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DOI: 10.1055/a-1921-9058
Roboterassistierte Thoraxchirurgie: Ökonomie und Lernkurve an einem High-Volume-Zentrum
Robot-assisted Thoracic Surgery: Learning Curve and Cost Analysis in a German High-Volume Centre

Zusammenfassung
Die roboterassistierte Thoraxchirurgie (RATS) gewinnt in Europa zunehmend an Bedeutung. Ziel der Studie war es, die Lernkurve und Sicherheit während der Etablierung eines RATS-Programms an einem High-Volume-Zentrum zu analysieren und die Kosten des Operationsverfahrens darzustellen. In einem Zeitraum von 33 Monaten wurden 255 Patienten prospektiv in die Studie eingeschlossen und alle perioperativen Prozesszeiten sowie Komplikationen erfasst. In 46% erfolgten Mediastinaleingriffe, in 38% anatomische Lungenresektionen, in 7% Keilresektionen und 6% Zwerchfellraffungen. Die mittlere OP-Zeit betrug 130 min, die Gesamtverweildauer 7 Tage. Die Konversionsrate lag bei 3,2%, die 30-Tage-Mortalität bei 1,2%. Die durchschnittlichen OP-Materialkosten pro Eingriff betrugen 2039 €, der mittlere DRG-Erlös 9568 €. Zusammengefasst kann ein RATS-Programm sehr sicher bei geringer Komplikationsrate und akzeptablen Materialkosten etabliert werden.
Abstract
Robot-assisted thoracic surgery (RATS) is a rapidly evolving surgical technique in Europe. The aim of the study was to analyse the learning curve and safety during the establishment of a RATS-program at a high-volume thoracic surgery centre and to quantify the costs of the surgical procedure in Germany. Within a period of 33 months, 255 patients were prospectively enrolled in the study and all perioperative process times and complications were recorded. Mediastinal procedures were performed in 46%, anatomical lung resections in 38%, wedge resections in 7% and diaphragm plications in 6% of patients. The mean operating time was 130 min and the total length of stay was 7 days. The conversion rate was 3.2% and 30-day mortality 1.2%. Mean costs for surgical consumables per intervention amounted to 2,039 €; the average reimbursement was 9,568 €. In summary, RATS can be safely established, performed and trained with low complication rates and acceptable costs for consumables.
Publication History
Received: 12 June 2022
Accepted after revision: 08 August 2022
Article published online:
15 September 2022
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