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DOI: 10.1055/a-1981-4040
Aktueller Stand der Insulinpumpentherapie in der Kinderdiabetologie
Der wesentliche Fortschritt in der Behandlung von Menschen mit einem Typ-1-Diabetes besteht in der stetigen Weiterentwicklung der technischen Möglichkeiten. Insbesondere im Kindes- und Jugendalter ist die Verwendung von Insulinpumpen und Glukosesensoren sehr beliebt. Durch die Kombination beider Systeme ist mittlerweile eine (teil-)automatische Insulindosierung (AID) realisiert. Sie bietet entscheidende Vorteile, um die Stoffwechselziele zu erreichen.
Abstract
In pediatric diabetology, insulin pumps and glucose sensors represent the standard course of therapy in Germany. By combining both systems, hybrid automatic insulin dosing (AID) can be realized. The first systems can be prescribed at the expense of the statutory health insurance. They offer people with diabetes decisive advantages in achieving metabolic targets, but are not yet approved for all age groups. For the evaluation of individual metabolic adjustment and counseling, the “time in range” has become an established parameter. Structured age- and situation-appropriate training is essential for a sustainable, successful use of the systems. The rapid increase in commercially available AID systems poses great challenges to diabetes teams. Since a lot of detailed knowledge of the functioning of the various systems is required for proper counseling, training and care, structures for quality-assured diabetological care in this rapidly developing field must be established as soon as possible using the opportunities of telemedicine.
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In der Kinderdiabetologie stellen Insulinpumpen und Glukosesensoren die Standardtherapie in Deutschland dar.
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Systeme zur (teil-)automatischen Insulindosierung (AID) sind erhältlich und effektiv.
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AID-Systeme bieten Menschen mit Diabetes entscheidende Vorteile, um die Stoffwechselziele zu erreichen, sind aber gegenwärtig noch nicht für alle Altersgruppen zugelassen.
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Alle Systeme mit (teil-)automatischer Insulinabgabe sind am sichersten, wenn sie gemäß der vom Hersteller angegebenen Vorgaben verwendet werden.
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Die sehr guten Behandlungsergebnisse mit automatischer Insulindosierung lassen erwarten, dass sich zunehmend mehr Menschen mit Diabetes für diese Therapieform entscheiden werden.
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Strukturierte alters- und situationsgerechte Schulungen sind essenziell für einen nachhaltigen Therapieerfolg.
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Da viel Detailkenntnis in der Funktionsweise der verschiedenen Systeme für eine sachgerechte Beratung, Schulung und Betreuung der Menschen mit Diabetes und einem AID-System erforderlich ist, müssen so bald wie möglich Strukturen für eine qualitätsgesicherte diabetologische Betreuung in diesem sich rasch entwickelnden Gebiet unter Nutzung der Möglichkeiten der Telemedizin geschaffen werden.
Publication History
Article published online:
03 March 2023
© 2023. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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Literatur
- 1 Danne T, Holder M, Kapellen T. Diabetes bei Kindern und Jugendlichen. Deutscher Gesunheitsbericht Diabetes. Mainz: Kirchheim Verlag; 2022
- 2 Rawshani A, Sattar N, Franzén S. et al. Excess mortality and cardiovascular disease in young adults with type 1 diabetes in relation to age at onset: a nationwide, register-based cohort study. Lancet 2018; 392: 477-486
- 3 van den Boom L, Karges B, Auzanneau M. et al. Temporal trends and contemporary use of insulin pump therapy and glucose monitoring among children, adolescents, and adults with type 1 diabetes between 1995 and 2017. Diabetes Care 2019; 42 (11) 2050-2056
- 4 Tauschmann M, Herrmann JM, Freiberg C. et al. Reduction in diabetic ketoacidosis and severe hypoglycemia in pediatric type 1 diabetes during the first year of continuous glucose monitoring: a multicenter analysis of 3533 subjects from the DPV registry. Diabetes Care 2020; 43 (03) e40-e42
- 5 Kamrath C, Tittel SR, Kapellen TM. et al. Early versus delayed insulin pump therapy in children with newly diagnosed type 1 diabetes: results from the multicentre, prospective diabetes follow-up DPV registry. The Lancet Child & Adolescent Health 2021; 5 (01) 17-25
- 6 von dem Berge T, Biester S, Biester T. et al. Empfehlungen zur Diabetes-Behandlung mit automatischen Insulin-Dosierungssystemen. Diabetologie 2022; 17: 61-73
- 7 Biester T, Kordonouri O, Holder M. et al. “Let the Algorithm Do the Work”: Reduction of hypoglycemia using sensor-augmented pump therapy with predictiv insulin suspension (smartguard) in pediatric type 1 diabetes patients. Diabetes Technol Ther 2017; 19 (03) 173-182
- 8 Forlenza GP, Li Z, Buckingham BA. et al. Predictive low-glucose suspend reduces hypoglycemia in adults, adolescents, and children with type 1 diabetes in an at-home randomized crossover study: results of the PROLOG Trial. Diabetes Care 2018; 41 (10) 2155-2161
- 9 Doyle 3rd FJ, Huyett LM, Lee JB. et al. Closed loop artificial pancreas systems: engineering the algorithms. Diabetes Care 2014; 37 (05) 1191-1197
- 10 Biester T, Dovc K, Chobot A. et al. AID („automated insulin delivery“)-Systeme in der Diabetologie. Diabetologe 2021; 17: 627-637
- 11 Messer LH, Berget C, Vigers T. et al. Real world hybrid-closed- loop discontinuation: predictors and perceptions of youth discontinuing the 670G system in the first 6 months. PediatrDiabetes 2020; 21 (02) 319-327
- 12 Stellungnahme der Arbeitsgemeinschaft Pädiatrische Diabetologie, Deutschen Diabetes Gesellschaft, Deutschen Gesellschaft für Kinderendokrinologie und -Diabetologie, Arbeitsgemeinschaft Diabetes und Technologie zur Versorgung von Kindern und Jugendlichen mit automatischen Insulindosierungssystemen. Accessed January 09, 2022 at: https://diabetes-kinder.de/news/stellungnahme-zur-versorgung-von-kindern-und-jugendlichen-mit-automatischen-insulindosierungssystemen.html
- 13 Dehn-Hindenberg A, Saßmann H, Berndt V. et al. Long-term occupational consequences for families of children with type 1 diabetes: the mothers take the burden. Diabetes Care 2021; 44 (12) 2656-2663
- 14 Ekhlaspour L, Schoelwer MJ, Forlenza GP. et al. Safety and Performance of the Tandem t: slim X2 with Control-IQ Automated Insulin Delivery System in Toddlers and Preschoolers. Diabetes Technol Ther 2021; 23 (05) 384-391
- 15 Ware J, Allen JM, Boughtoun Ch. et al. for the KidsAP Consortium. Randomized trial of closed-loop control in very young children with type 1 diabetes. N Engl J Med 2022; 386 (03) 209-219
- 16 Diabetes Control and Complications Trial Research Group, Hrsg.. The effect of intensive treatment of diabetes on the development and progression of long-term complications in insulin-dependent diabetes mellitus. N Engl J Med 1993; 329: 977-986
- 17 DiMeglio LA, Acerini CL, Codner E. et al. ISPAD Clinical Practice Consensus Guidelines 2018: Glycemic control targets and glucose monitoring for children, adolescents, and young adults with diabetes. Pediatric Diabetes 2018; 19: 105-114
- 18 Bergenstal RM, Beck RW, Close KL. et al. Glucose managment indicator (GMI): a new term for estimating A1C from continuous glucose monitoring. Diabetes Care 2018; 41 (11) 2275-2280
- 19 von Sengbusch S, Eisemann N, Mueller-Godeffroy E. et al. Outcomes of monthly video consultations as an add-on to regular care for children with type 1 diabetes: A 6-month quasi-randomized clinical trial followed by an extension phase. Pediatr Diabetes 2020; 21 (08) 1502-1515
- 20 Blauw H, Onvleee AJ, Klaassen M. et al. Fully closed loop glucose control with a bihormonal artificial pancreas in adults with type 1 diabetes: an outpatient, randomized crossover trial. Diabetes Care 2021; 44 (03) 836-838