Zusammenfassung
Die Hepatitis E ist eine Infektionskrankheit, die durch das Hepatitis
E Virus (HEV) ausgelöst wird. Sie wurde bisher in der Regel
als akut verlaufende, nicht chronifizierende Reisekrankheit angesehen. In
den letzten Jahren sind jedoch auch zunehmend in Industrienationen
autochthone, d. h. dort erworbene, HEV-Infektionen beschrieben
worden. Bei immunkompetenten Patienten verlaufen die Mehrzahl der
HEV-Infektionen klinisch stumm, so dass mit vielen nicht diagnostizierten
Hepatitis E-Fällen zu rechnen ist. Dementsprechend ist
die Prävalenz von HEV-IgG-Antikörpern mit 2 – 20 % in Westeuropa
deutlich höher als aufgrund der Rate symptomatischer, gemeldeter
Infektionen zu erwarten wäre. Eine bedeutende Quelle für
HEV-Genotyp 3-Infektionen stellt ein zoonotisches Reservoir, unter
anderem in Schweinen, dar. Fälle von HEV-Übertragungen
durch Bluttransfusionen wurden nicht nur in Asien, sondern auch
in Frankreich und England beschrieben. Klinisch ist die Hepatitis E
insbesondere bei schwangeren Patientinnen und Patienten mit chronischen
Lebererkrankungen von Bedeutung, da hier gehäuft Fälle
von akuten Leberversagen beschrieben wurden. Weiterhin sind in den
letzten 2 Jahren von mehreren Zentren chronische HEV-Infektionen
mit progressivem Verlauf bei immunsupprimierten Empfängern
solider Organtransplantate sowie bei HIV-infizierten Patienten beschrieben
worden.
In dieser Übersichtsarbeit fassen wir den aktuellen Kenntnisstand
zur Bedeutung der HEV-Infektion in westlichen Industrieländern
zusammen.
Abstract
Hepatitis E is an infectious disease caused by the hepatitis
E virus (HEV). Hepatitis E is mainly a self-limiting travel-associated
disease without chronic evolution.
In recent years an increasing number of authochtonous HEV-infections
has been described in industrialized countries. HEV-infections frequently
take a mild clinical silent course of disease in immunocompetent
individuals and thus HEV infection is largely underdiagnosed. Therefore,
the anti-HEV-prevalence is much higher than anticipated with 2 – 20 % in
Western Europe. HEV genotype 3 infections must be considered as
zoonotic infections with several animals including swines serving
as reservoirs. Cases of HEV-transmissions by blood transfusion were
described not only in Asia but also in France and the UK. HEV-infections
may take severe courses in pregnant women and patients with chronic
liver diseases, sometimes leading to acute liver failure. In addition
several centres described cases of progressive chronic HEV-infection
in organ transplant recipients and HIV-positive patients during
the last two years. In this review we summarize the current state-of-the-art
on the knowledge of HEV-infections in industrialised countries.
Schlüsselwörter
Hepatitis E - HEV - Infektion - chronische Verläufe - Schwangerschaft
Keywords
hepatitis E - HEV - infection - chronic courses - pregnancy
Literatur
-
1
Balayan M S, Andjaparidze A G, Savinskaya S S. et al .
Evidence
for a virus in non-A, non-B hepatitis transmitted via the fecal-oral
route.
Intervirology.
1983;
20
23-31
-
2
Bhatia V, Singhal A, Panda S K, Acharya S K.
A 20-year
single-center experience with acute liver failure during pregnancy:
is the prognosis really worse?.
Hepatology.
2008;
48
1577-1585
-
3
Blümel J, Burger R, Drosten C. et al .
Hepatitis-E-Virus – Stellungnahme des
Arbeitskreises Blut des Bundesgesunheitsministeriums für
Gesundheit.
Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung
Gesundheitschutz.
2008;
51
90-97
-
4
Christensen P B, Engle R E, Hjort C. et al .
Time trend of the prevalence of hepatitis
E antibodies among farmers and blood donors: a potential zoonosis
in Denmark.
Clin Infect Dis.
2008;
47
1026-1031
-
5
Clemente-Casares P, Pina S, Buti M. et
al .
Hepatitis E virus epidemiology in industrialized
countries.
Emerg Infect Dis.
2003;
9
448-454
-
6
Dalton H R, Bendall R P, Keane F E, Tedder R S, Ijaz S.
Persistent carriage of hepatitis E virus
in patients with HIV infection.
N Engl J Med.
2009;
361
1025-1027
-
7
Dalton H R, Stableforth W, Hazeldine S. et al .
Autochthonous hepatitis E in Southwest
England: a comparison with hepatitis A.
Eur J Clin Microbiol
Infect Dis.
2008;
27
579-585
-
8
Drobeniuc J, Favorov M O, Shapiro C N. et al .
Hepatitis E virus antibody prevalence
among persons who work with swine.
J Infect Dis.
2001;
184
1594-1597
-
9
Gerolami R, Moal V, Colson P.
Chronic hepatitis E with cirrhosis in a kidney-transplant recipient.
N Engl J Med.
2008;
358
859-860
-
10
Goens S D, Perdue M L.
Hepatitis E
viruses in humans and animals.
Anim Health Res Rev.
2004;
5
145-156
-
11
Haagsma E B, van den Berg A P, Porte R J. et al .
Chronic hepatitis
E virus infection in liver transplant recipients.
Liver
Transpl.
2008;
14
547-553
-
12
Kaci S, Nockler K, Johne R.
Detection of hepatitis E virus in archived German wild boar
serum samples.
Vet Microbiol.
2008;
128
380-385
-
13
Kamar N, Mansuy J M, Esposito L. et al .
Acute hepatitis and renal function impairment
related to infection by hepatitis E virus in a renal allograft recipient.
Am J Kidney Dis.
2005;
45
193-196
-
14
Kamar N, Selves J, Mansuy J M. et al .
Hepatitis E virus and chronic hepatitis
in organ-transplant recipients.
N Engl J Med.
2008;
358
811-817
-
15
le Coutre P, Meisel H, Hofmann J. et al .
Reactivation of hepatitis E infection in
a patient with acute lymphoblastic leukaemia after allogeneic stem
cell transplantation.
Gut.
2009;
58
699-702
-
16
Matsubayashi K, Kang J H, Sakata H. et al .
A case of transfusion-transmitted hepatitis
E caused by blood from a donor infected with hepatitis E virus via
zoonotic food-borne route.
Transfusion.
2008;
48
1368-1375
-
17
Navaneethan U, Al Mohajer M, Shata M T.
Hepatitis E and pregnancy: understanding the pathogenesis.
Liver Int.
2008;
28
1190-1199
-
18
Patra S, Kumar A, Trivedi S S, Puri M, Sarin S K.
Maternal and fetal outcomes in pregnant women with acute hepatitis
E virus infection.
Ann Intern Med.
2007;
147
28-33
-
19
Pavio N, Renou C, Di Liberto G, Boutrouille A, Eloit M.
Hepatitis E: a curious zoonosis.
Front Biosci.
2008;
13
7172-7183
-
20
Peron J M, Bureau C, Poirson H. et al .
Fulminant liver failure from acute autochthonous
hepatitis E in France: description of seven patients with acute
hepatitis E and encephalopathy.
J Viral Hepat.
2007;
14
298-303
-
21
Peron J M, Mansuy J M, Recher C. et al .
Prolonged hepatitis E in an immunocompromised
patient.
J Gastroenterol Hepatol.
2006;
21
1223-1224
-
22
Pischke S, Ho H, Urbanek F. et
al .
Hepatitis E in HIV-positive patients in a low-endemic
country.
J Viral Hepat epub.
2009;
DOI: 10.1111/j.1365–2893.2009.01219.x
-
23
Pischke S, Suneetha P, Baechlein C. et al .
Hepatitis E virus infection as a cause
of graft hepatitis in liver transplant recipients.
Liver
Transpl.
2009;
16
74-82
-
24
Purcell R H, Emerson S U.
Hepatitis
E: an emerging awareness of an old disease.
J Hepatol.
2008;
48
494-503
-
25
Said B, Ijaz S, Kafatos G. et
al .
Hepatitis E outbreak on cruise ship.
Emerg
Infect Dis.
2009;
15
1738-1744
-
26
Shrestha M P, Scott R M, Joshi D M. et al .
Safety and efficacy of a
recombinant hepatitis E vaccine.
N Engl J Med.
2007;
356
895-903
-
27
Stoszek S K, Abdel-Hamid M, Saleh D A. et al .
High prevalence of hepatitis E antibodies
in pregnant Egyptian women.
Trans R Soc Trop Med Hyg.
2006;
100
95-101
-
28
Stoszek S K, Engle R E, Abdel-Hamid M. et al .
Hepatitis E antibody seroconversion without
disease in highly endemic rural Egyptian communities.
Trans
R Soc Trop Med Hyg.
2006;
100
89-94
-
29
Tei S, Kitajima N, Takahashi K, Mishiro S.
Zoonotic transmission
of hepatitis E virus from deer to human beings.
Lancet.
2003;
362
371-373
-
30
Wichmann O, Schimanski S, Koch J. et al .
Phylogenetic and Case-Control Study on
Hepatitis E Virus Infection in Germany.
J Infect Dis.
2008;
198
1732-1741
Dr. Sven Pischke
Zentrum Innere Medizin, Abteilung Gastroenterologie, Hepatologie
und Endokrinologie, Medizinische Hochschule Hannover
Carl-Neubert-Straße 1
30625 Hannover
Phone: 0511/532-6324
Email: pischke.sven@mh-hannover.de