Bei der Therapie des Morbus Crohn ist nach wie vor ein interdisziplinäres Zusammenwirken von Viszeralmedizinern gefordert. Glukokortikoide zählen in topischer und systemischer Form immer noch zu den potentesten Wirkstoffen, um eine klinische Remission zu bewirken. Hingegen sind Aminosalicylate nach erneuter Bewertung nur als bedingt wirksam einzustufen. Eine aufgekommene Diskussion zum Stellenwert und optimalen Anwendungszeitpunkt der mittlerweile etablierten TNF-Blocker ist derzeit noch nicht abgeschlossen. In allen Fällen sollte eine Nutzen/Risiko-Bewertung erfolgen, auch unter Einschluss finanzieller Gesichtspunkte. Neben Medikamenten muss der konservativ tätige Arzt Nutzen und Indikationen des operativen Fachs im Hinterkopf haben.
Treatment of Crohn's disease is still an interdisciplinary challenge in visceral medicine. Glucocorticoids, whether applied topically or systemically, remain the most potent drugs in terms of clinical remission induction. On the other hand, aminosalicylates seem to be of minor efficacy if at all. Still ongoing is the debate on the role and adequate timing of established TNF blockers. In any case, consideration of risks and benefits is warranted, including the demand for financial resources. Beyond conservative treatment, the practitioner must be familiar with the benefits of and indications for surgery.
Key words
Crohn's disease - guidelines - immunosuppression - steroids - TNF blockers
Literatur
-
1
Hoffmann JC, Preiss JC, Autschbach F et al..
Clinical practice guideline on diagnosis and treatment of Crohn's disease.
Z Gastroenterol.
2008;
46
1094-1146
-
2
Travis SP, Stange EF, Lémann M et al..
European evidence based consensus on the diagnosis and management of Crohn's disease: current management.
Gut.
2006;
55
(S 01)
16-35
-
3 Sandborn W, Sutherland L, Pearson D et al.. Azathioprine or 6-mercaptopurine for inducing remission of Crohn's disease.. Cochrane Database Syst Rev CD 000545 2000
-
4 Akobeng AK, Zachos M.. Tumor necrosis factor-alpha antibody for induction of remission in Crohn's disease.. Cochrane Database Syst CD 003574 2004
-
5
D'Haens G, Baert F, van Assche G et al..
Early combined immunosuppression or conventional management in patients with newly diagnosed Crohn's disease: an open randomised trial.
Lancet.
2008;
371
660-667
-
6
Cammà C, Giunta M, Rosselli M, Cottone M..
Mesalamine in the maintenance treatment of Crohn's disease: a meta-analysis adjusted for confounding variables.
Gastroenterology.
1997;
113
1465-1473
-
7 Prefontaine E, Sutherland LR, Macdonald JK, Cepoiu M.. Azathioprine or 6-mercaptopurine for maintenance of remission in Crohn's disease.. Cochrane Database Syst Rev: CD 000067 2009
-
8
D'Haens GR, Vermeire S, Van G Assche et al..
Therapy of metronidazole with azathioprine to prevent postoperative recurrence of Crohn's disease: a controlled randomized trial.
Gastroenterology.
2008;
135
1123-1129
Korrespondenz
Priv.-Doz. Dr. med. Klaus Fellermann
Medizinische Klinik I Universitätsklinikum Schleswig-Holstein UK-SH Campus Lübeck
Ratzeburger Allee 160
23538 Lübeck
Email: klaus.fellermann@uk-sh.de