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DOI: 10.1055/s-0028-1109935
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Diffuse Magen- und Coecum-Schleimhaut-Metastasierung bei okkultem Mammakarzinom
Diffuse mucosal gastric and coecal metastasis from occult breast cancerPublication History
eingereicht: 1.12.2008
angenommen: 12.3.2009
Publication Date:
09 December 2009 (online)

Zusammenfassung
Anamnese und klinischer Befund: Eine 78-jährige Patientin stellte sich mit unspezifischen Symptomen (Antriebslosigkeit, Gewichtsverlust, seit einigen Wochen bestehende Diarrhoe) und Verschlechterung des Allgemeinzustandes vor.
Untersuchungsbefund: Bei laborchemisch festgestellter makrozytärer Anämie mit Vitamin- B 12-Mangel wurde die Verdachtsdiagnose einer atrophischen Gastritis gestellt. Bei der Ösophagogastroduodenoskopie wurde ein bioptisches „gastric mapping” durchgeführt. In 12 der 14 biopsierten Lokalisationen fand sich ein diffuses Adenokarzinom, das immunhistochemisch überraschend als diffuse Schleimhautmetastasierung eines bis dahin nicht entdeckten Mammakarzinoms identifiziert werden konnte. Eine immunhistochemisch identische diffuse Schleimhautmetastasierung fand sich koloskopisch auch im Coecum.
Diagnose, Therapie und Verlauf: Dies führte zu der Diagnose eines bis dato okkulten, metastasierten rechtsseitigen retromamillären Mammakarzinoms. Aufgrund des schlechten Allgemeinzustandes wurde die Patientin mit palliativer oraler Gabe von Tamoxifen in eine geriatrische Rehabilitationsklinik entlassen.
Folgerung: Nur die ergänzende immunhistochemische Untersuchung mit spezifischen Antikörpern gegen den Östrogen-Rezeptor, gegen die Cytokeratine 20 und 7 sowie gegen E-Cadherin ermöglichte die Identifikation von Schleimhautmetastasen des Mammakarzinoms in diesen beiden ungewöhnlichen Lokalisationen und damit die Einleitung einer adäquaten Therapie.
Diffuse mucosal gastric and coecal metastasis from occult breast cancer
History and clinical findings: A slightly confused and apathic 78-year-old woman presented in a deteriorating general condition and unspecific symptoms with (diarrhea, vomiting, nausea).
Investigations: Laboratory tests revealed megalocytic anemia with vitamin B 12 deficiency. As a cause, atrophic gastritis was suspected. Esophagogastroduodenoscopy with multiple ”gastric mapping” biopsies revealed diffuse infiltration by an adenocarcinoma in 12 out of 14 gastric biopsy sites. Surprisingly, this malignant tissue was identified by immunohistochemistry as a diffuse infiltration by an as yet unrecognized breast cancer. Immunohistochemically identical infiltrations were identified in the cecum by colonoscopy.
Treatment and course: Subsequent mammography identified a retromammilar primary tumor in the right breast. Because of the patient’s poor general condition merely palliative therapy with oral tamoxifen was initiated.
Conclusion: The correct diagnosis and appropriate therapy of gastric and coecal metastases secondary to an as yet unrecognized breast cancer were rendered possible only by additional immunohistochemical testing with specific antibodies against the estrogen receptor, cytoceratin (CK) 20 and 7 and E-cadherin.
Schlüsselwörter
Mammakarzinom - Metastasen - Gastrointestinaltrakt - Cytokeratine - Immunhistochemie
Key words
breast cancer - metastasis - gastrointestinal tract - cytokeratins - immunohistochemy
Literatur
- 1
Akcali Z, Sakalli H, Ozyilkan O. et al .
Prognostically favorable abdominal breast cancer metastases with stomach involvement
(case report).
Onkologie.
2005;
28
270-272
MissingFormLabel
- 2
Ayantunde A A, Agrawal A, Parsons S L. et al .
Esophagogastric cances secondary to a breast primary tumor do not require resection.
World J Surg.
2007;
31
1597-1601
MissingFormLabel
- 3
Birla R, Mahawar K K, Orizu M. et al .
Caecal metastasis from breast cancer presenting as intestinal obstruction.
World J Surg Oncol.
2008;
6
47
MissingFormLabel
- 4
Chan A OO.
E-cadherin in gastric cancer.
World J Gastroenterol.
2006;
12
199-203
MissingFormLabel
- 5
Cifuentes N, Pickren J W.
Metastases from carcinoma of mammary gland: An autopsy study.
J Surg Oncol.
1979;
11
193-205
MissingFormLabel
- 6
Ciulla A. et al .
Case report: Gastric metastasis originating from occult breast lobular carcinoma:
diagnostic and therapeutic problems.
World J Surg Oncol.
2008;
6
78
MissingFormLabel
- 7
Ferri L E, Onerheim R, Emond C.
Linitis plastica as the first indication of metastatic lobular carcinoma of the breast:
case report and literature review.
Can J Surg.
1999;
42
466-469
MissingFormLabel
- 8
Lorimier G. et al .
Metastatic gastric cancer arising from breast carcinoma: enoscopic ultrasonographic
aspects.
Endoscopy.
1998;
30
800-804
MissingFormLabel
- 9
Pappo I, Stahl-Kent V, Sandbank J. et al .
Gastrointestinal Carcinomas Occurring in Breast Cancer Patients.
Breast J.
2006;
12
437-441
MissingFormLabel
- 10
Pera M, Riera E, Lopez R. et al .
Metastatic Carcinoma of the breast resembling early gastric carcinoma.
Mayo Clin Proc.
2001;
76
205-207
MissingFormLabel
- 11
Pishvaian M J, Feltes C M, Thompson P. et al .
Cadherin-11 is expressed in invasive breast cancer cell lines.
Cancer Res.
1999;
59
947-952
MissingFormLabel
- 12 Robert-Koch-Institut .Krebs in Deutschland 2003 – 2004 Häufigkeiten und Trends;. Eine gemeinsame Veröffentlichung des Robert-Koch-Instituts und der Gesellschaft der
epidemiologischen Krebsregister in Deutschland e.V.; 2008 6. überarbeitete Auflage
MissingFormLabel
- 13
Schwarz R, Klimstra D S, Turnbull A DM.
Metastatic breast cancer masquerading as gastrointestinal primary.
Am J Gastroenterol.
1998;
93
111-114
MissingFormLabel
- 14
Signorelli C, Pomponi-Formiconi D, Nelli F. et al .
Single colon metastasis from breast cancer – a clinical case report.
Tumori.
2005;
91
424-427
MissingFormLabel
- 15
Sommers C L, Byers S W, Thompson E W. et al .
Differentiation state and invasiveness of human breast cancer cell lines.
Breast Cancer Res Treatment.
1994;
31
325-335
MissingFormLabel
- 16
Takeichi M.
Cadherins in cancer: implications for invasion and metastasis.
Curr Opin Cell Biol.
1993;
5
806-811
MissingFormLabel
- 17
Tot T.
The role of cytokeratins 20 and 7 and estrogen receptor analysis in separation of
metastatic lobular carcinoma o the breast and metastatic signet ring cell carcinoma
of the gastrointestinal tract.
APMIS.
2000;
108
467-472
MissingFormLabel
Prof. Dr. Wolfgang Schepp
Klinik für Gastroenterologie, Hepatologie und Gastroenterologische Onkologie Städtisches Klinikum
München
Englschalkinger Str. 77
81925 München
Email: med2@kh-bogenhausen.de