Abstract
Surgery of posterior fossa tumors is afflicted with some important problems. One of these is the postoperative communicating hydrocephalus. According to the literature this form of hydrocephalus is found in 10—30% of all children operated on; but a permanent shunt is necessary in only 8—18%. Aim of the present investigation was to find out disturbances of cerebrospinal fluid (CSF) — circulation and — reabsorption after posterior fossa surgery. Therefore 25 children ranging in the age from 3 to 12 years were examined on the basis of isotope cisternographic studies 8 to 21 after the operation. In 4 cases all parameters of pathological CSF-dynamics were found which required a permanent ventriculo-atrial shunt. 21 children showed a minimal or significant accumulation of the isotope in the posterior fossa but a normal circulation and a sufficient clearance on later scans. In these cases neither a temporary nor a permanent shunt was necessary. These findings are confirmed by follow-up examinations between 2 and 3 years.
Zusammenfassung
Operationen im Bereich der hinteren Schädelgrube sind mit einer Reihe besonderer Risiken behaftet. Eines davon ist der akut oder mit Latenz auftretende postoperative kommunizierende Hydrozephalus. Nach der vorliegenden Literatur kommt es in 8—18% aller Fälle zu dessen schwerster Form, die einen liquorableitenden Eingriff erfordert. Um diese Form der Liquorzirkulationsstörungen rechtzeitig zu erkennen und um schwere neurologische Ausfälle zu vermeiden, wurde eine Serie von 25 Kindern 8 bis 21 Tage nach Eingriffen im Bereich der hinteren Schädelgrube liquorszintigraphisch untersucht. Die mit dem Isotop markierte Liquordynamik wurde erfaßt und differenziert. In vier Fällen lag die schwerste Form der Liquorzirkulationsstörung vor, die einen liquorableitenden Eingriff erforderte.
Der Wert der Liquorszintigraphie besteht darin, daß sie die Liquorzirkulation dynamisch erfaßt und sie somit den neuroradiologischen Untersuchungen überlegen ist.
Keyword
Posterior fossa surgery - postoperative hydrocephalus - isotope cisternography - CSF-shunt