Abstract
Background This study aimed to determine the incidence of erectile dysfunction (ED) reported by patients, and to define the prognostic relationship between ED and conservatively
treated sacral fracture without urethral injury.
Methods Patients aged between 20 – 50 years who were sexually active and had no known sexual dysfunction prior to the trauma were included in the study. Seventy-seven patients (47
married, 30 single) treated conservatively for sacral fracture between April 2012 and February 2017 were retrospectively screened. Patients were compared in terms of age, marital status,
body mass index (BMI), trauma mechanism, additional system injury, functional outcomes, and complications. Functional outcomes were assessed using the International Index of Erectile
Function (IIEF-5) and the Majeed pelvic fracture functional assessment scale (MPS).
Results No statistically significant difference was observed between fracture types with respect to age, BMI, follow-up, marital status, trauma mechanism, and accompanying injury.
The incidence of ED was 27.3% for those that received conservative treatment after sacrum fracture. The mean score of IIEF-5 was 18.6 ± 6.6 and MPS was 77.2 ± 13.2. There was no significant
relationship between the injury type of the patients and the IIEF-5 and MPS scores (p = 0.593 and p = 0.907, respectively). The lowest IIEF-5 score was found in Denis type 2 fractures
(p = 0.020).
Conclusion The frequency of ED was higher in Denis type 2 sacrum fractures. Sexual function should be questioned in the follow-up, especially in those fracture types.
Zusammenfassung
Einleitung Ziel dieser Studie war es, die Inzidenz der von den Patienten berichteten erektilen Dysfunktion (ED) zu bestimmen und die prognostische Beziehung zwischen ED und der
konservativ behandelten Sakralfraktur ohne Harnröhrenverletzung zu definieren. Methoden: Im Rahmen einer retrospektiven Studie wurden siebenundsiebzig Patienten (47 verheiratet, 30
alleinstehend) mit Sakralfrakturen, der Jahre 2012 – 2017 konservativ behandelt wurden, wurden untersucht. Im Alter zwischen 20 und 50 Jahren, die sexuell aktiv waren und vor dem Trauma
keine bekannte sexuelle Dysfunktion hatten, in die Studie eingeschlossen. Erhoben wurden dabei Alter, Familienstand, Body Mass Index (BMI), Trauma-Mechanismus, zusätzlicher Systemverletzung,
funktionellen Ergebnissen und Komplikationen. Die funktionellen Ergebnisse wurden unter Verwendung des Internationalen Index der erektilen Funktion (IIEF-5) und der Bewertungsskala für die
Funktions der Majeed-Beckenfraktur bewertet.
Ergebnisse Es wurde kein statistisch signifikanter Unterschied zwischen den Frakturtypen in Bezug auf Alter, BMI, Follow-up, Familienstand, Trauma-Mechanismus und begleitende
Verletzung beobachtet. Die Inzidenz von ED wurde bei konservativer Behandlung nach Sakralfraktur mit 27,3% festgestellt. Der Mittelwert von IIEF-5 betrug 18,6 ± 6,6 und MPS betrug
77,2 ± 13,2. Es gab keine signifikante Beziehung zwischen dem Verletzungstyp der Patienten und den IIEF-5- und MPS-Werten (p = 0,593 bzw. p = 0,907). Der niedrigste IIEF-5-Score wurde bei
Denis-Typ-2-Frakturen gefunden (p = 0,020).
Zusammenfassung Die Häufigkeit von ED war insbesondere bei Denis-Typ-2-Sakralfrakturen höher, und diese sexuelle Funktion sollte insbesondere bei diesen Frakturtypen bei der
Nachsorge von Patienten infrage gestellt werden.
Key words erectile dysfunction - sacrum fractures - conservative treatment
Schlüsselwörter erektile Dysfunktion - Sakralfrakturen - konservative Behandlung