Zusammenfassung
Fragestellungen: Inwieweit profitieren radikal prostatektomierte Männer hinsichtlich ihrer Lebensqualität von einem interdisziplinären Trainingsprogramm während einer stationären Anschlussheilbehandlung? Welche Bedeutung hat die Inkontinenz für die Lebensqualität?
Patienten und Methoden: Es handelt sich um eine kontrollierte Längsschnittstudie. Es wurden zwei Interventionsgruppen (Kontinenztraining, n=87, Kontinenztraining plus Beckenbodensensoriktrainer – BBS, n=72) rekrutiert. Die Zielkriterien Lebensqualität und Bedeutung der Inkontinenz wurden zu insgesamt vier Zeitpunkten bis zu 6 Monaten nach der Anschlussheilbehandlung erhoben.
Ergebnisse: Die Teilnehmer sind durchschnittlich 64 Jahre alt, überwiegend verheiratet und nicht mehr berufstätig. Die Teilnehmer beider Gruppen zeigen bereits während der Anschlussheilbehandlung in den Zielparametern überwiegend signifikante und bedeutsame Verbesserungen. Bis zur Halbjahreskatamnese verbessern sich die Ergebnisse weiter. Die relevanten Verbesserungen der Lebensqualität zeigen sich frühzeitiger als die der Harninkontinenz. Zwischen den beiden Gruppen finden sich leichte Unterschiede im zeitlichen Verlauf.
Schlussfolgerung: Lebensqualität, Ausmaß der Harninkontinenz und die subjektive Bedeutung der Harninkontinenz stehen in einer engen Wechselwirkung. Ein interdisziplinäres Trainingsprogramm, wie es in einer stationären Rehabilitationsklinik angeboten wird, erweist sich als sehr effektiv für die Verbesserung der Lebensqualität.
Abstract
Background: To explore the effect of an interdisciplinary training programme on quality of life and impact of incontinence in male patients with urinary incontinence after radical retropubic prostatectomy for cancer of the prostate.
Patients and methods: We conducted a controlled trial with two intervention groups. Both groups received an interdisciplinary training programme, with the first group (n=87) receiving the standard version, and the second group (n=72) receiving an additional tool ‘BBS-trainer’ to improve the perception of the pelvic floor muscles. Primary outcomes were quality of life (EORTC questionnaires) and impact of incontinence (modified questionnaire) evaluated up to six months after the treatment. The relationship between certain parameters such as incontinence was investigated.
Results: Mean age was 64 years; most of the participants were married and pensioned. Both groups improved significantly and to a relevant extent in most of the quality of life and incontinence variables during the three weeks of treatment, after six months they further improved significantly. Quality of life improved first, continence and impact on daily life followed. Some differences found between both groups refer to the time course.
Conclusions: There is strong interaction between quality of life, incontinence and impact of incontinence. The interdisciplinary training programme shows quickly strong effects on quality of life and impact factors. It therefore is advisable that men with incontinence symptoms after prostatectomy should be offered such a treatment in a specialized rehabilitation clinic.
Schlüsselwörter
Prostatakarzinom - Prostatektomie - Kontinenztraining - Lebensqualität - Rehabilitation
Key words
prostate cancer - prostatectomy - multidisciplinary training programme - quality of life - rehabilitation
Literatur
1
Aschhoff F, Grosch M.
Aktuelle Studienergebnisse zum Beckenbodenmuskeltraining bei Harninkontinenz nach radikaler Prostatektomie.
Pt_Zeitschrift für Physiotherapeuten.
2008;
60
1251-1256
2
Thiel R.
Die radikale retropubischen Prostatektomie – Goldstandard beim Prostatakarzinom?.
Urologe.
2004;
43
38-42
3
Fischer M.
Diagnostische Besonderheiten bei der Inkontinenz des Mannes.
J Urol Urogynäkol.
2004;
11
13-16
4
Heidler H.
Spezielle Ursachen der Harninkontinenz beim Mann.
J Urol Urogynäkol.
2004;
11
17-18
5
Dombo O, Otto U.
Lebensqualität nach radikalchirurgischen urologischen Eingriffen im Becken und die Bedeutung der Rehabilitation.
Urologe.
2005;
44
11-28
6
Zhang A, Strauss G, Siminoff L.
Intervention of urinary incontinence and quality of life outcome in prostate cancer patients.
J Psychosoc Oncol.
2006;
24
17-30
7
Dandapani S, Sanda M.
Measuring health-related quality of life consequences from primary treatment for early-stage prostate cancer.
Semin Radiat Oncol.
2008;
18
67-72
8
MacDonald R, Fink H, Huckabay C, Monga M, Wilt T.
Pelvic floor muscle training to improve urinary incontinence after radical prostatectomy: a systematic review of effectiveness.
BJU.
2007;
100
76-81
9
Hunter K, Moore K, Glazener C.
Conservative management for postprostatectomy urinary incontinence.
Cochrane Database of Systematic Reviews.
2007;
(1)
CD001843
10
Moore K, Valiquette L, Chetner M, Byrniak S, Herbison G.
Return to continence after radical retropubic prostatectomy: a randomized trial of verbal and written instructions versus therapist-directed pelvic floor muscle therapy.
Urology.
2008;
72
1280-1286
11 Cantieni B. Tiger Feeling®. Das sinnliche Beckenboden-Training für sie und ihn. München: Südwest-Verlag; 2003
12 Tanzberger R, Kuhn A, Möbs G. Der Beckenboden – Funktion, Anpassung und Therapie. Das Tanzberger-Konzept. 1. Aufl München: Elsevier; 2004
13
Moore K, Jensen L.
Testing of the incontinence impact questionnaire (IIQ-7) with men after radical prostatectomy.
J WOCN.
2000;
27
304-312
14 Ide W, Vahlensieck W. Die Harninkontinenz beim Mann. München: Pflaum; 2002
15
Blackwell A, Yoong W, Moore K.
Criterion validity, test-retest reliability and sensitivity to change of the St. George urinary incontinence score.
BJU.
2004;
93
331-335
16 Bortz J, Döring U. Forschungsmethoden und Evaluation. Berlin: Springer; 2006
17
Katz G, Rodiguez R.
Changes in continence and health-related quality of life after curative treatment and watchful waiting of prostate cancer.
Urology.
2007;
69
1157-1160
18
Namiki S, Kwan L, Kagawa-Singer M, Tochigi T, Ioritani N, Terai A, Arai Y, Litwin M.
Sexual function following radical prostatectomy: a prospective longitudinal study of cultural differences between Japanese and American men.
Prostate Cancer Prostatic Dis.
2008;
11
298-302
19
Oefelein M.
Prospective predictors of urinary continence after anatomical radical retropubic prostatectomy: a multivariate analysis.
World J Urol.
2004;
22
267-271
20
Overgard M, Angelsen A, Lydersen A, Moerkved S.
Does physiotherapist-guided pelvic floor muscle training reduce urinary incontinence after radical prostatectomy?.
A randomised controlled trial. Eur Urol.
2008;
54
(2)
438-448
, DOI: 10.1016/j.eururo.2008.04.021
21
Van Kampen M, de Weerdt W, van Poppel H, De Ridder D, Feys H, Baert L.
Effect of pelvic floor re-education on duration and degree of incontinence after radical prostatectomy: a randomized controlled trial.
Lancet.
2000;
355
98-102
22
Wille S, Sobottla A, Heidenreich A, Hofmannn R.
Pelvic floor exercises, electrical stimulation and biofeedback after radical prostatectomy: results of a prospective randomized trial.
J Urol.
2003;
170
490-493
23
Sacco E, Prayer-Galetti T, Pinto F, Fracalanza S, Betto G, Pagano F, Artibani W.
Urinary incontinence after radical prostatectomy: incidence by definition, risk factors and temporal trend in a large series with a long-term follow-up.
BJU Int.
2006;
97
1234-1241
24
Schwarz R, Hinz A.
Reference data for the quality of life questionnaire EORTC QLQ-C30 in the general German population.
Eur J Canc.
2001;
37
1345-1351
25
Bestmann B, Loetters C, Diemer T, Weidner W, Küchler T, Rohde V.
Prostate-specific symptoms of prostate cancer in a German general population.
Prostate Cancer Prostatic Dis.
2007;
10
(1)
52-59
, Epub 14. Nov. 2006
26
Augustin H, Pummer K, Daghofer F.
Patient self-reporting questionnaire on urological morbidity and bother after radical retropubic prostatectomy.
Eur Urol.
2002;
42
112-117
27
Manassero F, Traversi C, Ales D, Pistolesi D, Panicucci E, Valent F, Selli C.
Contribution of early intensive prolonged pelvic floor exercises on urinary continence recovery after bladder neck-sparing radical prostatectomy: results of a prospective controlled randomized trial.
Neurourol Urodyn.
2007;
26
985-989
28 Van Kampen M. Evidence for pelvic floor physical therapy in men. In: Bo K, Bergmanns B, Morkved S, Van Kampen M , Hrsg. Evidence-based physical therapy for the pelvic floor. Bridging science and clinical practise. Oxford: Elsevier; 2007
29 Yalom I. Theorie und Praxis der Gruppenpsychotherapie. Stuttgart: Klett-Cotta; 2007
Korrespondenzadresse
Dr. Thomas Drechsler
Röpersbergklinik Ratzeburg
Röpersberg 47
23909 Ratzeburg
eMail: info@rkrz.de simeit@phoenikks.de