Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0031-1271476
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart ˙ New York
81-jähriger Patient mit galligem Erbrechen und abdominellen Schmerzen nach Cholezystitis: Kasuistik eines hohen Gallensteinileus
81-Year-Old Patient with Biliary Vomiting and Abdominal Pain after Cholecystitis: A Case Report of a Proximal Jejunal Gallstone IleusPublication History
Publication Date:
18 July 2011 (online)
Zusammenfassung
Wir berichten über einen 81-jährigen männlichen Patienten, bei dem unmittelbar im Anschluss an eine konservativ behandelte akute Cholezystitis bei Cholezystolithiasis ein hoher jejunaler Gallensteinileus sonografisch, endoskopisch und CT-radiografisch diagnostiziert wurde. Die Therapie erfolgte notfallmäßig mittels offener Enterolithotomie. Die Gallenblase und die für die Konkrementmigration verantwortliche cholezysto-duodenale Fistel wurden in situ belassen. Der Gallensteinileus ist eine seltene Komplikation der Cholezystitis und bedarf einer schnellen Diagnostik und Therapie. Die Mortalität ist trotz adäquater Therapie mit 20 % sehr hoch.
Abstract
We present an 81-year-old male patient who was diagnosed with proximal jejunal gallstone ileus in succession of acute calculous cholecystitis that had been treated conservatively. The diagnosis was made by ultrasonography, endoscopy, and computed tomography of the abdomen. Immediate treatment was performed as open enterolithotomy. The gall bladder as well as the cysto-duodenic fistula responsible for migration of the biliary concrement remained untouched. Gallstone ileus is a rare complication of cholecystitis and requires an immediate diagnosis and treatment. Despite adequate therapy mortality rates reach levels up to 20 %.
Schlüsselwörter
Gallenstein - Ileus - Cholezystitis - Cholezystolithiasis
Key words
gallstone - ileus - cholecystitis - cholecystolithiasis
Literatur
- 1 Noriega-Maldonado O, Bernal-Mendoza L M, Rivera-Nava J C et al. Ileo biliar. Gallstone ileus. Cir Ciruj. 2005; 73 443-448
- 2 Masannat Y, Masannat Y, Shatnawei A. Gallstone ileus: a review. The Mount Sinai Journal of Medicine. 2006; 73 1132-1134
- 3 Giese A, Zieren J, Winnekendonk G et al. Development of a duodenal gallstone ileus with gastric outlet obstruction (Bouveret syndrome) four months after successful treatment of symptomatic gallstone disease with cholecystitis and cholangitis: a case report. J Med Case Reports. 2010; 4 376
- 4 Clavien P A, Richon J, Burgan S et al. Gallstone ileus. Br J Surg. 1990; 77 737-742
- 5 Zens T, Liebl R S. Gallstone ileus 30 years status post cholecystectomy. WMJ. 2010; 109 332-334
- 6 Balthazar E J, Schechter L S. Air in gallbladder: a frequent finding in gallstone ileus. AJR Am J Roentgenol. 1978; 131 219-222
- 7 Beuran M, Ivanov I, Venter M D. Gallstone ileus – clinical and therapeutic aspects. J Med Life. 2010; 3 365-371
- 8 Heinzow H S, Meister T, Wessling J et al. Ileal gallstone obstruction: Single-balloon enteroscopic removal. World J Gastrointest Endosc. 2010; 2 321-324
- 9 Shiwani M H, Ullah Q. Laparoscopic enterolithotomy is a valid option to treat gallstone ileus. JSLS. 2010; 14 282-285
- 10 Behrens C, Amson B. Laparoscopic management of multiple gallstone ileus. Surg Laparosc Endosc Percutan Tech. 2010; 20 e64-e65
- 11 Reisner R M, Cohen J R. Gallstone ileus: a review of 1001 reported cases. Am Surg. 1994; 60 441-446
Dr. med. C. Löffler
Medizinische Klinik I · Abteilung für Gastroenterologie, Onkologie, Diabetologie und Infektiologie · Klinikum Ludwigsburg
Posilipostraße 4
71640 Ludwigsburg
Email: christian.loeffler@kliniken-lb.de