Zusammenfassung
Das invasive Atemwegsmanagement stellt auch für geübte Anästhesisten, Notfall- und
Intensivmediziner hohe Anforderungen dar. Die dilatative Punktionstracheotomie ist
unter Beachtung der Sicherheitsvorgaben und Kontraindikationen bettseitig sicher durchführbar,
wobei die Blue-Dolphin-Methode zwar eine interessante Neuentwicklung darstellt, ohne
jedoch den anderen Techniken im Hinblick auf Reduktion der Komplikationen überlegen
zu sein. Die Praxis einer frühen Tracheotomie kann aktuell nicht durch hochwertige
Studien gestützt werden. Die Gefahr eines Barotraumas im Rahmen einer notfälligen
Jetventilation kann durch Verwendung von Ejektoren, welche auf dem Bernoilli-Prinzip
basieren, reduziert werden.
Abstract
Invasive airway management techniques are still challenging even for skilled anesthesiologists,
intensivists and emergency physicians. All current percutaneous tracheostomy techniques
are based on Seldinger's principle. Using the recent introduced Blue Dolphin Kit is
feasible and safe, but without clear advantage compared to other kits. There is no
data available to generally support performing early (<8 days) tracheostomy in intensive
care patients requiring mechanical ventilation. Experimental data show promising results
of supporting expiration through a small bore catheter using ejectors based on Bernoulli's
principle in terms of minimizing risk of barotrauma during emergency transtracheal
high frequency jet ventilation.
Schlüsselwörter:
Notfallmedizin - Tracheotomie - Blue Dolphin - Koniotomie - Jetventilation - Atemwegs-management
Key words:
emergency medicine - tracheostomy - cricothyroidotomy - Blue Dolphin - jet ventilation
- airway management