Unerkannte Dysphagien können zu Pneumonien führen. Logopäden sowie ärztlichem Fachpersonal mit dysphagiologischem Bezug kommt in diesem Kontext eine besondere Rolle in der Infektionsprävention zu. Dabei trägt diese Personengruppe selbst ein hohes Infektionsrisiko durch die notwendige Nähe zu Patienten. Dieser Übersichtsartikel stellt die verschiedenen Aspekte der „Schluckdiagnostik“ und ihre Interaktion mit der Infektionsprävention dar.
Abstract
Unrecognized dysphagia can lead to pneumonia. The significance of dysphagia in the context of infection surveillance is currently not mapped but can lead to bias in detecting nosocomial respiratory tract infections. The professional groups of speech therapists and medical dysphagiologists from the fields of ENT, gastroenterology, neurology, neurosurgery, neuropaediatrics, and anaesthesiology have a special role in infection prevention in this context. These professionals themselves are concerned about infection control due to their proximity to the respiratory tract, as they become susceptible to respiratory infections and can also represent superspreaders. This review article presents the different aspects of swallowing diagnostics and their interaction with infection prevention.
Schlüsselwörter
Schluckstörung - Hygiene - Dysphagiologie - Pneumonien - Logopädie