Abstract
Aim We aimed to describe the clinical characteristics of patients with
congenital combined pituitary hormone deficiency (CPHD) and evaluate the
first-year growth responses of individuals with CPHD and isolated growth hormone
deficiency (IGHD) in order to establish the influence of other hormone
deficiencies on growth response.
Patients and Methods This retrospective study was conducted in four
tertiary care centers in Turkey. The records of patients diagnosed with CPHD
(n=39) and severe IGHD (n=50) were collected. Cases with
acquired lesions or chronic diseases were not included in the study. Data are
presented as median (interquartile range).
Results Among 39 patients (13 females; 33%) with a diagnosis of
CPHD, the majority of patients (64%) presented initially with combined
deficits at baseline examination, whereas isolated deficiencies (36%)
were less prevalent. Among all patients with GH deficiency, TSH, ACTH,
FSH/LH, and ADH deficiencies were present in 94%, 74%,
44%, and 9% of patients, respectively. Patients with CPHD were
diagnosed at a younger age (4.9 (8.4) vs. 11.6 (4.1), p<0.001,
respectively) and had lower peak GH concentrations (0.4 (1.8) vs. 3.7 (2.9),
p<0.001, respectively) than patients with IGHD. Patients with IGHD and
CPHD had similar first-year growth responses (Δheight SD score of 0.55
(0.63) vs. 0.76 (0.71), respectively, p=0.45).
Conclusions We established the nature and timing of numerous hormonal
deficits emerging over time. We also identified that the existence of CPHD did
not hinder growth response.
Zusammenfassung
Ziel Ziel dieser Studie war es, die klinischen Merkmale von Patienten mit
angeborenem kombiniertem Hypophysenhormonmangel (CPHD) zu identifizieren, die
Wachstumsreaktionen von Patienten mit CPHD und isoliertem Wachstumshormonmangel
(IGHD) im ersten Jahr zu bewerten und um die Auswirkungen anderer
Hormonmängel auf die Wachstumsreaktion zu bestimmen.
Patienten und Methoden Diese retrospektive Studie wurde in vier
tertiären Versorgungszentren in der Türkei durchgeführt.
Die Aufzeichnungen von Patienten mit diagnostizierter CPHD (n=39) und
IGHD (n=50) wurden gesammelt. Fälle mit erworbenen
Läsionen oder chronischen Erkrankungen wurden nicht in die Studie
aufgenommen. Die Daten werden als Median (Interquartilsbereich) angegeben.
Ergebnisse Unter den 39 Patienten (13 Mädchen; 33%), bei
denen CPHD diagnostiziert wurde, zeigte die Mehrheit der Patienten (64%)
zu Studienbeginn kombinierte Defizite, während isolierte Defizite
(36%) seltener auftraten. Bei allen Patienten mit GH-Mangel lagen TSH,
ACTH, FSH/LH und ADH-Mängel bei 94%, 74%,
44%, 9% der Patienten vor. Patienten mit CPHD wurden in einem
jüngeren Alter diagnostiziert (4.9 (8.4) vs. 11.6 (4.1),
p<0.001) und hatten niedrigere GH-Spitzenkonzentrationen (0.4 (1.8) vs.
3.7 (2.9), p<0.001) als Patienten mit IGHD. Patienten mit IGHD und CPHD
zeigten im ersten Jahr ähnliche Wachstumsreaktionen ohne Geschwindigkeit
(Δheight SD score von 0.55 (0.63) vs. 0.76 (0.71), p=0.45).
Schlussfolgerungen Wir haben die Art und den Zeitpunkt zahlreicher
hormoneller Defizite bestimmt, die sich im Laufe der Zeit entwickeln. Wir haben
auch festgestellt, dass das Vorhandensein von CPHD die Wachstumsgeschwindigkeit
nicht behindert.
Key words
growth hormone - combined pituitary hormone deficiency - multiple pituitary hormone deficiency - PROP1 - CHD7
Schlüsselwörter
kombinierter Hypophysenhormonmangel - multipler Hypophysenhormonmangel - Wachstumshormon - PROP1 - CHD7