Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel: Wellenfrontgeführte Ablationen beruhen auf einer Aberrationsmessung, die bei mesopisch
erweiterter Pupille oder bei Patienten mit unzureichender Dilatation nach medikamentös
induzierter Mydriasis erfolgt. Ziel der Studie war es, anhand der vom Aberrometer
vorhergesagten subjektiven Refraktion (Predicted Phoropter Refraction – PPR) zu untersuchen,
ob Mydriatika die Aberrationsmessung beeinflussen. Methode: In dieser prospektiven Studie wurden 70 myope Augen in Miosis und in medikamentöser
Mydriasis mit dem Zywave-Aberrometer und dem Autorefraktor Refraktometer Canon R-F10
gemessen. Bei 52 Augen wurde ein Mischlösung aus Tropicamid 0,5 % und Phenylephrin
2,5 % und bei 18 Augen Tropicamid 0,5 % zur Pupillenerweiterung verwendet. Die PPR
für eine Pupillenweite von 3,5 mm in Miosis und medikamentöser Mydriasis wurden gegenübergestellt.
Die PPR wurden außerdem mit den jeweiligen Autorefraktorwerten in Miosis und Mydriasis
verglichen. Ergebnisse: Bei der Messung in Mydriasis wurde eine geringere Myopie festgestellt als in Miosis.
Die Sphäre der PPR unterschied sich durchschnittlich um + 0,19 ± 0,3 dpt (Spannweite:
–1,07 dpt bis + 0,37 dpt) bei der Verwendung von Tropicamid 0,5 % und Phenylephrin
2,5 % von der Messung in Miosis. Bei Verwendung von Tropicamid 0,5 %-Augentropfen
betrug der Unterschied + 0,25 ± 0,4 dpt (Spannweite: –1,12 dpt bis + 0,27 dpt).
Die Messungen des Zylinders blieb ohne signifikanten Einfluss. Bei der Messung der
Sphäre mit dem Autorefraktor war der Unterschied mit + 0,16 ± 0,33 dpt (Tropicamid
0,5 % und Phenylephrin 2,5 %) und + 0,1 ± 0,19 dpt (Tropicamid 0,5 %) etwas geringer
ausgeprägt. Der Zylinder änderte sich signifikant. Schlussfolgerungen: Der zykloplegische Effekt von Mydriatika sollte bei der Interpretation von Aberrationsmessungen
und der Planung von wellenfrontgeführten Laserablationen berücksichtigt werden.
Abstract
Background and Purpose: Wavefront-guided ablations are based on wavefront sensing in a pupil dilated under
mesopic conditions, or in patients with insufficient natural pupil dilation, after
the application of mydriatic eye drops. The aim of this study was to investigate a
potential influence of mydriatic eye drops on wavefront-sensing in terms of the predicted
phoropter refraction (PPR). Method: In this prospective study 70 myopic eyes were measured in miosis and pharmacologically
induced mydriasis with the Zywave aberrometer and automated refraction (Canon R-F10).
52 eyes were dilated with eye drops containing tropicamide 0.5 % and phenylephrine
2.5 %, in the remaining 18 eyes tropicamide 0.5 % was used. The PPR for a pupil diameter
of 3.5 mm in miosis and in mydriasis, respectively, were compared and correlated to
the corresponding values of the automated refraction. Results: PPR values obtained in mydriasis were less myopic than in miosis. The sphere of PPR
differed by an average of + 0.19 ± 0.3 diopters (range: –1.07 to + 0.37 diopters)
when using tropicamide 0.5 % and phenylephrine 2.5 %. With tropicamide 0.5 % eye drops
the difference was + 0.25 ± 0.4 diopters (range: –1.12 diopters to + 0.27 diopters).
Cylinder values were not affected. Automated refraction yielded a smaller difference
of + 0.16 ± 0.33 diopters (tropicamide 0.5 % and phenylephrine 2.5 %) and + 0.1
± 0.19 diopters (tropicamide 0.5 %). Cylinder values changed significantly. Conclusion: The cycloplegic effect of mydriatic eye drops should be taken into account when interpreting
aberration measurements and planning a wavefront-guided laser ablation.
Schlüsselwörter
refraktive Chirurgie - physiologische Optik - Pharmakologie - Mydriasis - Aberrationsmessung
- Excimer-Laser
Key words
refractive surgery - physiological optics - Pharmacology - mydriasis - aberration-sensing
- excimer laser
Literatur
- 1
Awwad S T, El-Kateb M, McCulley J P.
Comparative higher-order aberration measurement of the LADARWave and Visx WaveScan
aberrometers at varying pupil sizes and after pharmacologic dilation and cycloplegia.
J Cataract Refract Surg.
2006;
32 (2)
203-214
- 2
Carkeet A, Velaedan S, Tan Y K. et al .
Higher order ocular aberrations after cycloplegic and non-cycloplegic pupil dilation.
J Refract Surg.
2003;
19 (3)
316-322
- 3
Castanera J, Serra A, Rios C.
Wavefront-guided ablation with Bausch and Lomb Zyoptix for retreatments after laser
in situ keratomileusis for myopia.
J Refract Surg.
2004;
20 (5)
439-443
- 4
Kanjani N, Jacob S, Agarwal A. et al .
Wavefront- and topography-guided ablation in myopic eyes using Zyoptix.
J Cataract Refract Surg.
2004;
30 (2)
398-402
- 5
Kim A, Chuck R S.
Wavefront-guided customized corneal ablation.
Curr Opin Ophthalmol.
2008;
19 (4)
314-320
- 6
Kohnen T, Kuhne C, Buhren J.
The future role of wavefront-guided excimer ablation.
Graefes Arch Clin Exp Ophthalmol.
2007;
245 (2)
189-194
- 7
Krueger R R, Rocha K M.
Introduction to wavefront-optimized, wavefront-guided, and topography-guided customized
ablation: fifth year in review.
J Refract Surg.
2008;
24 (4)
S417-S418
- 8
MacRae S M, Williams D R.
Wavefront guided ablation.
Am J Ophthalmol.
2001;
132 (6)
915-919
- 9
Martinez C E, Applegate R A, Klyce S D. et al .
Effect of pupillary dilation on corneal optical aberrations after photorefractive
keratectomy.
Arch Ophthalmol.
1998;
116 (8)
1053-1062
- 10
Miller J M, Anwaruddin R, Straub J. et al .
Higher order aberrations in normal, dilated, intraocular lens, and laser in situ keratomileusis
corneas.
J Refract Surg.
2002;
18 (5)
S579-S583
- 11
Tuan K A, Somani S, Chernyak D A.
Changes in wavefront aberration with pharmaceutical dilating agents.
J Refract Surg.
2005;
21 (5)
S530-S534
- 12
Venter J.
Wavefront-guided custom ablation for myopia using the NIDEK NAVEX laser system.
J Refract Surg.
2008;
24 (5)
487-493
- 13
Wang Y, Zhao K, Jin Y. et al .
Changes of higher order aberration with various pupil sizes in the myopic eye.
J Refract Surg.
2003;
19 (Suppl 2)
S270-S274
- 14
Zhou C, Jin M, Wang X. et al .
Corneal wavefront-guided ablation with the Schwind ESIRIS laser for myopia.
J Refract Surg.
2007;
23 (6)
573-580
Dr. Suphi Taneri
Zentrum für Refraktive Chirurgie Münster, Augenklinik am St. Franziskus Hospital
Hohenzollernring 57
48145 Münster
Phone: ++ 49/2 51/9 87 78 90
Fax: ++ 49/2 51/9 87 78 98
Email: taneri@refraktives-zentrum.de