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DOI: 10.1055/s-0028-1091724
© 1973 by Thieme Medical Publishers, Inc.
Acute Infantile Hemiplegia Due to Obstruction of Intracranial Arterial Vessels
Publication History
1972
1972
Publication Date:
18 November 2008 (online)
Abstract
Follow up studies of 4 patients (2 boys and 2 girls, 7, 7, 11, 12 years old) with acute hemiplegia due to partial obstruction of the middle and anterior cerebral artery or their branches. One of the patients showed bilateral the others unilateral involvement. The angiographic findings could also be verified on control studies within 6 mo. There were no convulsions prior to the hemiplegia or in the following 1œ yr. Only one child became unconscious for some hours, another was confused shortly. Respiratory illness was lacking in all. The etiology remains uncertain. Two children showed premonitory signs during the weeks and months before they experienced hemiplegia among others intermittent fever, vomiting or eosino-philia. The previous history with the clinical findings made us consider some autoimmunologic disease (e. g. periarteritis nodosa) which could not be proven, however. Hemiplegia in the rest developed after physical exertion without any other suspicious findings. Two patients are still on anticoagulative therapy, while their hemiplegia completely resolved and there are only minimal neurological findings still present. The third child who did not receive anticoagulants is severely handicapped by his hemiplegia. The last child — also without anticoagulants — showed rapid improvement of the hemiplegia since admission and has no neurological signs so far. Diagnostic efforts and the possible benefit of anticoagulative treatment are discussed.
Zusammenfassung
Verlaufsuntersuchung von 4 Kindern (2 Jungen und 2 Mädchen, 7, 7, 11, 12 Jahre alt) mit akuter Hemiplegie bei partiellem Verschluß von A. cerebri media, A. cerebri anterior bzw. ihre Äste. Die Veränderungen waren bei einem Patienten beidseitig. Der angiographische Befund konnte im Kontrollangiogramm (innerhalb 6 Monaten) bestätigt werden. Krämpfe fehlten vor Eintritt der Hemiplegie wie im weiteren 1œ-jährigen Verlauf. Nur ein Kind war einige Stunden bewußtlos, ein weiteres weitgehend verwirrt. Katarrhalische Erscheinungen im Nasen-Rachenraum fehlten bei allen.
Die Ätiologie bleibt unklar. Zwei Kinder fielen Wochen und Monate vor Eintritt der Hemiplegie durch intermittierende Fieberschübe, Erbrechen oder Eosinophilie auf. Zusammen mit den klinischen Befunden veranlaßten diese Beobachtungen, an einen autoimmunologischen Prozeß (u. a. eine Periarteriitis nodosa) zu denken, der nicht bestätigt werden konnte. Bei den übrigen Kindern entwickelte sich die Hemiplegie nach körperlicher Anstrengung ohne sonstige ätiologische Hinweise.
Zwei Patienten werden noch heute mit Antikoaplantien behandelt. Ihre Hemiplegie verschwand vollständig, es bestehen noch minimale neurologische Restsymptome. Ein drittes Kind erhielt keine Antikoagulantien; es ist durch eine ausgeprägte Halbseitenllähmung weiterhin schwer behindert. Bei dem letzten Kind begann die Rückbildung der klinischen Symptome bereits am Aufnahmetag. Es erhielt keine Antikoagulantien und ist neurologisch unauffällig.
Die diagnostischen Bemühungen zur Erhellung der Ätiologie und die mögliche Rolle der Therapie mit Antikoagulantien werden besprochen.
Keyword
Hemiplegia - obstruction of cerebral artery - anticoagulative therapy - angiography