Psychiatr Prax 2025; 52(03): 150-157
DOI: 10.1055/a-2447-6831
Originalarbeit

Alles kann – nichts muss? Genesungsbegleitung (Peer-Support) auf akutpsychiatrischen Stationen

Everything can – nothing must? Peer support on acute psychiatric wards
1   Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie, Charité Universitätsmedizin Berlin
,
Anna Oster
1   Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie, Charité Universitätsmedizin Berlin
2   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Kliniken im Theodor-Wenzel-Werk, Berlin
,
Klara Czernin
3   Universitätsklinik für Kinder- und Jugendpsychiatrie, Medizinische Universität Wien, Österreich
,
Josef Baumgartner
4   Universitätsklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Medizinische Universitätsklinik Wien, Österreich
,
Julia Junghanss
1   Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie, Charité Universitätsmedizin Berlin
5   Psychiatrische Universitätsklinik der Charité im St. Hedwig-Krankenhaus, Campus Charité Mitte, Charité Universitätsmedizin Berlin
,
Lieselotte Mahler
1   Arbeitsgruppe Sozialpsychiatrie, Charité Universitätsmedizin Berlin
2   Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie, Kliniken im Theodor-Wenzel-Werk, Berlin
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Diese qualitative Studie untersucht Genesungsbegleitung im akutpsychiatrischen Setting. Es wurden vier Genesungsbegleitende, zwölf andere Mitarbeitende und vier Patient:innen zweier Stationen in semistrukturierten Interviews befragt. Genesungsbegleitende erleben in diesem Kontext besondere Chancen und Herausforderungen. Die Befragten gaben an, dass Genesungsbegleitende die Vermittlung zwischen Patient:innen und Team und eine Normalisierung des Stationsalltags durch Aktivitäten, Förderung sozialer Kontakte bewirkten und Verständnis und Vertrauen durch ähnliche Erfahrungen sowie Hoffnung und Selbstwirksamkeit vermittelten. Die anderen Mitarbeitenden profitieren von der Weitergabe wichtiger Informationen über Patient:innen, Entlastung durch Aufgabenübernahme, Sensibilisierung für Stigmatisierungen sowie Förderung ihrer Recovery-Einstellung. Genesungsbegleitende haben keinen direkten Einfluss auf Zwangsmaßnahmen, tragen aber zur Deeskalation und Aufarbeitung bei. Spezifische Rahmenbedingungen sind notwendig.

Abstract

Peer support is recommended for improving acute psychiatric care, but research is lacking. This qualitative study examines the impact, particularly on coercive measures, through semi-structured interviews with four peers, four patients, and twelve (non-peer) staff members from two acute psychiatric wards. Analysis shows that peers experience unique opportunities and challenges in this context. Their effects include mediating between patients and the team, normalizing daily activities on the wards, promoting social interactions, fostering understanding and trust through shared experiences, as well as instilling hope and self-efficacy. Other staff members benefit from the exchange of patient information, task delegation, increased awareness of stigmatization, and promotion of a recovery-oriented mindset. While peers do not directly influence coercive measures, they contribute to de-escalation. Specific framework conditions are necessary.

Zusätzliches Material



Publication History

Received: 05 March 2024

Accepted: 22 September 2024

Article published online:
02 December 2024

© 2024. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Cranach M. Von der Rehabilitation zu Recovery – Zur Weiterentwicklung des Rehabilitationsbegriffes. In Becker T, Bäuml J, Pitschel-Walz G, Weige W, Hrsg. Rehabilitation bei schizophrenen Erkrankungen. Konzepte-Interventionen-Perspektiven. Köln: Deutscher Ärzte Verlag; 2007
  • 2 Mahler L, Jarchov-Jádi I, Montag C. et al. Das Weddinger Modell: Ein recoveryorientiertes Psychiatriekonzept. 2. Aufl. Köln: Psychiatrie Verlag; 2024
  • 3 DGPPN. S3 Leitlinie: Verhinderung von Zwang: Prävention und Therapie aggressiven Verhaltens bei Erwachsenen. (2018) Im Internet: https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/038-022m_S3_Verhinderung-von-Zwang-Praevention-Therapie-aggressiven-Verhaltens_2018-09.pdf; Stand: 18.01.2023
  • 4 Mahlke C, Schulz G, Sielaff G. et al. Einsatzmöglichkeiten von Peerbegleitung in der psychiatrischen Versorgung. Bundesgesundheitsblatt-Gesundheitsforschung-Gesundheitsschutz 2019; 62: 214-221
  • 5 Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses über die Ausstattung der stationären Einrichtungen der Psychiatrie und Psychosomatik mit dem für die Behandlung erforderlichen therapeutischen Personal gemäß § 136a Absatz 2 Satz 1 des Fünften Buches Sozialgesetzbuch (SGB V) (Personalausstattung Psychiatrie und Psychosomatik-Richtlinie/PPP-RL). In der Fassung vom 19. September 2019 veröffentlicht im Bundesanzeiger (BAnz AT 31.12.2019 B6) in Kraft getreten am 1. Januar 2020 zuletzt geändert am 15. September 2022 veröffentlicht im Bundesanzeiger (BAnz AT 09.03.2023 B4) in Kraft getreten mit Wirkung vom 1. Januar 2023
  • 6 Bellamy C, Schmutte T, Davidson L. An update on the growing evidence base for peer support. Ment Health Soc Incl 2017; 21: 161-167
  • 7 Mahler L, Jarchov-Jàdi I, Gervink A. et al. Mehrperspektivität und Peers auf psychiatrischen Akutstationen. Nervenheilkunde 2015; 34: 249-252
  • 8 Mahlke CI, Priebe S, Heumann K. et al. Effectiveness of one-to-one peer support for patients with severe mental illness – a randomised controlled trial. Eur Psychiatry 2017; 42: 103-110
  • 9 Walker G, Bryant W. Peer support in adult mental health services: a meta synthesis of qualitative findings. Psychiatr Rehabil J 2013; 36: 28
  • 10 Hegedüs A, Seidel E, Steinauer R. Participants’ employment status and experiences in the year after the Experienced Involvement training. Int J Soc Psychiatry 2016; 62: 214-220
  • 11 Hegedüs A, Burr C, Pfluger V. et al. Peer support worker training: Results of the evaluation of the Experienced Involvement training programme in Switzerland and Germany. Int J Ment Health Nurs 2021; 30: 451-460
  • 12 Repper J, Carter T. A review of the literature on peer support in mental health services. J Ment Health 2011; 20: 392-411
  • 13 Stone N, Warren F, Napier C. Peer support workers' experience of an intentional peer support scheme on an acute psychiatric ward. Learn Disabil Res Pract 2010; 7: 93-102
  • 14 Hurley J, Cashin A, Mills J. et al. Qualitative study of peer workers within the ‘Partners in Recovery’ programme in regional Australia. Int J Ment Health Nurs 2018; 27: 187-195
  • 15 Moran GS, Russinova Z, Gidugu V. et al. Challenges experienced by paid peer providers in mental health recovery: a qualitative study. Community Ment. Health J 2012; 49: 281-291
  • 16 Asad S, Chreim S. Peer support providers’ role experiences on interprofessional mental health care teams: A qualitative study. Community Ment. Health J 2016; 52: 767-774
  • 17 Otte I, Werning A, Nossek A. et al. Challenges faced by peer support workers during the integration into hospital-based mental health-care teams: results from a qualitative interview study. Int J Soc Psychiatry 2020; 66: 263-269
  • 18 Badouin J, Bechdolf A, Bermpohl F. et al. Preventing, Reducing, and Attenuating Restraint-A Prospective Controlled Trial of the Implementation of Peer Support in Acute Psychiatry. Front Psychiatry 2023; 14: 21
  • 19 Mayring P. Qualitative Inhaltsanalyse. Grundlagen und Techniken. 12. Aufl. Weinheim: Beltz; 2015
  • 20 Lloyd-Evans B, Mayo-Wilson E, Harrison B. et al. A systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials of peer support for people with severe mental illness. BMC psychiatry 2014; 14: 1-12
  • 21 Chinman M, George P, Dougherty RH. et al. Peer support services for individuals with serious mental illnesses: assessing the evidence. Psychiatric Services 2014; 65: 429-441
  • 22 Davidson L, Bellamy C, Guy K. et al. Peer support among persons with severe mental illnesses: a review of evidence and experience. World psychiatry 2012; 11: 123-128