Die pathophysiologischen Abläufe des klassischen akuten Lungenversagens (ARDS) und des ARDS aufgrund einer SARS-CoV-2-Infektion (C-ARDS) sind grundsätzlich ähnlich. Beide führen in ihrer Endstrecke der Inflammation zu einer Störung der Blut-Luft-Schranke. Die Behandlungsstrategien für C-ARDS konzentrieren sich, wie beim klassischen ARDS, auf die Unterstützung oder den Ersatz von Organfunktionen und die Vermeidung von Folgeschäden. Der vorliegende Artikel fasst die Behandlungsstrategien auf der Intensivstation zusammen.
Abstract
The acute respiratory failure as well as ARDS (acute respiratory distress syndrome) have challenged clinicians since the initial description over 50 years ago. Various causes can lead to ARDS and therapeutic approaches for ARDS/ARF are limited to the support or replacement of organ functions and the prevention of therapy-induced consequences. In recent years, triggered by the SARS-CoV-2 pathogen, numerous cases of acute lung failure (C-ARDS) have emerged. The pathophysiological processes of classical ARDS and C-ARDS are essentially similar. In their final stages of inflammation, both lead to a disruption of the blood-air barrier. Treatment strategies for C-ARDS, like classical ARDS, focus on supporting or replacing organ functions and preventing consequential damage. This article summarizes the treatment strategies in the intensive care unit.
Schlüsselwörter
COVID-19 - ARDS - Intensivtherapie - akutes Lungenversagen
Keywords
COVID-19 - ARDS - intensive therapy - acute respiratory failure