Patient*innen mit „akuten Brustschmerzen“ können bei ST-Hebungen bzw. spezifischen EKG-Äquivalenten rasch charakterisiert und zeitnah einer Koronarintervention zugeführt werden. Bei fehlenden oder weniger spezifischen EKG-Veränderungen ist eine weitere diagnostische Aufarbeitung notwendig. Diese beinhaltet unter anderem auch Labordiagnostik, nicht invasive Bildgebung sowie die mögliche Anwendung spezifischer Scores.
Abstract
Patients presenting with acute chest pain suspected for an acute coronary syndrome may suffer from myocardial infarction including STEMI and NSTE-ACS. An early identification of those patients is crucial to guide further diagnostic and therapeutic pathways. In 12-lead-ECG, ST-segment elevations and other high-risk abnormalities allow a rapid triage and subsequent primary percutaneous coronary intervention. In the absence of specific ECG abnormalities, further diagnostic workup including laboratory tests, non-invasive imaging and potential scoring systems is required.
Schlüsselwörter
Atemnot - EKG - akuter Myokardinfarkt - STEMI - Thoraxschmerz
Keywords
respiratory distress - ECG - acute myocardial infarction - STEMI - chest pain