Abstract
Purpose
Arterial thoracic outlet syndrome (aTOS) is a rare condition, but if undiagnosed,
it can have serious consequences for affected patients, up to and including limb loss.
Ultrasound could be used here as a widely available method for screening, but it is
said to have very high investigator dependence. The fact that ultrasound can be used
safely for diagnostic purposes has already been demonstrated. The aim of this study
was to evaluate the repeatability of a standardized examination for the diagnosis
of aTOS.
Material and Methods
We recruited inpatients with high-grade suspected arterial thoracic outlet syndrome
who were evaluated for invasive therapy at our TOS center. Routine diagnostics were
performed according to clinic standards. In addition, 2 sonographers, one highly experienced
and one less experienced, performed ultrasound diagnosis according to a standardized
protocol. Image acquisition and interpretation were performed independently, and sonographers
were mutually blinded. For analysis, the experienced sonographer served as a reference.
Agreement between assessors was analyzed using concordance analysis.
Results
51 consecutive patients (67% female) aged 39.3±13.0 years were included within 11
months. The standardized ultrasound protocol could be performed in all patients. The
prevalence of TOS was high (79.4%; CI: 71.4–87.3%) in our cohort. Ultrasound inter-rater
agreement using the standardized protocol was very good at 0.820 (CI: 0.624–1.000).
Conclusion
Ultrasound diagnosis of TOS using a standardized protocol can be performed effectively
and shows a high agreement between 2 sonographers.
Zusammenfassung
Ziel
Das arterielle Thoracic-Outlet-Syndrom (aTOS) ist eine seltene Erkrankung mit schwerwiegenden
Konsequenzen – bis zum Extremitätenverlust, wenn sie nicht diagnostiziert wird. Ultraschall
könnte zwar breit verfügbar zum Screening eingesetzt werden, wird jedoch als sehr
untersucherabhängig angesehen. Es wurde bereits gezeigt, dass Ultraschall sicher zur
Diagnostik eingesetzt werden kann. Ziel dieser Studie war nun die Evaluierung der
Wiederholbarkeit einer standardisierten Untersuchung für die aTOS-Diagnose.
Material und Methoden
Wir rekrutierten stationäre Patienten mit hochgradigem Verdacht auf ein arterielles
Thoracic-Outlet-Syndrom, die in unserem TOS-Zentrum für eine invasive Therapie untersucht
wurden. Die Diagnostik wurde gemäß den Klinikstandards routinemäßig durchgeführt.
Zwei Untersucher, ein sehr erfahrener und ein weniger erfahrener, führten die Ultraschalldiagnostik
nach einem standardisierten Protokoll durch. Die Untersuchungen erfolgten unabhängig
und verblindet voneinander. Der erfahrene Untersucher diente als Referenz. Die Übereinstimmung
wurde mittels Konkordanz-Analyse analysiert.
Ergebnisse
Wir schlossen 51 Patienten (67% weiblich) im Alter von 39,3±13,0 Jahren innerhalb
von 11 Monaten ein. Das standardisierte Ultraschall-Protokoll konnte bei allen Patienten
durchgeführt werden. Die Prävalenz eines TOS war mit 79,4% (KI: 71,4%–87,3%) hoch.
Die Übereinstimmung zwischen den Beurteilern war mit 0,820 (KI: 0,624–1,000) sehr
gut.
Schlussfolgerung
Die Ultraschalldiagnose des aTOS mittels eines standardisierten Protokolls kann gut
und mit hoher Übereinstimmung zwischen den Untersuchern durchgeführt werden.
Keywords thoracic outlet syndrome - sonography - standardized protocol - repeatability - reliability