVID-19-related lockdown regulations, surgical clinics had to cut down elective procedures. The impact of the cancellation and postponing surgery on patients is unclear.

Methods All patients from six hospitals with canceled surgery during the first lockdown (03/16–04/24/2020) were asked to answer a questionnaire.

Results In total, 225 patients took part. In 88 (39.1%) patients, the disease-related complaints changed, mainly towards an increase in severity (82.6%). That was especially true for hernia patients (44.4%). In 4% of the cases, there was a complication requiring surgery in the time interval between the original date of the operation and the interview. For about a third, the cancelation of scheduled surgery caused major administrative difficulties. Most of the patients (76.3%) understood the measures taken, though 40.4% of them considered that their indication was very urgent.

Discussion and Conclusion The overall complication rate was low, and patients agreed to the measures taken; however, especially hernia patients showed increasing symptoms and some acute incarcerations. It seems reasonable to monitor symptomatic patients closely, in order to prioritise them when surgical capacity is restricted.



Publication History

Received: 06 June 2021

Accepted after revision: 03 July 2021

Article published online:
29 September 2021

© 2021. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 COVIDSurg Collaborative. Elective surgery cancellations due to the COVID-19 pandemic. Global predictive modelling to inform surgical recovery plans. Br J Surg 2020; 107: 1440-1449
  • 2 Köckerling F, Köckerling D, Schug-Pass C. Elective hernia surgery cancellation due to the COVID-19 pandemic. Hernia 2020; 24: 1143-1145
  • 3 DGAV. DGAV-Rundschreiben zu OP-Indikationen (21.03.2021). Im Internet (Stand: 25.05.2021): http://www.dgav.de/dgav/news-archiv/meldungs-seite/article/dgav-rundschreiben-zu-op-indikationen.html
  • 4 Jähne J. Die Corona-Krise und ihre Auswirkungen auf die Chirurgie. Chirurg 2020; 91: 432-434
  • 5 Flemming S, Hankir M, Ernestus R-I. et al. Surgery in times of COVID-19-recommendations for hospital and patient management. Langenbecks Arch Surg 2020; 405: 359-364
  • 6 Willms AG, Oldhafer KJ, Conze S. et al. Appendicitis during the COVID-19 lockdown. Results of a multicenter analysis in Germany. Langenbecks Arch Surg 2021; 406: 367-375
  • 7 McGuinness MJ, Hsee L. Impact of the COVID-19 national lockdown on emergency general surgery. Auckland City Hospital’s experience. ANZ J Surg 2020; 90: 2254-2258
  • 8 DiFazio LT, Curran T, Bilaniuk JW. et al. The Impact of the COVID-19 Pandemic on Hospital Admissions for Trauma and Acute Care Surgery. Am Surg 2020; 86: 901-903
  • 9 Lisi G, Campanelli M, Spoletini D. et al. The possible impact of COVID-19 on colorectal surgery in Italy. Colorectal Dis 2020; 22: 641-642
  • 10 Pellino G, Spinelli A. How Coronavirus Disease 2019 Outbreak Is Impacting Colorectal Cancer Patients in Italy. A Long Shadow Beyond Infection. Dis Colon Rectum 2020; 63: 720-722
  • 11 Beisani M, Vilallonga R, Petrola C. et al. Effects of COVID-19 lockdown on a bariatric surgery waiting list cohort and its influence in surgical risk perception. Langenbecks Arch Surg 2021; 406: 393-400
  • 12 Giunta RE, Frank K, Costa H. et al. Die COVID-19-Pandemie und ihre Auswirkungen auf die Plastische Chirurgie in Europa – Eine ESPRAS Übersicht. Handchir Mikrochir Plast Chir 2020; 52: 221-232
  • 13 Thaler M, Khosravi I, Hirschmann MT. et al. Disruption of joint arthroplasty services in Europe during the COVID-19 pandemic. An online survey within the European Hip Society (EHS) and the European Knee Associates (EKA). Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2020; 28: 1712-1719
  • 14 Metelmann IB, Busemann A. Elective surgery in times of COVID-19. A two-centre analysis of postponed operations and disease-related morbidity and mortality. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2020; 158: 62-65
  • 15 Chang SJ, Chen JYC, Hsu CK. et al. The incidence of inguinal hernia and associated risk factors of incarceration in pediatric inguinal hernia: a nation-wide longitudinal population-based study. Hernia 2016; 20: 559-563
  • 16 Sneiders D, Yurtkap Y, Kroese LF. et al. Risk Factors for Incarceration in Patients with Primary Abdominal Wall and Incisional Hernias: A Prospective Study in 4472 Patients. World J Surg 2019; 43: 1906-1913
  • 17 Derici H, Kara C, Bozdag A-D. et al. Diagnosis and treatment of gallbladder perforation. World J Gastroenterol 2006; 12: 7832-7836
  • 18 Kim HJ, Park SJ, Lee SB. et al. A case of spontaneous gallbladder perforation. Korean J Intern Med 2004; 19: 128-131
  • 19 Date RS, Thrumurthy SG, Whiteside S. et al. Gallbladder perforation. Case series and systematic review. Int J Surg 2012; 10: 63-68
  • 20 Knebel C, Ertl M, Lenze U. et al. COVID-19-related cancellation of elective orthopaedic surgery caused increased pain and psychosocial distress levels. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 2021;
  • 21 Sud A, Jones ME, Broggio J. et al. Collateral damage. The impact on outcomes from cancer surgery of the COVID-19 pandemic. Ann Oncol 2020; 31: 1065-1074