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DOI: 10.1055/s-0028-1109255
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Augensymptome als Initialzeichen von Wegener-Granulomatose
Ocular Symptoms as the Initial Signs of Wegener’s GranulomatosisPublication History
Eingegangen: 5.11.2008
Angenommen: 23.1.2009
Publication Date:
08 June 2009 (online)

Zusammenfassung
Hintergrund: Die Wegener-Granulomatose (WG) ist eine systemische, nekrotisierende, granulomatöse Vaskulitis von unbekannter Ätiologie. Ophthalmische Befunde finden sich bei 60 % der Patienten. Ziel unserer Studie war es, erstens das Vorhandensein von Augenmanifestationen als erste Zeichen von WG bei Patienten ohne ersichtliche systemische Manifestationen von WG zu bewerten und zweitens die klinische Manifestation von Augensymptomen als Initialzeichen von WG zu bewerten. Material und Methoden: Wir überprüften die medizinischen Unterlagen aller mit WG diagnostizierten Patienten, die in der 5-jährigen Periode von Januar 2003 bis Januar 2008 an der Abteilung für Rheumatologie und Immunologie untersucht wurden. Festgestellt wurde die Initialmanifestation von WG sowie initiale Augenmanifestationen, Biopsie- und Laborbefunde, die Behandlung und das Endergebnis. In die Studie eingeschlossen wurden nur Patienten, bei welchen zur Zeit der Augensymptome keine WG diagnostiziert wurde. Ergebnisse: Wir identifizierten 15 mit WG diagnostizierte Patienten. Bei 6 (40 %) entwickelten sich keine Augensymptome vor oder nach der WG-Diagnose. Zwei Patienten (13,3 %) hatten zuerst eine Systemerkrankung, später entwickelten sich Augensymptome. Sieben Patienten (46,7 %) hatten Augensymptome als Initialzeichen von WG (nekrotisierende Sklerokeratitis bei 2 Patienten, periphere ulzerative Keratitis bei 2 Patienten, nicht granulomatöse Uveitis bei einem Patienten, anteriore nekrotisierende Sklerokeratitis und knotige posteriore Skleritis mit seröser Netzhautablösung bei einem Patienten, schwere Gefäßverschlüsse der Netz- und Aderhaut mit ischämischer Sehnervneuropathie und totalem Visusverlust bei einem Patienten). Schlussfolgerungen: Bei fast 50 % der Patienten mit WG wurden Augensymptome als Initialzeichen beobachtet, bevor die WG diagnostiziert wurde. Die Initialsymptome können obskur sein und von Fall zu Fall variieren. Kenntnisse von den okularen Initialsymptomen von WG sind von großer Bedeutung und können zur besseren Prognose und Verhinderung von Visusverlust beitragen.
Abstract
Objective: Wegener’s granulomatosis (WG) is a systemic, necrotising, granulomatous vasculitis of unknown aetiology. Ocular involvement is present in up to 60 %. The aim of our study was firstly to evaluate the presence of ophthalmic manifestations as the first sign of WG in patients without obvious systemic manifestations of WG, and secondly to evaluate the clinical manifestation of ocular symptoms as the initial signs of WG. Methods: The medical records of all patients with a diagnosis of WG examined at the Department of Rheumatology and Immunology during the 5-year period from January 2003 to January 2008 were reviewed. Initial manifestation of WG, initial ocular presentation, biopsy results, laboratory testing results, treatment and the final outcome were determined. Only patients in whom WG was not diagnosed at the time of the ocular symptoms were included in the study. Results: Fifteen patients diagnosed with WG were identified. Six patients (40 %) developed no ocular symptoms before and after WG was diagnosed. Two patients (13.3 %) had a systemic disease first and subsequently developed ocular symptoms. Seven patients (46.7 %) had ocular symptoms as the first signs of WG (necrotising sclerokeratitis in two patients, peripheral ulcerative keratitis in two patients, non-granulomatous uveitis in one patient, anterior necrotising sclerokeratitis and nodular posterior scleritis with serous retinal detachment in one patient, severe retinal and chorioidal vascular occlusions with ischaemic optic disc neuropathy and complete visual loss in one patient). Conclusions: In nearly 50 % of patients with WG, ocular symptoms were observed as the initial signs before WG was diagnosed. The initial symptoms may be obscure and may vary from one patient to another. Knowledge of the ocular initial symptoms of WG is very important and can contribute to a better prognosis and prevention of visual loss.
Schlüsselwörter
intraokulare Entzündungen - Retina - Bindehaut
Key words
intraocular inflammation - retina - conjunctiva
Literatur
- 1
Aust R, Kruse F E, Völcker H E.
Wegenersche Granulomatose beim Kind mit Erstmanifestation im Auge.
Ophthalmologe.
1997;
94 (3)
240-241
MissingFormLabel
- 2
Arnavaz A B, Freissler K, Lang G E.
Scleritis posterior bei Morbus Wegener.
Ophthalmologe.
1997;
94 (8)
595-602
MissingFormLabel
- 3
Bennett R M.
Progress in rheumatology: understanding autoimmune disease.
Geriatrics.
1996;
51
44-51
MissingFormLabel
- 4
Bhatia A, Yadava U, Goyal J L. et al .
Limited Wegener(s granulomatosis of the orbit: a case study and review of literature.
Eye.
2005;
19
102-104
MissingFormLabel
- 5
Böke W, Reich H.
Augenbeteiligung bei der Wegenerscher Granulomatose.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1967;
151 (6)nn)
802-822
MissingFormLabel
- 6
Bullen C L, Liesegang T J, McDonald T J. et al .
Ocular complications of Wegener’s granulomatosis.
Ophthalmology.
1983;
90
279-290
MissingFormLabel
- 7 Calabrese L H, Duna G. Antineutrophil cytoplasmic antibody-associated vasculitis. Harris ED, Budd RC, Firestein GS et al. Kelley’s textbook of rheumatology Philadelphia; Elsevier Saunders 2005 7th ed
MissingFormLabel
- 8
Chakraborty P, Mukhopadhyay R.
Ocular myopathy of Wegener’s granulomatosis.
Eye.
2007;
21
107-110
MissingFormLabel
- 9
Charles S J, Meyer P A, Watson P G.
Diagnosis and management of systemic Wegener’s granulomatosis presenting with anterior
ocular inflammatory disease.
Br J Ophthalmol.
1991;
75 (4)
201-207
MissingFormLabel
- 10
Coutu R E, Klein M, Lessel S. et al .
Limited form of Wegener’s granulomatosis. Eye involvement as a major sign.
JAMA.
1975;
233 (8)
868-867
MissingFormLabel
- 11
Devaney K O, Travis W D, Hoffman G.
Interpretation of head and neck biopsies in Wegener’s granulomatosis. A pathologic
study of 126 biopsies in 70 patients.
Am J Sur Pathol.
1990;
14
555-564
MissingFormLabel
- 12
Duncker G, Beigel A, Lehmann H.
Wegenersche Granulomatose: okulare Manifestationen, Diagnose und Therapie.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1982;
181 (3)
184-187
MissingFormLabel
- 13
Duncker G, Gross W L.
Neuer Seromarker: Hilfe bei der Differentialdiagnose unklarer Skleraprozesse.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1987;
190 (3)
180-181
MissingFormLabel
- 14
El-Shabrawi Y, Hermann J.
Anti-TNF alpha therapy in chronic necrotizing scleritis resistant to standard immunomodulatory
therapy in a patient with Wegener(s granulomatosis.
Eye.
2005;
19
1017-1018
MissingFormLabel
- 15
Fauci A S, Haynes B F, Katz P. et al .
Wegener’s granulomatosis: prospective clinical and therapeutic experience with 5 patients
for 21 years.
Ann Intern Med.
1983;
98
76-85
MissingFormLabel
- 16
Gordon L K.
Orbital inflammatory disease: a diagnostic and therapeutic challenge.
Eye.
2006;
20
1196-1206
MissingFormLabel
- 17
Harman L E, Margo C E.
Wegener’s granulomatosis.
Surv Ophthalmol.
1998;
42
458-480
MissingFormLabel
- 18
Harper S L, Letko E, Samson C M. et al .
Wegener’s granulomatosis: the relationship between ocular and systemic disease.
J Rheumatol.
2001;
28 (5)
1025-1032
MissingFormLabel
- 19 Harrison’s Principles of Internal Medicine. McGraw-Hill, Inc 2007 17th Edition
MissingFormLabel
- 20
Hoffman G S, Kerr G S, Leavitt R J. et al .
Wegener’s granulomatosis: an analysis of 158 patients.
Ann Intern Med.
1992;
116
488-498
MissingFormLabel
- 21
Holc I, Pahor A Krajnc I.
Wegener’s granulomatosis – a diagnostic challenge.
Wien Klin Wochenschr.
2000;
112 (15 – 16)
680-683
MissingFormLabel
- 22
Iida T, Spaide R F, Kantor J.
Retinal and choroidal arterial occlusion in Wegener’s granulomatosis.
Am J Ophthalmol.
2002;
133 (1)
151-152
MissingFormLabel
- 23
Juri J, Stiglmayer N, Mourits M.
Review and new insights on Wegener granulomatosis.
Coo Antropol.
2005;
29 (Suppl 1)
159-162
MissingFormLabel
- 24
Kamei M, Yasuhara T, Tei M. et al .
Vitreous hemorrhage from ciliary granuloma associated with Wegener’s granulomatosis.
Am J Ophthalmol.
2001;
132 (6)
924-926
MissingFormLabel
- 25
Kuchar A, Novak P, Steinkogler F J.
Manifestation einer Wegenerschen Granulomatose als Tränensacktumor.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1998;
212 (819)
59-60
MissingFormLabel
- 26
Kyrieleis E.
Augenbeteiligung bei Wegenerscher Granulomatose.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1968;
153 (5)
651-655
MissingFormLabel
- 27
Lim K S, Lee G A, Pavesio C E. et al .
Wegener’s granulomatosis.
Br J Ophthalmol.
2003;
87
500-519
MissingFormLabel
- 28
McClusky P, Powell R J.
The eye in systemic inflammatory diseases.
Lancet.
2004;
364
2125-2133
MissingFormLabel
- 29
Miserocchi E, Waheed N K, Baltatzis S. et al .
Chronic cicatrizing conjunctivitis in a patient with ocular cicatricial pemphigoid
and fatal Wegener’s granulomatosis.
Am J Ophthalmol.
2001;
132 (6)
923-924
MissingFormLabel
- 30
Pakrou N, Selva D, Leibovitsc I.
Wegener’s granulomatosis: ophthalmic manifestation and management.
Semin Arthritis Rheum.
2006;
35 (5)
284-292
MissingFormLabel
- 31
Perry S R, Rootman J, White V A.
The clinical and pathologic constellation of Wegener granulomatosis of the orbit.
Ophthalmology.
1997;
104
683-694
MissingFormLabel
- 32
Reinhold-Keller E, Beuge N, Latza U. et al .
An interdisciplinary approach to the care of patients with Wegener’s granulomatosis:
long-term outcome in 155 patients.
Arthritis Rheum.
2000;
43
1021-1032
MissingFormLabel
- 33
Savage C OS, Harper L, Cockwell P. et al .
ABC of arterial and vascular disease: Vasculitis.
BMJ.
2000;
320
1325-1328
MissingFormLabel
- 34
Shah S P, Larkin G.
Wegener’s granulomatosis and mucous membrane pemphigoid: a diagnostic challenge of
coexisting autoimmune disease.
Eye.
2006;
20 (7)
856-858
MissingFormLabel
- 35
Spalton D J, Graham E M, Page N G. et al .
Ocular changes in limited forms of Wegener’s granulomatosis.
Br J Ophthalmol.
1981;
65
553-563
MissingFormLabel
- 36
Talar-Williams C, Sneller M C, Langford C A. et al .
Orbital socket contracture: a complication of inflammatory orbital disease in patients
with Wegener’s granulomatosis.
Br J Ophthalmol.
2005;
89
493-497
MissingFormLabel
- 37
Vrabec F, Kuchynka P.
Ophthalmopathologie der Wegenerschen Granulomatose.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1983;
183 (4)
282-284
MissingFormLabel
- 38
Weijtens O, Mooy N, Pariadens D.
Horner’s syndrome as manifestation of Wegener’s granulomatosis.
Eye.
2004;
18
846-848
MissingFormLabel
- 39
Wolff-Kormann P G, Stefani F H, Riedel K G.
Okuläre Frühsymptome bei Wegener-Granulomatose.
Fortschr Ophthalmol.
1990;
87 (5)
488-491
MissingFormLabel
- 40
Wollensak J.
Klinik und Pathogenese nekrotisierender Skleritis.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1968;
153 (6)
775-788
MissingFormLabel
- 41
Wang M, Khurana R N, Sadda S R.
Central retinal vein occlusion in Wegener’s granulomatosis without retinal vasculitis.
Br J Ophthalmol.
2006;
90 (11)
1435-1436
MissingFormLabel
- 42
Woo T L, Francis I C, Wilcsek G A. et al .
Australasian orbital and adnexal Wegener’s granulomatosis.
Ophthalmology.
2001;
108
1535-1543
MissingFormLabel
- 43
Ziakas N G, Boboridis K, Gratsonidis A. et al .
Wegener(s granulomatosis of the orbit in a 5-year-old child.
Eye.
2004;
18
658-600
MissingFormLabel
Prof. Dr. Dušica Pahor
Augenabteilung, Universitätskrankenhaus Maribor
Ljubljanska 5
2000 Maribor
Phone: + 3 86 23 21 16 30
Fax: + 3 68 23 31 23 93
Email: d.pahor@ukc-mb.si