Abstract
Introduction
The incidence of deep surgical site infections following high tibial osteotomy (HTO)
ranges between 0.4 to 4.7%. It is a severe complication with a high risk for poor
clinical
outcome. The aim of this study was to proof that a salvage algorithm for infected
HTO with
unstable bone situation leads to an infection-free status and bone union of the osteotomy
and that correct limb alignment can be restored with good knee function.
Materials and Methods
The study included seven patients with peri-implant infections following HTO. Infections
occurred 83 ± 58.9 days (range: 24–191) after HTO. All patients underwent the “RESTORE”
algorithm: patients received (1) REmoval of the HTO hardware and extensive debridement;
(2)
the osteotomy was STabilized with a hexapod external fixator (Taylor Spatial Frame,
TSF);
(3) the osteotomy gap was Opened; and (4) the alignment was REconstructed using the
TSF,
aiming for the intended limb alignment of the initial HTO. Patient-reported outcomes
were
assessed 22–36 months after removal of the TSF.
Results
After 24 weeks (range: 11–35), an infection-free status and bone healing were achieved.
In all cases, the limb was saved, and the previously targeted mechanical axis of the
lower
limb was restored. All patients reached full extension of the knee joint and at least
110°
of flexion. For KOOS: Symptoms 67.86 ± 18.1, Pain 73.41 ± 16.58, ADL 78.99 ± 21.32,
Sports
52.14 ± 25.96, and QoL 41.96 ± 24.66. OKS 35.71 ± 8.8, SF-12 Physical Health 38.89 ± 10.3,
and SF-12 Mental Health 46.86 ± 13.76.
Conclusions
The “RESTORE” algorithm is a safe and effective salvage procedure. The concept allows
for saving the limb and obtaining the previously planned limb alignment. Patient-reported
outcome measures showed slightly lowered values than healthy samples, but substantially
better values than patients awaiting HTO. Due to the possibility of initial full
weight-bearing, the risk of higher morbidity caused by immobilization is minimized.
Zusammenfassung
Einleitung
Die Inzidenz von tiefen Wundinfektionen nach hoher Tibiakopf Osteotomie (HTO) variiert
zwischen 0,4 und 4,7%. Tiefreichende Wundinfektionen stellen eine schwere Komplikation
mit
hohem Risiko für ein schlechtes klinisches Outcome dar. Ziel dieser Studie war es
zu zeigen,
dass ein Rettungsalgorithmus für Infektsituationen nach HTO mit instabiler knöcherner
Situation, zur Infektfreiheit und knöchernen Konsolidierung der Osteotomie führt und
eine
korrekte Beinachse mit guter Funktionalität des Kniegelenks wiederhergestellt werden
kann.
Methoden und Material
Die Studie umfasst 7 Patienten mit periimplantären Infektionen nach HTO. Infektionen
traten 83 ± 58.9 Tage (Range: 24–191) nach HTO auf. Alle Patienten wurden entsprechend
des
„RESTORE“-Algorithmus behandelt: (1) Entfernung („Removal“) der Implantate und ausgiebiges
Débridement; (2) Stabilisierung („Stabilization“) der Osteotomie mit einem Hexapod
Fixateur
externe (TSF); (3) Öffnen („Opening“) des Osteotomiespalts und (4) Rekonstruktion
(„Reconstruction“) der initial durch die HTO angestrebten Beinachse mit Hilfe des
TSF.
Patient-reported Outcomes wurden 22–36 Monate nach Entfernung des TSF erhoben.
Ergebnisse
Nach 24 Wochen (Range: 11–35) wurde ein infektfreier Zustand und eine knöcherne
Konsolidierung erreicht. In allen Fällen konnte die Extremität erhalten werden und
die
ursprünglich vorgesehene mechanische Beinachse wiederhergestellt werden. Alle Patienten
erreichten eine Kniebeweglichkeit mit voller Extension und mindestens 110° Flexion.
KOOS-Werte: Symptome 67,86 ± 18,1, Schmerz 73,41 ± 16,58, ATL 78,99 ± 21,32, Sport
52,14 ± 25,96, Lebensqualität 41,96 ± 24,66, OKS 35,71 ± 8,8 und SF-12 körperliche
Gesundheit 38,89 ± 10,3 und SF-12 psychische Gesundheit 46,86 ± 13,76.
Schlussfolgerung
Der „RESTORE“-Algorithmus ist eine sichere und effektive Rettungsprozedur. Das Konzept
ermöglicht den Erhalt der Extremität und das Erreichen der initial geplanten Beinachse.
Patient-reported Outcome Messungen zeigten leicht erniedrigte Werte im Vergleich zu
gesunden
Probanden, jedoch deutlich bessere Werte als bei Patienten vor HTO. Durch die Möglichkeit
der unmittelbaren Vollbelastung ist das Risiko erhöhter Morbidität durch Immobilisation
minimiert.
Keywords HTO - infection - hexapod - Taylor spatial frame - limb alignment
Schlüsselwörter HTO - Infektion - Hexapod - Taylor Spatial Frame - Beinachse