Abstract
Background Extended monovision is a novel mix-and-match approach that has been recently introduced. It involves implanting an aspherical monofocal intraocular lens (IOL) for distance vision in the dominant eye, and a bifocal extended depth-of-focus (EDOF) IOL in the nondominant eye. The target refraction for the nondominant eye is − 1.25 diopters (D), and provides good intermediate vision at 80 cm, with an additional 1.5 D power for near vision at 36 cm. This study evaluates the visual outcomes and patient-reported experiences with this extended monovision strategy in cataract patients.
Patients and Methods Patients underwent uneventful conventional or femtosecond laser-assisted cataract surgery and implantation of an aspherical monofocal IOL (Hoya Vivinex XC1-SP, Hoya Surgical Optics, Tokyo, Japan) in the dominant eye [with a target refraction closest to the spherical equivalent (SE) of 0 D] and a rotationally asymmetric refractive bifocal EDOF IOL with an additional power of + 1.5 D (Lentis Comfort-LS-313 MF15, Teleon Surgical B.V, Spankeren, Netherlands) in the nondominant eye (target refraction closest to SE − 1.25 D). These patients were included in this retrospective study. Uncorrected distance, intermediate and near visual acuity (UDVA, UIVA, and UNVA, respectively), and binocular defocus curves were determined. Additionally, uncorrected contrast sensitivity, stereoscopic depth perception, and halometry were measured. Patient satisfaction was evaluated using the PRSIQ and NEI-RQL-42 questionnaires.
Results A total of 26 eyes from 13 patients were included in the study. The mean postoperative binocular UDVA, UIVA, and UNVA were 0.05 ± 0.09, − 0.08 ± 0.11, and 0.06 ± 0.07 logMAR, respectively. The defocus curve peaked at 0.0 D (6 m), with a mean visual acuity of 0.04 ± 0.09 logMAR. Functional vision above the cutoff value of 0.3 logMAR extended across the defocus steps from + 1.0 to − 3.5 D. The mean dependence on correction score reached a mean of 89.4 ± 23.9, with an overall satisfaction rate of 83.1 ± 13.2.
Conclusions To our knowledge, this is the first study to describe the combination of a monofocal IOL for distance vision and a rotationally asymmetric refractive bifocal EDOF IOL for intermediate and near distances, with the aim of achieving extended monovision. This approach demonstrated good visual acuity for all distances and a high patient satisfaction. It may be considered a promising alternative to multifocal IOLs.
Zusammenfassung
Hintergrund Erweiterte Monovision ist ein modernes Mix-and-Match-Verfahren, das eingeführt wurde. Es besteht aus Implantation einer asphärischen monofokalen Intraokularlinse (IOL) für die Ferne in das dominante Auge und einer bifokalen IOL mit erweiterter Tiefenschärfe (EDOF) in das nicht dominante Auge. Die angestrebte Refraktion für das nicht dominante Auge beträgt − 1,25 Dioptrien (dpt), was eine gute intermediäre Sehschärfe auf 80 cm ermöglicht, zusätzlich mit einer Addition von 1,5 dpt für die Nahsicht auf 36 cm. Diese Studie bewertet die visuellen Ergebnisse und die von Patienten berichteten Erfahrungen mit dieser erweiterten Monovisionsstrategie bei Kataraktpatienten.
Patienten und Methoden Patienten, die sich einer ereignislosen konventionellen oder Femtosekundenlaser-assistierten Kataraktoperation und der Implantation einer asphärischen monofokalen IOL (Hoya Vivinex XC1-SP) im dominanten Auge (mit einer Zielrefraktion, die nah dem sphärischen Äquivalent (SE) von 0 dpt liegt) und einer rotationsasymmetrischen refraktiven bifokalen EDOF-IOL mit einer Addition von + 1,5 dpt (Lentis Comfort-LS-313 MF15) im nicht dominanten Auge (Zielrefraktion nah von − 1,25 dpt SE) unterzogen haben, wurden in diese retrospektive Studie einbezogen. Es wurden unkorrigierter Fern-, Intermediär- und Nahvisus (UDVA, UIVA bzw. UNVA) sowie die binokulare Defokuskurve bestimmt. Zusätzlich wurden die unkorrigierte Kontrastempfindlichkeit, die stereoskopische Tiefenwahrnehmung und die Halometrie gemessen. Die Patientenzufriedenheit wurde mithilfe der Fragebögen PRSIQ und NEI-RQL-42 bewertet.
Ergebnisse Insgesamt wurden 26 Augen von 13 Patienten in die Studie eingeschlossen. Die mittleren postoperativen binokularen UDVA, UIVA und UNVA betrugen 0,05 ± 0,09, − 0,08 ± 0,11 bzw. 0,06 ± 0,07 logMAR. Die Defokuskurve erreichte ihr Maximum bei 0,0 dpt (6 m) mit einer mittleren Sehschärfe von 0,04 ± 0,09 logMAR. Das funktionelle Sehvermögen über dem Grenzwert von 0,3 logMAR erstreckte sich über die Defokuskurve von + 1,0 bis − 3,5 dpt. Der mittlere Abhängigkeitsgrad von einer Brillenkorrektur betrug 89,4 ± 23,9 mit einer Gesamtzufriedenheitsrate von 83,1 ± 13,2.
Schlussfolgerungen Unseres Wissens ist dies die erste Studie, die die Kombination einer monofokalen IOL für die Fernsicht und einer rotationsasymmetrischen refraktiven bifokalen EDOF-IOL für intermediäre und nahe Entfernungen beschreibt, mit dem Ziel, eine erweiterte Monovision zu erreichen. Dieses Verfahren zeigte eine gute Sehschärfe für alle Entfernungen und eine hohe Patientenzufriedenheit. Es kann als vielversprechende Alternative zu multifokalen IOLs angesehen werden.
Keywords extended monovision - aspheric monofocal IOL - rotationally asymmetric bifocal extended depth-of-focus (EDOF) IOL - visual quality - patient-reported outcomes
Schlüsselwörter erweiterte Monovision - asphärische monofokale IOL - rotationsasymmetrische bifokale IOL mit erweiterter Tiefenschärfe (EDOF) - Sehqualität - patientenberichtete Ergebnisse