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DOI: 10.1055/s-0029-1224752
© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York
Hepatorrhaphie mittels Vicrylnetz bei Leberruptur Grad IV – Eine mögliche Komplikation: Verschluss der V. cava inferior
Mesh-Wrapping of a Traumatised Liver with Active Bleeding: A Subsequent Complication – Obstruction of the Inferior Vena CavaPublication History
Publication Date:
22 March 2010 (online)
Zusammenfassung
Die traumatische Leberruptur ist eine der häufigsten intraabdominellen Verletzungen bei polytraumatisierten Patienten. Je nach Lokalisation und Ausmaß der Verletzung kommen verschiedene Techniken der Blutstillung in Frage. Im vorliegenden Fall wurde bei einer zentralen Leberruptur Grad IV die Blutstillung durch Kompression mittels getrennter Netzumhüllungen beider Leberlappen erreicht. Im Verlauf kam es zu Hypertension, Oligurie und deutlichen Anasarka der unteren Körperhälfte, die durch eine nahezu vollständige Einengung der V. cava inferior verursacht wurden. Nach Entfernung der Netze bildeten sich sämtliche Symptome restlos zurück. Diese Erfahrung und die Durchsicht ähnlicher Fälle in der Literatur legen nahe, dass die Therapie des Lebertraumas mithilfe einer Netzumhüllung eher bei diffusen und peripher gelegenen Leberrupturen indiziert ist.
Abstract
In multiply traumatised patients injuries of the liver are frequently seen. Depending on location and extent of the trauma, different techniques can be applied. In the presented case of a central liver trauma in a 21-year-old man with active bleeding, mesh-wrapping of both liver lobes was applied to achieve control of the bleeding. Postoperatively the patient developed constant hypertension, oliguria and severe anasarka of the lower half of the body caused by a near total obstruction of the inferior vena cava. After removal of the wrappings, all symptoms slowly disappeared. This case and the findings in similar cases in the literature suggest that there is an indication for wrapping a traumatised liver rather with diffuse and peripheral bleeding than with a central liver trauma.
Schlüsselwörter
Leberruptur - Netz-Wrapping - V.-cava-Verschluss
Key words
liver trauma - mesh wrapping - occlusion of the caval vein
Literatur
- 1 Brunet C, Sielezneff I, Thomas P et al. Treatment of hepatic trauma with perihepatic mesh: 35 cases. J Trauma. 1994; 37 200-204
- 2 Halstedt W S. The employment of fine silk in preference to catgut and the advantages of transfixing tissues and vessels in controlling hemorrhage: also an account of the introduction of gloves, guttapercha tissue and silver foil. JAMA. 1913; 60 1119-1126
- 3 Jacobson L E, Kirton O C, Gomez G A. The use of an absorbable mesh wrap in the management of major liver injuries. Surgery. 1992; 111 455-461
- 4 Moore E E, Cogbill T H, Jurkovich G J. Organ injury scaling spleen and liver (1994 revision). J Trauma. 1995; 38 323-324
- 5 Nguyen Manh C, Milsmann C et al. Massiver Transaminasenanstieg nach Vicrynetz-Wrapping bei Lebertrauma. Chirurg. 2006; 77 76-78
- 6 Reed L, Merrell R C, Meyers W C et al. Continuing evolution in the approach to severe liver trauma. Ann Surg. 1992; 216 524-538
- 7 Soliman T, Langer F, Puhalla H et al. Use of absorbable mesh in the treatment of parenchymal liver injuries during orthotopic liver transplantation. Eur J Surg. 2001; 167 29-34
- 8 Stevens S L, Maull, KI, Enderson B L et al. Total mesh wrapping for parenchymal liver injuries – a combined experimental and clinical study. J Trauma. 1991; 31 1103-1109
- 9 Sturm J, Saeger H -D, Hagmüller E et al. Mesh-Wrapping der Leber. Eine vielversprechende Methode zur Versorgung des schweren Lebertraumas. Chirurg. 1994; 65 382-387
- 10 Thiede A, Jostarndt L, Lunstedt B et al. Controlled experimental histological and microbiological studies on the inhibitory effect of polyglycolic acid structures in infections. Chirurg. 1980; 51 35-38
Dr. A. Franck
Universitätsklinikum Marburg · Viszeral-, Thorax- und Gefäßchirurgie
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