Zusammenfassung
Die Hernienchirurgie hat sich in den letzten Jahren durch die Implementierung neuerer
minimalinvasiver und robotischer Operationstechniken weiterentwickelt, die
Bauchdeckenrekonstruktion bei Bauchdeckenhernien hat durch eine peri- und intraoperative
Strategieerweiterung an Komplexität zugenommen. Das perioperative Management wird auch
in diesem Bereich bestimmt durch ERAS-Pfade (ERAS: Enhanced Recovery After Surgery) zur
Verbesserung des peri- und postoperativen Outcomes nach Hernienchirurgie. In dieser
Arbeit soll der Einfluss einzelner Faktoren im multimodalen ERAS-Konzept auf die
ambulante und stationäre Hernienreparation und Bauchdeckenrekonstruktion mithilfe
aktueller Studien beurteilt werden.
Abstract
Hernia surgery has evolved in recent years through the implementation of newer
minimally invasive and robotic surgical techniques. Moreover, abdominal wall
reconstruction for abdominal wall hernias has increased in complexity, due to a peri-
and intraoperative strategy for expansion. Perioperative management in this area is also
determined by Enhanced Recovery After Surgery (ERAS) pathways to improve peri- and
postoperative outcomes after hernia surgery. This article aims to assess the influence
of individual factors in the multimodal ERAS concept on outpatient and inpatient hernia
repair and abdominal wall reconstruction, on the basis of current studies.
Schlüsselwörter
Bauchdeckenhernien - perioperatives Management - robotische Chirurgie - Enhanced Recovery after Surgery
Keywords
abdominal wall hernia - enhanced recovery after surgery - robotic surgery - perioperative management