
Zusammenfassung
Deutschland liegt bei der Ambulantisierung im europäischen Vergleich
zurück. Dies ist, vor allem auf das sektoral getrennte
Vergütungssystem zurückzuführen. Zur Förderung
der Ambulantisierung wird in Deutschland die Einführung von
sektorgleichen Hybrid-DRGs (H-DRGs) angestrebt. Die H-DRGs vergüten
Leistungen identisch, unabhängig von ihrer Erbringungsform. Trotz
gesetzlicher Grundlage fehlen bisher Umsetzungsvorschläge für
die Kalkulation und die Vergütungshöhe dieser H-DRGs. Ziel
dieses Beitrags ist es daher, einen praxisorientierten Ansatz zur
Implementierung von H-DRGs vorzustellen. Das entwickelte Modell zielt darauf ab,
Krankenhäusern eine wirtschaftlich tragfähige ambulante
Vergütung zu gewährleisten.
Abstract
Germany has a notable deficit in outpatient care in a comparative analysis of the
European healthcare landscape. This disparity is primarily due to the segmented
reimbursement system that prevails in the healthcare sector. In an effort to
accelerate the transition to ambulatory care, Germany is pursuing the adoption
of Hybrid Diagnosis-Related Groups (H-DRGs), which maintain uniformity across
all healthcare sectors. H-DRGs are meant to provide equivalent reimbursement for
healthcare services regardless of the mode of delivery. Notably, despite the
establishment of a legal framework, specific proposals for the calculation and
compensation scale of these H-DRGs have yet to be developed. Consequently, this
article seeks to present a pragmatic approach to the implementation of H-DRGs.
The proposed model aims to ensure that hospitals receive financially sustainable
reimbursement for outpatient services.
Schlüsselwörter
Hybrid-DRG - Ambulantisierung - Vergütungssystem - Fallkostenkalkulation
Key words
hybrid-DRG - ambulatory care - reimbursement system - cost calculation