Abstract
Purpose This study aimed to examine the long-term changes in anterior chamber depth (ACD),
central corneal thickness (CCT), axial length (AxL), peripapillary retinal nerve fibre
layer thickness (RNFLT), peripapillary ganglion cell layer – inner plexiform layer
(GCL-IPL) thickness, and peripapillary choroidal thickness (ChT) after rhGH replacement
treatment in
paediatric patients with IGHD, compared to healthy controls.
Methods Twenty-two children with IGHD including 12 girls and 10 boys were enrolled in the
study group, and 30 (16 girls, 14 boys) healthy children composed the control group.
A
detailed ophthalmological examination was performed for each participant. ACD, CCT,
AxL, peripapillary RNFLT, GCL-IPL thickness and ChT measurements were performed before
the rhGH
replacement treatment and in the 12th month of the post-treatment period, as well
as the corresponding visits in the control group. AxL ultrasound pachymetry (CCT),
peripapillary RNFL
thickness, peripapillary RNFLT, GCL-IPL thickness, and peripapillary ChT parameters
were measured by spectral-domain optical coherence tomography.
Results The mean age of the groups were similar (p = 0.143). 12-month CCT, ACD, and AxL measurements
of the study group showed significantly higher results than the pre-treatment
measurements (p = 0.005, p = 0.024, and p = 0.002, respectively). Similarly, the mean
RNFLT and ChT measurements of the study group obtained from all sectors were significantly
higher in the
12th-month visit (p < 0.001 for both) other than the RNFLT, and GCL-IPL thickness
measurements (p > 0.05 for all). However, all these parameters were similar at pre-
and post-treatment
visits in the control group (p > 0.05 for all). The mean pre-treatment values of all
these parameters were significantly lower in the study group compared to the control
group
(p < 0.05 for all), other than the RNFLT, GCL-IPL thickness measurements (p > 0.05
for all), while the mean post-treatment values of all these parameters in both groups
were similar at
month 12 (p > 0.05 for all).
Conclusion GH replacement treatment in childhood may play an important role in the development
of the neural retina and can be effective on the anterior segment, RNFLT and ChT
measurements.
Zusammenfassung
Zweck Diese Studie zielte darauf ab, die langfristigen Veränderungen der Vorderkammertiefe
(ACD), der zentralen Hornhautdicke (CCT), der axialen Länge (AxL), der Dicke der
peripapillären retinalen Nervenfaserschicht (RNFLT), die Schichtdicke der peripapillären
Ganglienzellschicht zusammen mit der inneren plexiformen Schicht (GCL-IPL) und die
peripapilläre
Aderhautdicke (ChT) nach rhGH-Ersatzbehandlung bei pädiatrischen Patienten mit IGHD
im Vergleich zu gesunden Kontrollpersonen zu untersuchen.
Methoden 22 Kinder mit IGHD (isoliertem Wachstumshormonmangel), darunter 12 Mädchen und 10
Jungen, wurden in die Studiengruppe aufgenommen, und 30 (16 Mädchen, 14 Jungen) gesunde
Kinder bildeten die Kontrollgruppe. Bei jedem Teilnehmer wurde eine ausführliche augenärztliche
Untersuchung durchgeführt. ACD-, CCT-, AxL-, peripapilläre RNFLT-, GCL-IPL-Dicken-
und
ChT-Messungen wurden vor der rhGH-Ersatzbehandlung (rhGH: rekombinantes Wachstumshormon)
und im 12. Monat der Nachbehandlung sowie bei den entsprechenden Besuchen in der Kontrollgruppe
durchgeführt. AxL-Ultraschallpachymetrie (CCT), peripapilläre RNFL-Dicke, peripapilläre
RNFLT, GCL-IPL-Dicke und peripapilläre ChT-Parameter wurden durch optische Kohärenztomografie
im
Spektralbereich gemessen.
Ergebnisse Das Durchschnittsalter der Gruppen war ähnlich (p = 0,143). 12-monatige CCT-, ACD-
und AxL-Messungen der Studiengruppe zeigten signifikant höhere Ergebnisse als die
Messungen vor der Behandlung (p = 0,005, p = 0,024 bzw. p = 0,002). In ähnlicher Weise
waren die mittleren RNFLT- und ChT-Messungen der Studiengruppe aus allen Sektoren
beim Besuch im
12. Monat (p < 0,001 für beide) signifikant höher als die RNFLT-, GCL-IPL-Dickenmessungen
(p > 0,05 für alle). Alle diese Parameter waren jedoch bei den Besuchen vor und nach
der
Behandlung in der Kontrollgruppe ähnlich (p > 0,05 für alle). Die mittleren Vorbehandlungswerte
all dieser Parameter waren signifikant niedriger in der Studiengruppe im Vergleich
zur
Kontrollgruppe (p < 0,05 für alle), mit Ausnahme der RNFLT-, GCL-IPL-Dickenmessungen
(p > 0,05 für alle), während die Mittelwerte der Nachbehandlungswerte all dieser Parameter
in
beiden Gruppen in Monat 12 ähnlich waren (p > 0,05 für alle).
Schlussfolgerung Die rhGH-Ersatzbehandlung im Kindesalter kann eine wichtige Rolle bei der Entwicklung
der neuralen Netzhaut spielen und kann bei Messungen des vorderen Segments, der
RNFLT und der ChT wirksam sein.
Key words
congenital isolated growth hormone deficiency - recombinant growth hormone - retina
nerve fiber layer thickness - spectral-domain optical coherence tomography
Schlüsselwörter
angeborener isolierter Wachstumshormonmangel - rekombinantes Wachstumshormon - Dicke
der Nervenfaserschicht der Retina - optische Kohärenztomografie im Spektralbereich