Sportverletz Sportschaden 2022; 36(02): 100-110
DOI: 10.1055/a-1688-3720
Originalarbeit

Return-to-sports after minimally invasive stabilization of intra-articular calcaneal fractures

„Return-to-sports“ nach minimal invasiver Stabilisierung von intraartikulären Kalkaneusfrakturen
Martin Bischofreiter
1   Department of Orthopedic Surgery, Ordensklinikum Barmherzige Schwestern Linz + Department of Orthopedic Surgery, Clinic Diakonissen Schladming
,
Werner Litzlbauer
2   AUVA Trauma Centre Linz
,
Franziska Breulmann
3   Medical Faculty of the Westfällische Wilhelms University of Münster
,
Harald Kindermann
4   University of Applied Sciences Upper Austria: FH Oberösterreich
,
Christian Rodemund
2   AUVA Trauma Centre Linz
,
Georg Mattiassich
5   Department of Orthopedic Surgery, Clinic Diakonissen Schladming
› Author Affiliations

Abstract

Background Evaluation of different factors in patient quality of life after minimally invasive stabilization of intra-articular calcaneal fractures, including the return-to-sports rate.

Patients and Methods Patients with minimally invasive stabilization of intra-articular calcaneal fractures were collected from the database of a Level I trauma center and evaluated in a retrospective and explorative way. The clinical and radiological examination have been done immediately after the operation, after 2 and 6 weeks postoperative and after a minimum follow-up of 2 years. Clinical and radiological examination was performed by applying the American Orthopedic Foot and Ankle Society hindfoot scale score (AOFAS), 36-item Short Form Health Survey (SF-36), the Tegner Activity Scale, the Foot and Ankle Outcome Score (FAOS) and with a questionnaire about pre- and postoperative engagement in sport and recreational activities.

Results Fourty-nine patients with an isolated uni-lateral fracture of the calcaneus who fulfilled all inclusion criteria were assessed. Fourty-two of them were male and 24 were under the age of 50 years. No statistically significant differences were noted between Sanders I/II and Sanders III/IV in terms of SF-36, AOFAS, FAOS or Tegner-scale. A less satisfying result was noticed in Sanders III/IV patients. General health, pain in FAOS, physical functioning and pain in SF-36 were strongly dependent on Tegner score values. Twenty-nine percent of our study population changed sport activities after injury, whereas 22 percent stopped all kinds of sports. Consequently, our overall return-to-sport rate was 78 percent.

Conclusion Clinical results including different scores and quality of life parameters in our study population were satisfying. About 80 percent of patients could return to sports, but there are still many patients that were not able to perform sports and physical activities on the same level as before.

Zusammenfassung

Hintergrund Es wurden verschiedene Faktoren, welche die Lebensqualität von Patienten/innen

nach minimal invasiver Stabilisierung von intraartikulären Frakturen beeinflussen, untersucht.

Patienten/innen und Methode Patienten/innen mit minimal invasiver Stabilisierung von intraartikulären

Kalkaneusfrakturen wurden aus der Datenbank eines Level I Trauma Zentrums erfasst und in einer retrospektiven und explorativen Weise untersucht. Die klinischen und radiologischen Untersuchungen erfolgten unmittelbar nach der Operation, nach 2 und 6 Wochen posteroperativ und nach einem minimum follow-up von 2 Jahren. Es erfolgten klinische als auch radiologische Untersuchungen und es wurden der „American Orthopedic Foot and Ankle Society hindfoot scale score“ (AOFAS), der „36-item Short Form Health Survey“ (SF-36), die „Tegner Activity Scale“, der „Foot and Ankle Outcome Score“ (FAOS) und ein Fragebogen über prä- und postoperative Sport-/Freizeitaktivitäten angewendet.

Ergebnisse 49 Patienten/innen mit einer isolierten uni-lateralen Kalkaneusfraktur, welche die Einschlusskritierien erfüllten, wurden untersucht. 42 davon waren männlich und 24 jünger als 50 Jahre. Bezüglich SF-36, AOFAS, FAOS und Tegner-scale wurden keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen Sanders I/II und Sanders III/IV gefunden, wenngleich sich in der Gruppe Sanders III/IV weniger zufriedenstellende Ergebnisse darstellten. Das Allgemeinbefinden und der Schmerz in FAOS sowie die körperliche Funktion und der Schmerz in SF-36 zeigten eine starke Abhängigkeit vom Tegner Score. 29 Prozent der Studienteilnehmer/innen mussten ihre sportliche Aktivitäten nach der Verletzung ändern und 22 Prozent mussten überhaupt aufhören, Sport zu treiben. Daraus ergibt sich eine „Return-to-sports“ Rate von 78 Prozent in dieser Studie.

Schlussfolgerung Die verschiedenen Scores und Lebensqualität-Parameter zeigten in unserer Studienpopulation zufriedenstellende klinische Ergebnisse. Rund 80 Prozent der Patienten/innen konnten zum Sport zurückkehren, wobei es vielen davon nicht möglich war Sport und physische Aktivitäten auf dem selben Niveau wie vor der Verletzung durchzuführen.



Publication History

Article published online:
28 March 2022

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