Zusammenfassung
Keimzelltumore sind die häufigsten Tumorentitäten bei jungen Männern. Seit der Einführung
der platinbasierten Chemotherapie in den 1970er-Jahren können die meisten Patienten trotz der
Aggressivität der Keimzelltumoren kurativ behandelt werden. Für Diagnostik, Therapiemonitoring
und Nachsorge werden möglichst optimale Serumtumormarker benötigt, an die hohe Anforderungen
gestellt werden. Die konventionellen Hodentumormarker humanes Choriongonadotropin (hCG),
Alpha-Fetoprotein (AFP) und Laktatdehydrogenase (LDH) werden diesen Anforderungen nur mit
einer unzureichenden Sensitivität gerecht (30–70%). Die in den letzten Jahrzehnten
untersuchten Marker wie PLAP, CEA und NSE haben sich nicht durchgesetzt. Aktuell wird
besonders die miRNA-371 erforscht. Gesicherte Erkenntnisse liegen vor für das initiale Staging
mit deutlich besseren Spezifitäten der miRNA-371 im Vergleich zu den konventionellen
Tumormarkern. Für weitere mögliche klinische Einsatzgebiete wie der Nachsorge, dem
Therapiemonitoring oder bei Residualtumoren erfolgen weitere prospektive Studien, um auch hier
das revolutionäre Potenzial der miRNA-371 zu untersuchen. Weiterhin wird aktuell an
zirkulierenden Tumorzellen (CTCs) und zellfreier DNA (cfNA) in verschiedenen
Anwendungsgebieten geforscht. In Bezug auf Keimzelltumore des Hodens stehen diese Analysen
jedoch noch am Anfang, aber man erhofft sich hiervon eine weitere suffiziente Möglichkeit
Serumtumormarker einzusetzen.
Abstract
Germ cell tumors of the testis are the most common tumor entities in young men. Since the introduction of platinum-based chemotherapy in the 1970s, most patients can be cured despite the aggressiveness of germ cell tumors. Optimal serum tumor markers are required for diagnostics, therapy monitoring and aftercare, and these are subject to high requirements. The conventional testicular tumor markers human chorionic gonadotropin (hCG), alpha fetoprotein (AFP) and lactate dehydrogenase (LDH) only meet these requirements with insufficient sensitivity (30–70%). The markers investigated in recent decades, such as PLAP, CEA and NSE, have not become established. Currently, miRNA-371 is being researched in particular. Reliable findings are available for initial staging with significantly better specificities of miRNA-371 compared to conventional tumor markers. Further prospective studies are being conducted for other possible clinical applications, such as follow-up care, therapy monitoring or residual tumors, in order to investigate the revolutionary potential of miRNA-371 in these areas as well. Research is also currently being conducted on circulating tumor cells (CTCs) and cell-free DNA (cfNA) in various areas of application. With regard to germ cell tumors of the testis, however, these analyses are still in their infancy, but it is hoped that this will provide a further sufficient opportunity to use serum tumor markers.
Schlüsselwörter
Hodentumor - Keimzelltumor - Tumormarker - miR371
Keywords
Testicual Cancer - Germ Cell Tumor - Tumor marker - miR371