Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0028-1119369
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Entwicklung des Zahnalters bei Juveniler Idiopathischer Arthritis
Dental Maturation in Children and Adolescents with Juvenile Idiopathic ArthritisPublication History
Publication Date:
05 February 2009 (online)

Zusammenfassung
Bei Patienten mit Juveniler Idiopathischer Arthritis (JIA) wurde in früheren Studien eine beschleunigte Zahnentwicklung beschrieben. Das Zahnalter bei JIA kann sowohl durch die Grundkrankheit selbst als auch durch Medikamente wie z. B. Glukokortikoide beeinflusst werden. In den letzten zehn Jahren haben sich die Behandlungsansätze aller Subgruppen der JIA deutlich verändert mit einem verminderten Einsatz von Glukokortikoiden zugunsten von Methotrexat und biologischen Therapien (z. B. TNF-Blocker). In der vorliegenden Studie wurde deshalb untersucht, ob es bei nach aktuellen Therapiestandards behandelten JIA-Patienten zu Abweichungen des Zahnalters kommt. Dazu wurden 64 Orthopantomogramme von betroffenen Kindern und Jugendlichen im Alter von 7,8 bis 17,6 Jahren aus der rheumatologischen Kiefergelenksprechstunde untersucht. Zum Vergleich wurden die Normwerte von Zahnalterstudien aus Deutschland, Kanada und den Niederlanden herangezogen. Die Zahnentwicklung der hier untersuchten Patientengruppe entsprach den Normwerten, die Mittelwerte der JIA-Patienten lagen zwischen den Zahnreifungskurven der oben genannten Untersuchungen. Im Gegensatz zu früheren Studien konnte in der vorliegenden Untersuchung keine Beschleunigung der Zahnentwicklung bei Patienten mit JIA festgestellt werden.
Abstract
Dental maturity has been reported to be advanced in patients suffering from juvenile idiopathic arthritis (JIA), which has been attributed to both inflammation as well as medication, especially the use of glucocorticoids. In recent years treatment regimens have changed with a higher percentage of patients being treated with disease-modifying antirheumatic drugs such as methotrexate and biological agents such as TNF-antagonists. We therefore examined a group of 64 JIA patients to determine whether dental maturation is altered. The panoramic radiographs of these JIA patients, who were between 7.8 and 17.6 years of age were analysed. Compared to normative values obtained on healthy Canadian, German and Dutch children, our patients did not show any alteration of dental maturation. The mean values of each age group are located in between the maturation curves of the above-mentioned studies. We conclude that JIA does not lead to an advanced dental maturity.
Schlüsselwörter
Zahnalter - Zahnentwicklung - Methotrexat - Juvenile Idiopathische Arthritis (JIA)
Key words
dental age - dental maturation - methotrexate - juvenile idiopathic arthritis (JIA)
Literatur
- 1 Ayer WA, Kusek JC, Steubner EA. Effect of cortisone preparations on human teeth. J Dent Res. 1968; 47 1200
- 2 Borchers AT, Selmi C, Cheema G. et al . Juvenile idiopathic arthritis. Autoimmun Rev. 2006; 5 279-298
- 3 Demirjian A, Goldstein H, Tanner JM. A new system of dental age assessment. Hum Biol. 1973; 45 211-227
- 4 Demirjian A, Goldstein H. New systems for dental maturity based on seven and four teeth. Ann Hum Biol. 1976; 3 411-421
- 5 Frucht S, Schnegelsberg C, Schulte-Monting J. et al . Dental age in southwest Germany. A radiographic study. J Orofac Orthop. 2000; 61 318-329
- 6 Gaethofs M, Verdonck A, Carels C. et al . Delayed dental age in boys with constitutionally delayed puberty. Eur J Orthod. 1999; 21 711-715
- 7 Hazza’a AM, Al-Jamal G. Dental development in subjects with thalassemia major. J Contemp Dent Pract. 2006; 7 63-70
- 8 Harris EF, Hullings JG. Delayed dental development in children with isolated cleft lip and palate. Arch Oral Biol. 1990; 35 469-473
- 9 Hegde RJ, Sood PB. Dental maturity as an indicator of chronological age: radiographic evaluation of dental age in 6 to 13 years children of Belgaum using Demirjian methods. J Indian Soc Pedod Prev Dent. 2002; 20 132-138
- 10 Kalantzis A, Marshman Z, Falconer DT. et al . Oral effects of low-dose methotrexate treatment. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol Endod. 2005; 100 52-62
- 11 Kaloust S, Ishii K, Vargervik K. Dental development in Apert syndrome. Cleft Palate Craniofac J. 1997; 34 117-121
- 12 Kiely ML, Domm LV. The effect of a magnesium deficient diet and cortisone on the growth of the rat incisor. J Dent Res. 1977; 56 1577-1585
- 13 Kotilainen J, Pirinen S. Dental maturity is advanced in Fragile X syndrome. Am J Med Genet. 1999; 83 298-301
- 14 Lehtinen A, Oksa T, Helenius H. et al . Advanced dental maturity in children with juvenile rheumatoid arthritis. Eur J Oral Sci. 2000; 108 184-188
- 15 Leurs IH, Wattel E, Aartman IH. et al . Dental age in Dutch children. Eur J Orthod. 2005; 27 309-314
- 16 Midtbo M, Halse A. Skeletal maturity, dental maturity, and eruption in young patients with Turner syndrome. Acta Odontol Scand. 1992; 50 303-312
- 17 Poyry M, Nystrom M, Ranta R. Tooth development in children with cleft lip and palate: a longitudinal study from birth to adolescence. Eur J Orthod. 1989; 11 125-130
- 18 Rohlin M, Petersson A. Rheumatoid arthritis of the Temporomandibular joint: Radiologic evaluation based on standard reference films. Oral Surg Oral Med Oral Pathol. 1989; 67 594-599
- 19 Shaikh R, Shusterman S. Delayed dental maturation in cleidocranial dysplasia. ASDC J Dent Child. 1998; 65 325-329 , 355
- 20 Teng CM, Sobkowski FJ, Johnston Jr LE. The effect of cortisone on the eruption rate of root-resected incisors in the rat. Am J Orthod Dentofacial Orthop. 1989; 95 67-71
- 21 Woltgens JH, Lyaruu DM, Bronckers AL. et al . Effect of methotrexate on cell proliferation in developing hamster molar tooth germs in vitro. Eur J Oral Sci. 1998; 106 (Suppl:) 156-159
- 22 Woo P, Southwood TR, Prieur AM. et al . Randomized, placebo-controlled, crossover trial of low-dose oral methotrexate in children with extended oligoarticular or systemic arthritis. Arthritis Rheum. 2000; 43 1849-1857
Korrespondenzadresse
Dr. Helga Landau
Abteilung für Kieferorthopädie,
Orthodontie und Kinderzahnmedizin
CharitéCentrum 3
Assmannshauserstr. 4–6
14197 Berlin
Germany
Phone: +49/30/450 56 25 22
Fax: +49/30/450 56 29 52
Email: helga.landau@charite.de