Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0030-1262528
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York
Nichtabszedierende Entzündung des Corpus cavernosum bei einem Diabetiker – Eine Fallvorstellung
A Non-Abscess-Forming Inflammation of the Corpora Cavernosa in a Diabetic Patient – Case ReportPublication History
Publication Date:
07 September 2010 (online)

Zusammenfassung
Die isolierte Entzündung der Corpora cavernosa ist relativ selten und muss von Tumoren, Abszess, Thrombose oder auch einer Embolie der Penisgefäße abgegrenzt werden. Die meisten Kavernitiden entstehen iatrogen oder nach Schwellkörperinjektionstherapie, wobei ein Diabetes mellitus als prädisponierender Faktor gilt. Wir berichten über einen 51-jährigen Diabetiker, der sich in unserer Klinik mit schmerzhafter Penisverhärtung vorstellte. In der Magnetresonanztomografie (MRT) zeigte sich das Bild einer Entzündung beider Corpora cavernosa ohne Hinweis auf eine Abszedierung. Es wurde neben lokal symptomatischen Maßnahmen eine orale antibiotische Therapie mit einem Fluorchinolon für 2 Wochen veranlasst. Dieses Therapieregime führte zur kompletten Rückbildung der Beschwerden. Durch die MRT lässt sich die Kavernitis sicher von einem Abszess der Schwellkörper abgrenzen und sollte deshalb das Diagnoseverfahren der Wahl darstellen. Beim Nachweis einer nicht abszedierenden Kavernitis weist eine konservative Therapie eine hohe Erfolgsrate auf.
Abstract
An inflammation of the corpus cavernosum is relatively rare and must be differentiated from a tumour, abscess, thrombosis or embolism of the penile vessels. Most frequently inflammation of the corpus cavernosum is caused by iatrogenic interventions, followed by general infections and acute occlusion of penile vessels. Diabetes mellitus seems to be a predisposing factor. In the case of a 51-year-old diabetic patient with painful induration of the penis, an MR imaging study was undertaken to identify an inflammation of the corpora by exclusion of abscess formation. The inflammation responded well to a two-week oral Fluorchinolon treatment. Due to its high soft-tissue contrast, multiplanar layer images and, the MR scan was performed to identify an inflammation of the corpora cavernosa and to exclude an abscess formation. We consider a therapy with oral antibiotics to be sufficient for a non-abscess-forming cavernitis.
Schlüsselwörter
Corpus cavernosum - Entzündung - Abszess - MRT - Diabetes mellitus - Behandlung
Key words
corpus cavernosum - inflammation - abscess - MRI - diabetes mellitus - therapy
Literatur
- 1 Datuashvili T D. Profuse urethrorrhagia as a complication of gonorrheal cavernitis. Vestn Dermatol Venerol. 1988; (10) 62-63
- 2 Goeman L, Joniau S, Oyen R et al. Idiopathic partial thrombosis of the corpus cavernosum: conservative management is effective and possible. Eur Urol. 2003; 44 119-123
- 3 Hricak H et al. Normal penile anatomy and abnormal penile conditions: evaluation with MR imaging. Radiology. 1988; 169 683-690
- 4 Kagebayashi Y, Hayashi Y, Hirao K et al. A case of penile cavernitis following a penile prosthesis implantation. Hinyokika Kiyo. 1991; 37 1555-1557
- 5 Kaneko K, De Mouy E H, Lee B E. Sequential contrast-enhanced MR imaging of the penis. Radiology. 1994; 191 75-77
- 6 Koltavskov A A. Suppurative cavernitis as a complication of a saphenous-cavernous anastomosis in priapism. Urol Nefrol (Mosk). 1980; (2) 56-57
- 7 Pearle M S, Wendel E F. Necrotizing cavernositis secondary to periodontal abscess. J Urol. 1993; 149 1137-1138
- 8 Sater A A, Vandendris M. Abscess of corpus cavernosum. J Urol. 1989; 141 949
- 9 Schmelz H U, Sparwasser C, Weidner W. Facharztwissen Urologie. Kapitel 1.7.4. Heidelberg: Springer; 2006: 67–68
- 10 Schwarzer J U, Hofmann R, Leyh H. Purulent cavernitis as a complication of self injection into the cavernous body. Urologe A. 1991; 30 70-71
- 11 Seftel A D, Herbener T E, Becker M et al. Focal Inflammation of the Corpus Cavernosum in a diabetic man due to acute occlusion of the cavernous artery. J Urol. 1995; 153 1622
- 12 Wildberger J E, Wein B B, Wolff J M. Abscessing cavernitis – its imaging by MRT. Rofo. 1999; 170 517-519
O. Rud
Klinik für Urologie · Klinikum St. Elisabeth Straubing
St.-Elisabeth-Str. 23
94315 Straubing
Email: rud.oleg@googlemail.com