Aktuelle Neurologie 2009; 36(8): 421-424
DOI: 10.1055/s-0029-1223339
Fortschritte der Neurologischen Rehabilitation

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Rehabilitation bei Patienten mit myasthenen Syndromen – Indikationen, Ziele, Inhalte und erforderliche Strukturen

Rehabilitation in Patients with Myasthenic Syndromes – Indications, Goals, Content and Relevant StructuresT.  Henze1 , F.  Schumm2 , R.  W. C.  Janzen3 , C.  Schroeter4 , S.  Hoethker5 , G.  Hölig6 , und die Mitglieder des Ärztlichen Beirats der Deutschen Myasthenie-Gesellschaft
  • 1Reha-Zentrum Nittenau
  • 2Neurologische Klinik, Christophsbad Göppingen
  • 3Bad Homburg
  • 4Klinik Hoher Meissner, Bad Sooden-Allendorf
  • 5Reha-Klinik Ahrenshoop
  • 6MedicalPark Klinik, Bad Rodach
Weitere Informationen

Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
28. September 2009 (online)

Zusammenfassung

Für eine Rehabilitation im Gesamtkonzept der Therapie myasthener Symptome gibt es zahlreiche Indikationen. Leider werden aber nur wenige Patienten in eine Reha-Klinik eingewiesen und die Erfahrungen in den einzelnen Kliniken sind daher zumeist gering. Mittels individueller und multimodaler Rehabilitation kann jedoch die Lebensqualität der Betroffenen oft erheblich verbessert werden. Dies gilt – im Rahmen der neurologischen Frührehabilitation – auch für schwerstkranke Patienten, z. B. mit respiratorischer Insuffizienz, Dysphagie und hochgradigen Paresen. Indikationen für eine Rehabilitation, ihre Ziele, Inhalte und Zugangsmöglichkeiten werden daher in der vorliegenden Arbeit ausführlich beschrieben.

Abstract

Numerous indications for rehabilitation exist within established conceptual frameworks for the treatment of myasthenic syndromes. Unfortunately only a few patients will be admitted to rehabilitation facilities and therefore the experience with patients suffering from these diseases is often limited. Nevertheless using individual and multimodal rehabilitation their quality of life can be ameliorated sufficiently. This is also true for severely ill patients, suffering from, e. g., respiratory insufficiency, dysphagia, or very pronounced muscular weakness. Indications for rehabilitation, its goals, content and administrative ways for admission will therefore be discussed in this paper.

Literatur

  • 1 Wade D T. Measurement in neurological rehabilitation. Oxford; University Press 1992
  • 2 Henze T, Schumm F, Janzen R WC. Myasthenie-Zentren – Empfehlungen zu ihrer Standardisierung.  Akt Neurol. 2008;  35 85-88
  • 3 Warnecke T, Teismann I, Zimmermann J. et al . Fiberoptic endoscopic evaluation of swallowing with simultaneous tensilon application in diagnosis and therapy of myasthenia gravis.  J Neurol. 2008;  255 224-230
  • 4 Rohr W, Peter H. Verhaltenstherapie bei Myasthenia gravis.  Psychother Med Psychol. 1991;  41 35-41
  • 5 Besinger U A, Toyka K V, Hömberg M. et al . Myasthenia gravis: long-term correlation of binding and bungarotoxin blocking antibodies against acetylcholine receptors with changes in disease severity.  Neurology. 1983;  3 1316-1321
  • 6 Tindall R SA, Rollins J A, Phillips J T. et al . Preliminary results of a double-blind, randomized, placebo-controlled trial of cyclosporine in myasthenia gravis.  New Engl J Med. 1987;  316 719-724
  • 7 Jaretzki 3rd  A, Barohn R J, Ernstoff R M. et al . Myasthenia gravis: recommendations for clinical research standards. Task Force of the Medical Scientific Advisory Board of the Myasthenia Gravis Foundation of America.  Neurology. 2000;  55 16-23
  • 8 Wolfe G I, Herbelin R, Naitons S P. et al . Myasthenia gravis activities of daily living profile.  Neurology. 1999;  52 1487-1489
  • 9 Burns T M, Conaway M R, Cutter G R. and the Muscle Study Group . Less is more, or almost as much: A 15-item Quality-of-Life instrument for myasthenia gravis.  Muscle & Nerve. 2008;  38 957-963
  • 10 Dawes H, Korpershoek N, Freebody J. et al . A pilot randomised controlled trial of a home-based exercise programme aimed at improving endurance and function in adults with neuromuscular disorders.  J Neurol Neurosurg Psychiat. 2006;  77 959-962
  • 11 Phillips B A, Mastaglia F L. Exercise therapy in patients with myopathy.  Curr Opin Neurol. 2000;  13 547-552
  • 12 Lohi E-L, Lindberg C, Andersen O. Physical training effects in Myasthenia gravis.  Arch Phys Med Rehabil. 1993;  74 1178-1180
  • 13 Fregonezi G A, Resqueti V R, Güell R. et al . Effects of a 8-week, interval-based inspiratory muscle training and breathing retraining in patients with generalized Myasthenia gravis.  Chest. 2005;  128 1524-1530
  • 14 Rassler B, Hallebach G, Kalischewski P. et al . The effect of respiratory muscle endurance training in patients with myasthenia gravis.  Neuromusc Dis. 2007;  17 385-391
  • 15 Hölig G. Möglichkeiten der Sporttherapie bei der Rehabilitation von Patienten mit Myasthenia gravis pseudoparalytica (Diplomarbeit). Leipzig; Universität 1993
  • 16 Kalischewski P, Hölig G. Effects of sport therapy in myasthenia gravis.  Clin Neurophysiol. 1999;  110 333-339

Prof. Dr. Thomas Henze

Reha-Zentrum Nittenau

Eichendorffstr. 21

93149 Nittenau

eMail: t.henze@rz-ni.de

    >