Zusammenfassung
Hypothese: Ultraschallcharakteristika von Fibroadenomen (FA) sind abhängig von klinischen und
histologischen Parametern. Material und Methoden: Bei 221 FA wurden 11 gängige Ultraschallcharakteristika erfasst. Wir untersuchten
den Einfluss des Patientinnenalters, der Tumorgröße und der histologischen Klassifizierung
auf die Ausprägung dieser Charakteristika. Die FA waren vom adulten Typ und wurden
unterteilt in floride, regressive und Mischtypen. Ergebnisse: Medianes Alter der 221 Patientinnen: 41 Jahre. Mittlerer größter Tumordurchmesser:
16 mm. Floride FA: bei jungen Frauen häufiger (p < 0,001) und größer als regressive
FA (p = 0,007). Signifikante Unterschiede zwischen floriden und regressiven FA bezüglich:
Schallfortleitung (p < 0,001), Echogenität (p = 0,003) und Wandkontur (p = 0,042).
Bei größeren (> 16 mm) FA häufiger: horizontale Achse (p = 0,009), inhomogene Echogenität
(p = 0,001), hyperechogene Spots (p < 0,001), verstärkte dorsale Schallfortleitung
(p > 0,001), lobulierte Wandkontur (p = 0,009), starke Vaskularisation (p < 0,001).
Bei größeren FA seltener: lateraler Schallschatten (p = 0,047). Bei den älteren
Patientinnen (> 30 Jahre) häufiger: dorsale Schallabschwächung (p = 0,047), irreguläre
Wandkontur (p = 0,038), homogene Echogenität (p = 0,047). Schlussfolgerung: Patientinnen-Alter, Tumorgröße und histologische Klassifizierung beeinflussen Ultraschallcharakteristika
von FA. Dies kann bei der diagnostischen Klassifizierung und der Entscheidung für
Biopsien hilfreich sein.
Abstract
Purpose: We hypothesized that ultrasound characteristics of breast fibroadenomas (FA) vary
in relation to the clinical and histological parameters: patient age, tumor size and
histological classification. Materials and Methods: Eleven ultrasound characteristics frequently observed in breast tumors were defined
before the onset of our study. These characteristics, as well as a semi-quantitative
score for vascularization on color-coded Doppler ultrasound, were analyzed in a retrospective
study. Histology revealed adult type differentiation in all FA. They were divided
into florid, regressive and mixed subtypes. The examiner was blinded for the histological
classification during image analysis. Results: Histological type: florid FA: more frequent in younger women (age group < 30 years;
p < 0.001), and bigger than regressive FA (larger than 16 mm: p = 0.007). Statistically
significant differences between florid and regressive FA regarding the ultrasound
features: enhanced posterior ultrasound transmission (p < 0.001), homogenous echo
pattern (p = 0.003) and lobulated margin contour (p = 0.042). Tumor size: patients
with larger tumors (> 16 mm) were younger (mean age 35 vs. 43 years, p < 0.001). More
often in bigger FA: enhanced dorsal ultrasound transmission (p < 0.001), hyperechoic
spots (p < 0.001), strong vascularization (p < 0.001), inhomogeneous echo pattern
(p = 0.001), horizontal axis (p = 0.009), lobulated margin contour (p = 0.009),
lateral shadowing (p = 0.047). Age: more often in older patients (age group > 30
years): dorsal ultrasound shadowing (p = 0.008), irregular margin contour (p =
0.038), homogenous echo pattern (p = 0.047). Conclusion: Histological type, tumor size and patient age significantly influence ultrasound
characteristics of breast FA. This might be helpful to consider when breast lesions
are classified and decisions for biopsies are made.
Key words
breast - ultrasound - tumor
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Martha Földi
Obstetrics & Gynecology, University Hospital Freiburg
Hugstetter Str. 55
79106 Freiburg
Phone: + + 49/7 61/2 70 30 02
Fax: + + 49/7 61/2 70 31 48
Email: martha.foeldi@uniklinik-freiburg.de