RSS-Feed abonnieren
DOI: 10.1055/a-1952-9994
Anerkannter Grad der Behinderung (GdB) im Langzeitverlauf nach Kraniopharyngeom im Kindes- und Jugendalter
Legal Degree of Disability in Childhood-Craniopharyngioma Survivors During Long-Term Follow-Up
Zusammenfassung
Hintergrund Kraniopharyngeome sind seltene embryonale Fehlbildungstumore niedriger Malignität. Die Langzeitprognose nach Diagnose im Kindes- und Jugendalter wird häufig durch (neuro)endokrine Spätfolgen beeinträchtigt. Eine Anerkennung des Schwerbehindertenstatus mit unterschiedlichen Graden der Behinderung (GdB) kann die psychosoziale Integration erleichtern.
Patienten und Methoden 108 Patienten, die mit kindlichem Kraniopharyngeom in der Studie HIT-Endo registriert wurden, konnten nach im Median 16 Jahren Follow-up hinsichtlich des aktuellen GdB und assoziierter Faktoren wie endokriner, ophthalmologischer, neuropsychologischer (QLQ-C30; MFI-20; FMH-Skala) und psychosozialer Befunde ausgewertet werden.
Ergebnisse 47 Patienten (43%) hatten keine Anerkennung einer Behinderung oder einen GdB 30–40, 43 Patienten (40%) einen GdB 50–90 und 18 Patienten (17%) einen GdB 100. Höhere GdB waren assoziiert mit niedrigerem schulischen Bildungsniveau, höherem BMI-SDS, einer höheren Rate an Sehbeeinträchtigungen und hypothalamischer Beteiligung des Kraniopharyngeoms. Patienten mit einem GdB 100 litten häufiger an Einschränkungen der physischen und kognitiven Funktion, Atemnot und Schmerzzuständen (QLQ-C30), sowie Fatigue (MFI-20), und Einschränkungen im sozialen und beruflichen Kontext. Patienten mit GdB 100 haben im Mittel eine herabgesetzte funktionelle Kapazität (FMH Score) gegenüber Patienten mit niedrigerem GdB.
Schlussfolgerungen Der anerkannte GdB zeigt sich assoziiert mit psychosozialen und gesundheitlichen Einschränkungen im Langzeitverlauf nach Kraniopharyngeom. Die funktionelle Kapazität zeigt im Mittel einen großen Unterschied zwischen GdB 100 und niedrigerem GdB.
Abstract
Background Cranioparyngiomas are rare low-grade embryonic malformational tumors of the sellar/parasellar region. The prognosis after diagnosis during childood and adolescence is influenced by (neuro)endocrine long-term sequelae. A legal status of the degree of disability (GdB), according to the German Social Code Book V that is worthy of support provides financial means for psychosocial integration and participation of craniopharyngioma survivors.
Patients and methods HIT-Endo is a German registry study on craniopharyngioma patients aged≤18 years at diagnosis . In a sample of 108 patients, the degree of disability and the association with endocrine, ophthalmological, neuropsychological (QLQ-C30; MFI-20; FMH-scale) and psychosocial parameters was analyzed after a mean follow-up period of 16 years.
Results 47 patients (43%) did not receive a GdB or received a GdB of 30–40, 43 patients (40%) a GdB of 50–90 and 18 patients (17%) the maximal GdB of 100. Higher GdB were associated with lower education, higher body mass index standard deviation and a higher degree of visual impairment and hypothalamic involvement of the craniopharyngioma. Patients with a GdB of 100 reported loss in physical and cognitive function, dyspnea, and pain (QLQ-C30), as well as fatigue (MFI-20), and limitations in social and occupational contexts. They further had a lower functional capacity (German daily life ability scale (FMH)) compared to those with a smaller GdB.
Conclusion The GdB is associated with psychosocial and physical impairments and reflects the long-term consequences of craniopharyngioma. A low functional capacity may indicate a high GdB in later life of craniopharyngioma survivors.
Key words
craniopharyngioma - quality of life - hypothalamus - degree of disabilityonline publiziert 2022Publikationsverlauf
Artikel online veröffentlicht:
15. November 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart,
Germany
-
Literatur
- 1 Aaronson NK, Ahmedzai S, Bergman B. et al. The European Organization for Research and Treatment of Cancer QLQ-C30: a quality-of-life instrument for use in international clinical trials in oncology. Journal of the National Cancer Institute 1993; 85: 365-376
- 2 Bundesministerium für Arbeit und Soziales (BMAS) BfAuS. Versorgungsmedizin Verordnung -VersMedV- Versorgungsmedizinische Grundsätze (2020). Retrieved from: https://www.bmas.de/SharedDocs/Downloads/DE/Publikationen/k710-versorgungsmed-verordnung.pdf?__blob=publicationFile&v=1[03.05.2022]
- 3 Bogusz A, Boekhoff S, Warmuth-Metz M. et al. Posterior hypothalamus-sparing surgery improves outcome after childhood craniopharyngioma. Endocr Connect 2019; 8: 481-492
- 4 Eveslage M, Calaminus G, Warmuth-Metz M. et al. The Postopera tive Quality of Life in Children and Adolescents with Craniopharyngioma. Dtsch Arztebl Int 2019; 116: 321-328
- 5 Muller HL. Consequences of craniopharyngioma surgery in children. The Journal of clinical endocrinology and metabolism 2011; 96: 1981-1991
- 6 Muller HL. Management of Hypothalamic Obesity. Endocrinology and metabolism clinics of North America 2020; 49: 533-552
- 7 Muller HL, Bruhnken G, Emser A. et al. Longitudinal study on quality of life in 102 survivors of childhood craniopharyngioma. Child’s nervous system : ChNS : official journal of the International Society for Pediatric Neurosurgery 2005; 21: 975-980
- 8 Muller HL, Bueb K, Bartels U. et al. Obesity after childhood craniopharyngioma – German multicenter study on pre-operative risk factors and quality of life. Klinische Padiatrie 2001; 213: 244-249
- 9 Muller HL, Emser A, Faldum A. et al. Longitudinal study on growth and body mass index before and after diagnosis of childhood craniopharyngioma. The Journal of clinical endocrinology and metabolism 2004; 89: 3298-3305
- 10 Muller HL, Faldum A, Etavard-Gorris N. et al. Functional capacity, obesity and hypothalamic involvement: cross-sectional study on 212 patients with childhood craniopharyngioma. Klinische Padiatrie 2003; 215: 310-314
- 11 Muller HL, Gebhardt U, Etavard-Gorris N. et al. Prognosis and sequela in patients with childhood craniopharyngioma – results of HIT-ENDO and update on KRANIOPHARYNGEOM 2000. Klinische Padiatrie 2004; 216: 343-348
- 12 Muller HL, Gebhardt U, Faldum A. et al. Functional capacity and body mass index in patients with sellar masses – cross-sectional study on 403 patients diagnosed during childhood and adolescence. Child’s nervous system: ChNS: official journal of the International Society for Pediatric Neurosurgery 2005; 21: 539-545
- 13 Muller HL, Gebhardt U, Faldum A. et al. Xanthogranuloma, Rathke’s cyst, and childhood craniopharyngioma: results of prospective multinational studies of children and adolescents with rare sellar malformations. The Journal of clinical endocrinology and metabolism 2012; 97: 3935-3943
- 14 Muller HL, Gebhardt U, Schroder S. et al. Analyses of treatment variables for patients with childhood craniopharyngioma – results of the multicenter prospective trial KRANIOPHARYNGEOM 2000 after three years of follow-up. Hormone research in paediatrics 2010; 73: 175-180
- 15 Muller HL, Gebhardt U, Teske C. et al. Post-operative hypothalamic lesions and obesity in childhood craniopharyngioma: results of the multinational prospective trial KRANIOPHARYNGEOM 2000 after 3-year follow-up. European journal of endocrinology/European Federation of Endocrine Societies 2011; 165: 17-24
- 16 Muller HL, Merchant TE, Puget S. et al. New outlook on the diagnosis, treatment and follow-up of childhood-onset craniopharyngioma. Nature reviews Endocrinology 2017; 13: 299-312
- 17 Muller HL, Merchant TE, Warmuth-Metz M. et al. Craniopharyngioma. Nat Rev Dis Primers 2019; 5: 75
- 18 Müller HL, Tauber M, Lawson EA. et al. Hypothalamic syndrome. Nature Reviews Disease Primers 2022; 8: 24
- 19 Otte A, Müller HL. Childhood-onset Craniopharyngioma. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 2021;
- 20 Rolland-Cachera MF, Cole TJ, Sempe M. et al. Body Mass Index variations: centiles from birth to 87 years. European journal of clinical nutrition 1991; 45: 13-21
- 21 Smets EM, Garssen B, Bonke B. et al. The Multidimensional Fatigue Inventory (MFI) psychometric qualities of an instrument to assess fatigue. Journal of psychosomatic research 1995; 39: 315-325
- 22 Sterkenburg AS, Hoffmann A, Gebhardt U. et al. Survival, hypothalamic obesity, and neuropsychological/psychosocial status after childhood-onset craniopharyngioma: newly reported long-term outcomes. Neuro-oncology 2015; 17: 1029-1038
- 23 Wolff JE, Daumling E, Dirksen A. et al. Munster Heidelberg Abilities Scale – a measuring instrument for global comparison of illness sequelae. Klinische Padiatrie 1996; 208: 294-298