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DOI: 10.1055/s-0031-1273750
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Three Different Causes of Hypercalciuria
Drei Fälle von HyperkalziuriePublication History
Publication Date:
22 June 2011 (online)
Abstract
Hypercalciuria is defined as urinary calcium excretion ≥0.1 mmol/kg/24 h, and can be a result of various disease states. The most frequent clinical signs of hypercalciuria include hematuria, abdominal pain, urolithiasis, nephrocalcinosis, dysuria, enuresis, and urinary tract infection. 3 case reports of children with hypercalciuria of different origin are presented, with final diagnoses of (1)idiopathic hypercalciuria, (2)familial hypomagnesemia with hypercalciuria and nephrocalcinosis (FHHNC), and (3)metabolic bone disease of prematurity, respectively. Assessment of hypercalciuria is essential in all children with urolithiasis and nephrocalcinosis, or demineralization of bone. It should be also a part of differential diagnostic procedure in hematuria, recurrent abdominal pain, urinary tract infection and enuresis in childhood.
Zusammenfassung
Eine Hyperkalziurie ist definiert als eine Kalzium-ausscheidung im Harn ≥0,1 mmol/kg/24Stunden und kann die Konsequenz verschiedener Erkrankungen sein. Zu den häufigsten klinischen Manifestationen gehören: Hyperkalziurie, Hämaturie, Bauchschmerzen, Urolithiasis, Nephrokalzinose, Dysurie, Enuresis und Harnwegsinfektionen. 3 Fallberichte von Kindern mit Hyperkalziurie unterschiedlicher Ursache mit den endgültigen Diagnosen – (1) Idiopathische Hyperkalziurie, (2) Familiäre Hypomagnesiämie mit Hyperkalziurie und Nephrokalzinose (FHHNC), (3) Knochendemineralisation von Frühgeborenen – werden vorgestellt. Die Abklärung einer Hyperkalziurie bei allen Kindern mit Urolithiasis und Nephrokalzinose oder Knochenschwund ist wesentlich. Sie sollte auch ein Teil der differenzialdiagnostischen Untersuchungen bei Hämaturie, rezidivierenden Bauchschmerzen, Harnwegsinfektionen und Enuresis im Kindesalter sein.
Key words
hypercalciuria - calcium - phosphate - bone
Schlüsselwörter
Hyperkalziurie - Kalzium - Phosphat - Knochen
References
- 1 Audran M, Legrand E. Hypercalciuria. Joint Bone Spine. 2000; 67 509-515
- 2 Backström MC, Kuusela AL, Mäki R. Metabolic bone disease of prematurity. Ann Med. 1996; 28 275-282
- 3 Bishop NJ, Fewtrell M. Metabolic bone disease of prematurity. In: FH Glorieux, JM Pettifor, H Juppner, (ed.) Pediatric Bone, Biology and Diseases. London: Academic Press/Elsevier Science; 2003: 567-581
- 4 Konrad M, Hou J, Weber S. et al . CLDN16 genotype predicts renal decline in familial hypomagnesemia with hypercalciuria and nephrocalcinosis. J Am Soc Nephrol. 2008; 19 171-181
- 5 Metz MP. Determining urinary calcium/creatinine cut-offs for the paediatric population using published data. Ann Clin Biochem. 2006; 43 398-401
- 6 Srivastava T, Alon U. Pathophysiology of hypercalciuria in children. Pediatr Nephrol. 2007; 22 1659-1673
- 7 Stechman MJ, Loh NY, Thakker RV. Genetic causes of hypercalciuric nephrolithiasis. Pediatr Nephrol. 2009; 24 2321-2332
Correspondence
Dr. Stepan KutilekMD, PhD, Assoc. Prof.
Pardubice Hospital and Faculty
of Health Studies
University of Pardubice
Pediatrics
Kyjevska 44
53203 Pardubice
Czech Republic
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