Abstract
Background:
Junctional epidermolysis bullosa with pyloric atresia (JEB-PA) is a rare autosomal recessive disease with blister formation within the lamina lucida due to mutations in the integrin β4 (ITGB4) and α6 (ITGA6) genes.
Case report:
A female preterm infant, first child of healthy non-consanguineous parents, was born at 26 + 4 weeks of gestation by caesarean section, following polyhydramnion and abruption of placenta. She presented with extensive areas of denuded skin on both lateral sides of the head, neck and extremities. Auricles were hypoplastic. Abdominal ultrasound and X-ray were suggestive of pyloric atresia which was revised surgically on the 4th day of life. Further course was complicated by progressive skin detachment, sepsis, and renal insufficiency with fatal outcome at 18 days of age. Immunofluorescence mapping of cryopreserved skin showed junctional cleft formation with negative staining for integrin α6 and integrin β4. Mutational analysis disclosed compound heterozygosity for two novel nonsense mutations in the ITGB4 gene: c.600dupC/p.F201fsX14 and c.2533C>T/p.Q845X. 2 subsequent pregnancies were terminated following prenatal diagnosis disclosing the same ITGB4 mutations, a 4th pregnancy was unaffected.
Conclusion:
We describe a case of lethal JEB-PA with negative immunoreactivity to integrin α6 and integrin β4 predicting a poor outcome. Identification of compound heterozygosity for two novel ITGB4 mutations in the affected preterm infant permitted prenatal diagnosis and finally birth of a healthy sibling.
Zusammenfassung
Hintergund:
Die junktionale Epidermolysis bullosa mit Pylorusatresie ist eine seltene, autosomal-rezessiv vererbte, bullöse Dermatose, welche durch Genmutation der Integrine β4 (ITGB4) bzw. α6 (ITGA6) hervorgerufen wird.
Fallbericht:
Per Notfall-Sectio bei Polyhydramnion und Abruptio placentae wurde nach 26 + 4 SSW ein Mädchen als erstes Kind gesunder, nicht verwandter Eltern geboren. Postnatal zeigten sich eine ausgedehnte Ablösung der Epidermis mit Betonung von Gesicht, Halsseiten und Extremitäten sowie hypoplastisch angelegte Ohrmuscheln. Sonografie und Röntgenaufnahmen des Abdomens waren mit einer Pylorusatresie vereinbar. Diese wurde am 4. Lebenstag durch gastroduodenale Seit-zu-Seit-Anastomose operativ korrigiert. Im postoperativen Verlauf kam es komplizierend zu zunehmender Blasenbildung, gefolgt von Sepsis und Nierenversagen. Das Mädchen verstarb im Alter von 18 Tagen. Das Immunfluoreszenzmapping zeigte eine junktionale Spaltbildung, Integrin α6β4 war nicht darstellbar. Eine Mutationanalyse ergab Compound-Heterozygotie für 2 neue Nonsense-Mutationen im ITGB4 Gen (c.600dupC/p.F201fsX14 und c.2533C>T/p.Q845X). 2 weitere Schwangerschaften wurden nach Pränataldiagnostik mit Identifizierung derselben ITGB4-Mutationen beendet, eine vierte Schwangerschaft war unbetroffen.
Schlussfolgerung:
Das vollständige Fehlen von Integrin α6β4 im Immunfluoreszenzmapping wird als ungünstiger prognostischer Marker bewertet. Die Charakterisierung 2 neuer Mutationen im ITGB4 Gen ermöglichte eine gezielte Pränataldiagnostik und schließlich die Geburt eines gesunden Kindes.
Key words
epidermolysis bullosa - pyloric atresia -
ITGB4
- prenatal diagnosis
Schlüsselwörter
Epidermolysis bullosa - Pylorusatresie -
ITGB4
- Pränataldiagnostik