Zusammenfassung
Hintergrund: Der Morbus Behçet (MB) ist eine systemische Vaskulitis bisher unbekannter Genese. In bis zu 80 % der Fälle kommt es zu einer Beteiligung der Augen, wobei die Vaskulitis im Vordergrund steht. Im Verlauf der Erkrankung treten aber auch Veränderungen im vorderen Augensegment, insbesondere eine Katarakt, auf. In dieser retrospektiven Studie wurden die Ergebnisse nach Kataraktoperation bei Patienten mit einer Behçet-Erkrankung untersucht. Patienten und Methoden: Insgesamt wurden 12 Augen von 9 Patienten mit einer Behçet-Erkrankung retrospektiv ausgewertet. Im Zeitraum von Juni 2001 bis September 2009 wurde bei 11 Augen eine Clear-Cornea-Phakoemulsifikation und bei einem Auge eine extrakapsuläre Kataraktextraktion (ECCE) durchgeführt. Der bestkorrigierte Visus (BCVA) wurde jeweils unmittelbar präoperativ sowie postoperativ alle 3 Monate gemessen. Bei jeder Nachuntersuchung fand eine ausführliche ophthalmologische Untersuchung statt und beinhaltete die Erhebung postoperativer Visuswerte und der Komplikationen. Eregebnisse: Der mittlere postoperative Nachuntersuchungszeitraum betrug 33,8 Monate (3 – 88 Monate). Der mittlere präoperative LogMAR-Visus betrug 1,15 ± 0,53 (95 % CI: 0,81 – 1,49) verbesserte sich auf 0,36 ± 0,32 (95 % CI: 0,15 – 0,56) bei der Abschlussuntersuchung (p < 0,001). Schwere Komplikationen wie ein Rezidiv oder ein Makulaödem traten im Verlauf bei keinem der Patienten auf. Die häufigste Komplikation während der Nachbehandlungszeit war die hintere Kapseltrübung bei 2 Augen (17 %). Weitere Komplikationen waren eine mittelschwere Fibrinreaktion bei einem Auge (8 %). Schlussfolgerung: Die Ergebnisse der Kataraktchirurgie bei Patienten mit einer Behçet-Erkrankung waren zufrieden stellend. Postoperativ zeigten die meisten Patienten eine verbesserte Sehschärfe, die auch während des Nachbehandlungszeitraums stabil blieb. Die Komplikationsrate fiel trotz der Schwere der Erkrankung relativ gering aus.
Abstract
Background: Behçet’s disease is a systemic vasculitis disorder of unknown aetiology. Ocular involvement, especially with vasculitis, is detected in up to 80 % of the cases. Anterior segment involvement such as cataract is also seen in the follow-up of patients who are then treated surgically. In this study, we aimed to analyze the outcomes of cataract surgery in patients with Behçet’s disease retrospectively. Patients and Methods: The records of 9 patients (12 eyes) with Behçet’s disease who underwent phacoemulsification with IOL implantation in 11 eyes and extracapsular cataract extraction (ECCE) with IOL implantation in one eye between June 2001 and September 2009 were evaluated retrospectively. The visual outcome and complications were analysed. Results: The mean follow-up was 33.8 months (range 3 to 88 months). The mean preoperative LogMAR BCVA was 1.15 ± 0.53 (95 % CI: 0.81 – 1.49) and increased to 0.36 ± 0.32 (95 % CI: 0.15 – 0.56) at last medical visit (p < 0.001). The most frequent postoperative complication was posterior capsular opacification, which developed in 2 eyes (17 %). Other complications were mild fibrinous reaction in 1 eye (8 %). Conclusions: The outcomes of cataract surgery in patients with Behçet’s disease were satisfactory. The great majority of the patients regained and retained a good visual outcome and had fewer postoperative complications.
Schlüsselwörter
Katarakt - intraokulare Entzündungen - Morbus Behçet
Key words
cataract - intraocular inflammation - Behçet’s disease
Literatur
1
Alio’ J L, Chipont E, BenEzra D et al.
Comprative performance of intraocular lenses in eyes with cataract and uveitis; the international Ocular Inflammation Society Study Group of Uveitic Cataract Surgery.
J Cataract Refract Surg.
2002;
28
2096-2108
2
Amon M.
Biocompatibility of intraocular lenses.
J Cataract Refract Surg.
2001;
27
178-179
3
Berker N, Soykan E, Elgin U et al.
Phacoemulsification cataract extraction and intraocular lens implantation in patients with Behçet`s disease.
Ophthalmic Surg Lasers Imaging.
2004;
35
215-218
4
Charteris D G, Champ C, Rosenthal A R et al.
Behçet’s disease: activated T lymphocytes in retinal perivasculitis.
Br J Ophthalmol.
1992;
76
499-501
5
Chee S P, Ti S E, Sivakumar M et al.
Postoperative inflammation: extracapsular cataract extraction versus phacoemulsification.
J Cataract Refract Surg.
1999;
25
1280-1285
6
Ciftci O U, Ozdemir O.
Cataract extraction in Behçet’s disease.
Acta Ophthalmol Scand.
1996;
74
74-76
7
Deuter C M, Kötter I, Günaydin I et al.
Ocular involvement in Behçet’s disease: first 5-year-results for visual development after treatment with interferon alfa-2a.
Ophthalmologe.
2004;
101
129-134
8
Deuter C M, Kötter I, Wallace G R et al.
Behçet’s disease: ocular effects and treatment.
Prog Retin Eye Res.
2008;
27
111-136
9
Elgohary M A, McCluskey P J, Towler H M et al.
Outcome of phacoemulsification in patients with uveitis.
Br J Ophthalmol.
2007;
91
916-921
10
Hashimoto T, Takeuchi A.
Treatment of Behçet’s disease.
Curr Opin Rheumatol.
1992;
4
31-34
11
Kadayifçilar S, Gedik S, Eldem B et al.
Cataract surgery in patients with Behçet`s disease.
J Cataract Refract Surg.
2002;
28
316-320
12
Kotter I, Deuter C, Stubiger N et al.
Interferon-a (IFN-a) application versus tumor necrosis factor-a antagonism for ocular Behçet’s disease: focusing more on IFN.
J Rheumatol.
2005;
32
1633
13
Kötter I, Zierhut M, Eckstein A et al.
Human recombinant interferon-alpha2a (rhIFN alpha2a) for the treatment of Behçet’s disease with sight-threatening retinal vasculitis.
Adv Exp Med Biol.
2003;
528
521-523
14
Krause L.
Adamantiades-Behçet’s disease.
Ophthalmologe.
2005;
102
329-334
15
Krause L, Altenburg A, Bechrakis N E et al.
Intraocular surgery under systemic interferon-alpha therapy in ocular Adamantiades-Behçet`s disease.
Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol.
2007;
245
1617-1621
16
Morris D S, Gavin M P, Sturrock R D.
The effect of anti-tumour necrosis factor alpha (infliximab) on sight-threatening uveitis in a patient with Behçet’s disease.
Adv Exp Med Biol.
2003;
528
557-559
17
Rizzi R, Bruno S, Dammacco R.
Behçet’s disease: an immune-mediated vasculitis involving vessels of all sizes.
Int J Clin Lab Res.
1997;
27
225-232
18
Soylu M, Ersöz T R, Erken E.
The association between HLA B 5 and ocular involvement in Behçet’s disease in southern Turkey.
Acta Ophthalmol.
1992;
70
786-789
19
Stübiger N, Kötter I, Deuter C et al.
Behçet’s disease: uveitis-therapy with interferon alpha2a – prospective clinical study in 33 patients.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
2001;
218
763-773
20
Süllü Y, Öge I, Erkan D.
The results of cataract extraction and intraocular lens implantation in patients with Behçet`s disase.
Acta Ophthalmol Scand.
2000;
78
680-683
21
Ursell P G, Spalton D J, Whitcup S M et al.
Cystoid macular edema after phacoemulsification: relationship to blood-aqueous barrier damage and visual acuity.
J Cataract Refract Surg.
1999;
25
1492-1497
22
Yazici H, Pazarli H, Barnes C G et al.
A controlled trial of azathioprine in Behçet’s syndrome.
N Engl J Med.
1990;
322
281-285
23
Zierhut M, Saal J, Pleyer U et al.
Behçet’s disease: epidemiology and eye manifestations in German and Mediterranian patients.
Ger J Ophthalmol.
1995;
4
246-251
24
Zouboulis C C, Büttner P, Djawari D et al.
The HLA pattern in Adamantiades-Behçet’s disease in Germany. Association of occurrence, clinical symptoms and follow-up in 39 patients.
Hautarzt.
1993;
44
81-85
Priv. Doz. Dr. Efdal Yoeruek, FEBO
Department für Augenheilkunde, Eberhard-Karls-Universität
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