Zentralbl Chir 2013; 138(6): 669-676
DOI: 10.1055/s-0031-1283793
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sinnhaftigkeit der digital-rektalen Untersuchung bei akutem Abdomen in der Notfallaufnahme

Evidence for the Digital Rectal Examination in the Emergency Assessment of Acute Abdominal Pain
J. C. Werner
1   Ludwig-Maximilians Universität, Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Campus Innenstadt, München, Deutschland
,
M. Zock
1   Ludwig-Maximilians Universität, Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Campus Innenstadt, München, Deutschland
,
P. N. Khalil
1   Ludwig-Maximilians Universität, Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Campus Innenstadt, München, Deutschland
,
J. Hoffmann
2   Klinikum der Universität München, Chirurgische Klinik Campus Großhadern, München, Deutschland
,
K.-G. Kanz
1   Ludwig-Maximilians Universität, Klinik und Poliklinik für Chirurgie, Campus Innenstadt, München, Deutschland
,
K.-W. Jauch
2   Klinikum der Universität München, Chirurgische Klinik Campus Großhadern, München, Deutschland
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
05 December 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Bei der Verdachtsdiagnose Akutes Abdomen wird traditionell im Rahmen der körperlichen Untersuchung von Notfallpatienten die digital rektale Untersuchung in der Notaufnahme (DRUN) gefordert. Viele Lehrbücher halten eine klinische Untersuchung ohne DRUN für unvollständig. Sowohl Patienten als auch Ärzte empfinden diese Untersuchung als unangenehm, da der Arzt in die Intimsphäre des Patienten eindringt. Gerade Notaufnahmen bieten jedoch keine entsprechende Atmosphäre, um ein notwendiges Vertrauensverhältnis aufbauen zu können. Ziel der Analyse ist es, die Evidenz für eine DRUN mittels systematischer Literaturrecherche zu bewerten.

Methodik und Ergebnisse: Anhand systematischer Literaturrecherche in Pubmed, Medline und manueller Recherche bewerteten wir relevante Veröffentlichungen im Zeitraum von Januar 1990 bis März 2010. Als Suchbegriffe wählten wir: „digital rectal examination“ in Verknüpfung mit „acute abdominal pain“, „acute abdomen“, „appendicitis“. Aus den Rohdaten relevanter Veröffentlichungen extrahierten wir Ergebnisse in Vierfeldertafeln, um die zum Teil in den Studien fehlenden Werte zu vervollständigen. Als Parameter für die Testgüte bestimmten wir insbesondere die positive und negative Likelihood Ratio (LR + und LR – ) mit den korrespondierenden 95 %-Konfidenzintervallen.

Über die Notwendigkeit der DRUN divergieren die Ansichten vieler internationaler und nationaler Lehrbücher und die aktuell untersuchte Literatur beachtlich. Sechs Untersuchungen hinterfragen die Bedeutung der DRUN bei Akutem Abdomen bzw. Appendizitis. Darunter fallen fünf prospektive Studien und eine retrospektive Studie. In allen diesen Arbeiten ergab sich für die DRUN bei Akutem Abdomen kein diagnostischer Stellenwert, die ermittelten Werte lagen je nach Studie für die LR + im Bereich zwischen 0,78 und 1,61 und für die LR –  im Bereich zwischen 0,91 und 1,29. In keinem der untersuchten Fälle hatte die DRUN eine relevante Auswirkung auf das weitere diagnostische und therapeutische Vorgehen.

Schlussfolgerung: Die Forderung bei Akutem Abdomen für eine generelle digital-rektale Untersuchung in der Notaufnahme muss kritisch hinterfragt werden, für eine Sinnhafthaftigkeit der Maßnahme findet sich in der Literatur keine Evidenz. Unabhängig von diesen Ergebnissen besteht für die digital-rektale Untersuchung allerdings eine eindeutige Indikation bei gezielten Fragestellungen und im Rahmen des Screenings nach Prostata- oder Rektumkarzinomen.

Abstract

Background: Physical examination of patients with undifferentiated abdominal pain (UAP) in the emergency room traditionally calls for digital rectal examination (DRE). Without a DRE, many textbooks deem a clinical examination incomplete. On the other hand, patients as well as physicians often feel uncomfortable with this breach of privacy involving a DRE. Especially emergency rooms do not offer an atmosphere where a relationship with the necessary mutual trust can be built up. In this light, the objective of this analysis is to assess the evidence for DRE via a systematic search of the relevant literature.

Methods and Results: A systematic search in Pubmed, Medline coupled with manual research laid the basis for the evaluation of relevant publications from January 1990 to March 2010. Keywords for the search were: “digital rectal examination” in combination with “acute abdominal pain”, “acute abdomen” or “appendicitis”. From the raw data of relevant publications, we extracted results into contingency tables and completed missing data. Above all parameters, we determined the likelihood ratios (LR) with corresponding 95 % confidence intervals to assess test quality. Opinions in the evaluated literature and many national and international textbooks diverge significantly on the necessity of DRE. Six studies question the significance of DRE when evaluating patients with undifferentiated abdominal pain and appendicitis, respectively. Out of these studies, five are prospective and one is retrospective. Overall, the diagnostic test quality of DRE was low in all studies with LR + in the range from 0.78 to 1.61 and LR –  from 0.91 to 1.29, respectively. No diagnostic relevance for DRE in combination with acute abdominal pain was found in these studies. Furthermore, in none of the reviewed cases did DRE have a relevant impact on management.

Conclusion: The recommendation of generally applying DRE in the emergency room needs to be questioned critically. No evidence for the necessity and significance was found in the reviewed literature. Independently, these findings do not touch on the unequivocal indication of the DRE as a tool for assessing other specific conditions as well as screening for prostate or rectal cancer.

 
  • Literatur

  • 1 Howell JM, Eddy OL, Lukens TW et al. Clinical policy: Critical issues in the evaluation and management of emergency department patients with suspected appendicitis. Ann Emerg Med 2010; 55: 71-116
  • 2 Gallagher E, Lukens T, Coluccielo S. Clinical policy: critical issues for the initial evaluation and management of patients presenting with a chief complaint of nontraumatic acute abdominal pain. Ann Emerg Med 2000; 36: 406-415
  • 3 Brewer BJ, Golden GT, Hitch DC et al. Abdominal pain. An analysis of 1000 consecutive cases in a University Hospital emergency room. Am J Surg 1976; 131: 219-223
  • 4 Powers RD, Guertler AT. Abdominal pain in the ED: stability and change over 20 years. Am J Emerg Med 1995; 13: 301-303
  • 5 Sanson TG, O'Keefe KP. Evaluation of abdominal pain in the elderly. Emerg Med Clin North Am 1996; 14: 615-627
  • 6 Jauch KW. Akutes Abdomen. In: Jauch KW, Mutschler W, Wichmann MW. Chirurgie Basisweiterbildung. 1.. Aufl. Heidelberg: Springer Medizin Verlag; 2007: 144-144
  • 7 Dick W. Über den Begriff „Akutes Abdomen“. Dtsch med Wochenschr 1952; 77: 257-259
  • 8 Gockel I, Schröder M, Lang H et al. Akutes Abdomen – Erstversorgung. Lege artis 2011; 1: 24-31
  • 9 Lyon C, Clark DC. Diagnosis of acute abdominal pain in older patients. Am Fam Physician 2006; 74: 1537-1544
  • 10 Laurell H, Hansson LE, Gunnarsson U. Diagnostic pitfalls and accuracy of diagnosis in acute abdominal pain. Scand J Gastroenterol 2006; 41: 1126-1131
  • 11 Dixon JM, Elton RA, Rainey JB et al. Rectal examination in patients with pain in the right lower quadrant of the abdomen. BMJ 1991; 302: 386-388
  • 12 Irvin TT. Abdominal pain: a surgical audit of 1190 emergency admissions. Br J Surg 1989; 76: 1121-1125
  • 13 Lukens TW, Emerman C, Effron D. The natural history and clinical findings in undifferentiated abdominal pain. Ann Emerg Med 1993; 22: 690-696
  • 14 Tintinalli JE. Acute Abdominal Pain. In: Tintinalli JE. Emergency Medicine: A Comprehensive Study Guide. 6.. Aufl. New York: McGraw-Hill, Medical Pub. Division; 2004: 489-502
  • 15 Andersson RE. Meta-analysis of the clinical and laboratory diagnosis of appendicitis. Br J Surg 2004; 91: 28-37
  • 16 Silen W. Abdominal Pain. In: Fauci A, Braunwald MD, Kasper DL. Harrison’s principles of internal medicine. 17.. Aufl. New York: McGraw-Hill, Medical Pub. Division; 2008: 91-92
  • 17 Berchtold R. Akutes Abdomen. In: Berchtold R, Bruch HP, Trentz O. Chirurgie. 5.. Aufl. München: Urban & Fischer, Elsevier GmbH; 2008: 999-1000
  • 18 Morris PJ, Malt RA. Abdominal Pain. In: Morris PJ, Malt RA. Oxford Textbook of Surgery. 1.. Aufl. Oxford: Oxford University Press; 1994: 1382-1382
  • 19 Greenfield LJ, Mulholland MW, Oldham KT. Abdominal Pain. In: Greenfield LJ, Mulholland MW, Oldham KT, Zelenock GB, Lillemoe KD. Surgery: Scientific Principles and Practice. 2.. Aufl. Philadelphia: Lippincott-Raven Publisher; 1996: 1254-1254
  • 20 Cope Z, Silen W. Cope’s early diagnosis of the acute abdomen. 20.. Aufl. Oxford: Oxford University Press; 2000: 65-82
  • 21 Osler W. The principles and Practice of Medicine Designed for the Use of Practitioners and Students of Medicine. 1.. Aufl. New York: Appleton-Century company; 1955: 525-525
  • 22 Owens BJ, Hamit HF. Appendicitis in the elderly. Ann Surg 1978; 187: 392-396
  • 23 Kazarian KK, Roeder WJ, Mersheimer WL. Decreasing mortality and increasing morbidity from acute appendicitis. Am J Surg 1970; 119: 681-685
  • 24 Jaeschke R, Guyatt GH, Sackett DL. Users’ guides to the medical literature. III. How to use an article about a diagnostic test. B. What are the results and will they help me in caring for my patients? The Evidence-Based Medicine Working Group . JAMA 1994; 271: 703-707
  • 25 Manimaran N, Galland RB. Significance of routine digital rectal examination in adults presenting with abdominal pain. Ann R Coll Surg Engl 2004; 86: 292-295
  • 26 Quaas J, Lanigan M, Newman D et al. Utility of the digital rectal examination in the evaluation of undifferentiated abdominal pain. Am J Emerg Med 2009; 27: 1125-1129
  • 27 Lanigan M, Newman D. Utility of the Digital Rectal Examination As a Diagnostic Predictor Variable in the Presentation of Undifferentiated Abdominal Pain. Am J Emerg Med 2005; 21: 1105-1109
  • 28 Sedlak M, Wagner OJ, Wild B et al. Is there still a role for rectal examination in suspected appendicitis in adults?. Am J Emerg Med 2008; 26: 359-360
  • 29 Bonello JC, Abrams JS. The significance of a “positive” rectal examination in acute appendicitis. Dis Colon Rectum 1979; 22: 97-101
  • 30 Schimanski CC, Barreiros APC, Lang H et al. Akutes Abdomen – Laborbefunde, Röntgen, Sono & Co. Lege artis 2011; 1: 32
  • 31 Sahm M, Pross M, Lippert H. Akute Appendizitis – Wandel in Epidemiologie, Diagnostik und Therapie. Zentralbl Chir 2011; 136: 18-24
  • 32 Dickson AP, MacKinlay GA. Rectal examination and acute appendicitis. Arch Dis Child 1985; 60: 666-667
  • 33 Muris JW, Starmans R, Wolfs GG et al. The diagnostic value of rectal examination. Fam Pract 1993; 10: 34-37
  • 34 Brewster GS, Herbert ME. Medical myth: a digital rectal examination should be performed on all individuals with possible appendicitis. West J Med 2000; 173: 207-208
  • 35 Scales Jr CD, Fein S, Muir AJ et al. Clinical utilization of digital rectal examination and fecal occult blood testing upon hospital admission. J Clin Gastroenterol 2006; 40: 913-918
  • 36 Rockey DC, Auslander A, Greenberg PD. Detection of upper gastrointestinal blood with fecal occult blood tests. Am J Gastroenterol 1999; 94: 344-350
  • 37 Eisner MS, Lewis JH. Diagnostic yield of a positive fecal occult blood test found on digital rectal examination. Does the finger count?. Arch Intern Med 1991; 151: 2180-2184
  • 38 Macias DJ, Sarabia MJ, Sklar DP. Male discomfort during the digital rectal examination: does examiner gender make a difference?. Am J Emerg Med 2000; 18: 676-678
  • 39 de Dombal FT, Matharu SS, Staniland JR et al. Presentation of cancer to hospital as ‘acute abdominal pain’. Br J Surg 1980; 67: 413-416
  • 40 Brauer RB, Harnoss JC, Lang J et al. [Quality and quality assurance of teaching in surgery – recommendations from a workshop of the surgical cooperative for quality assurance]. Zentralbl Chir 2010; 135: 18-24
  • 41 Russeler M, Weber R, Braunbeck A et al. [Training of practical clinical skills in surgery – a training concept for medical students]. Zentralbl Chir 2010; 135: 249-256