Eine unbehandelte chronische Hepatitis-B-Virus-Infektion kann bis zur Leberzirrhose
und zum hepatozellulären Karzinom fortschreiten, was durch eine rechtzeitige Diagnose
und eine antivirale Therapie verhindert werden kann. Eine Heilung ist bisher aber
in der Regel nicht möglich. Eine Koinfektion mit dem Hepatitis-D-Virus erhöht das
Risiko einer Leberzirrhose. Auch für die Hepatitis D steht inzwischen eine effektive
Therapie zur Verfügung.
Abstract
About 0,5% of the population in Germany has a chronic hepatitis B virus (HBV) infection.
Untreated, chronic HBV infection can progress to liver cirrhosis and hepatocellular
carcinoma (HCC). If diagnosed early, antiviral therapy can effectively prevent liver
disease progression, but a cure is currently hardly achievable. About 5% of those
chronically infected with HBV are also co-infected with the hepatitis D virus (HDV).
HBV/HDV co-infection leads to liver cirrhosis in approximately 50% of patients within
5–10 years. Since 2020, the cell entry inhibitor bulevirtide is available as a specific
therapy for HBV/HDV co-infection.
Schlüsselwörter
Hepatitis-B-Virus - Hepatitis-D-Virus - Therapie - antiviral - Entecavir - Tenofovir
- Bulevirtid
Keywords
hepatitis B virus - hepatitis D virus - therapy - antiviral - entecavir - tenofovir
- bulevirtide