Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1085310
© 1979 by Thieme Medical Publishers, Inc.
Computerized Cranial Transverse Axial Tomography (CTAT) in 145 Patients with Primary and Secondary Generalized Epilepsies – West Syndrome, Myoclonic-Astatic Petit Mal, Absence Epilepsy
Publication History
1978
Publication Date:
18 November 2008 (online)
Abstract
Cranial computerized tomography was performed in 145 patients with petit mal epilepsies. Tomographic results were compared to clinical data. 59 patients (41%) had normal findings, in 39 children (27%) we found slight pathologic changes. In 33 (22%) medium degree changes, and in 14 children (10%) severe pathologic changes were seen.
-
West syndrome: (N = 19). 18 patients with pathologic findings. The combination of cortical plus subcortical atrophies (N = 11) was observed most frequently. Atrophies were of mostly severe or medium degree.
-
Lennox syndrome: (N = 31). 28 patients (90%) had pathologic results, subcortical atrophies (N = 19) prevailed.
-
Centrencephalic myoclonic-astatic petit mal: (N = 43). 26 normal and 17 (40%) pathologic findings at CTAT. Pathologic findings were mostly grouped as slight (N = 13), with subcortical atrophies prevailing again. However, there was a statistically significant difference to Lennox syndrome as far as frequency and severity of pathologic changes are concerned.
-
Absence epilepsy: (N = 49). 29 normal results and 20 (41%) pathologic findings. Slight atrophies were prevailing (N = 14).
More favourable findings could be secured statistically in the following subgroups:
-
In primary generalized petit mal epilepsies as compared to secondary generalized types. This applies to frequency as well as severity of pathologic findings.
-
In centrencephalic myoclonic-astatic petit mal during infancy as compared to children with secondary generalized petit mal during this age.
-
In petit mal seizures without concomitant grand mal seizures if compared to the group with concomitant grand mal.
-
In cryptogenetic primary generalized petit mal epilepsies if compared to non cryptogenetic forms.
-
In patients without microcephalus if compared to those with microcephalus.
Zusammenfassung
Computertomographische Befunde des Schädels bei 145 Kindern mit Petit Ma1 Epilepsien: Propulsive Petit Mal, myoklonisch-astatisches Petit Mal, Absenceepilepsie.
145 Patienten mit Petit Ma1 Epilepsien wurden computertomographisch untersucht und die Ergebnisse mit klinischen Daten verglichen. 59 Patienten (41%) hatten unauffällige Befunde, 39 Kinder (27%) wiesen leichte, 33 (22%) mäßige und 14 (10%) wiesen schwere Veränderungen im Computertomogramm auf.
-
Propulsive Petit Mal: (N = 19). 18 pathologische CT-Befunde. Es überwogen deutlich die Kombinationen von kortikalen und subkortikalen Atrophien (N = ll), meist mittleren bis schweren Grades.
-
Lennox Syndrom: (N = 31). 28 (90%) pathologische Befunde, deutliches Überwiegen subkortikaler Atrophien (N = 19).
-
Centrenzephales myoklonisch-astatisches Petit Ma1 (N = 43). 26 normale und 17 (40%) pathologische CT-Befunde. Die pathologischen Befunde waren überwiegend leicht (N = 13), subkortikale Atrophien überwogen. Die Unterschiede zum Lennox-Syndrom waren sowohl bezüglich der Häufigkeit als such der Schwere der Veränderungen statistisch signifikant.
-
Absenceepilepsien: (N = 49). 29 Normalbefunde und 20 (41%) pathologische Resultate. Überwiegend fanden sich leichte Atrophien (N = 14).
Statistisch signifikant günstigere Ergebnisse zeigten:
-
Primär generalisierte gegenüber sekundär generalisierten Petit Ma1 Epilepsien, sowohl bezüglich der Häufigkeit als auch der Schwere pathologischer Befunde.
-
Centrenzephales myoklonisch-astatisches Petit Ma1 im Säuglingsalter gegenüber Kindern mit sekundär generalisierten Petit Ma1 Epilepsien in diesem Lebensalter.
-
Petit Ma1 Anfälle ohne Grand Ma1 Anfälle gegenüber solchen, die von Grand Ma1 Anfällen begleitet waren.
-
Kryptogenetische, primär generalisierte Petit Ma1 Epilepsien gegenüber nicht kryptogenetischen.
-
Patienten ohne Mikrozephalus gegenüber solchen mit Mikrozephalus.
Keyword
Computerized tomography - petit mal epilepsies - West syndrome - Lennox syndrome - centrencephalic myoclonic-astatic petit mal - absence epilepsy