Zusammenfassung
Nicht-steroidale Antiphlogistika sind als Schmerzmittel unverzichtbar. Sie stehen
wegen unerwünschter Arzneimittelwirkungen (zuletzt: Herz-Kreislauf-Erkrankungen) in
der öffentlichen Kritik. Gerade ältere Menschen können ohne diese Wirkstoffe kaum
auskommen. Da es an Alternativen mangelt, geht es darum, diejenigen Patienten zu erkennen,
die ein besonders hohes kardiovaskuläres Risiko beim Gebrauch dieser Wirkstoffe aufweisen.
Wir berichten über Untersuchungen zur Wertigkeit des „Biomarkers“ NTproBNP als Prädiktor
für kardiovaskuläre Probleme bei Patienten unter Langzeitbehandlung mit Zyklooxygenasehemmern.
Im Gegensatz zum hsCRP zeigt NTproBNP ein erhöhtes Risiko für kardiovaskuläre Probleme
zuverlässig an.
Abstract
Non-steroidal, anti-inflammatory drugs (NSAIDs, inhibitors of cyclooxygenases) are
still worldwide the most intensively used remedies. These compounds are reliable therapeutics
for muscle, joint, back, and traumatic pain. They cause, however, many unwanted side
effects. Recently, the propensity of these compounds to cause cardiovascular diseases
has been highlighted. As there are no alternatives available, attempts are made to
single out those patients who are likely to develop unwanted cardiovascular drug effects
when treated with NSAIDs. 2 widely used biomarkers were investigated as predictors
of cardiovascular risks aggravated by the treatment with cyclooxygenase inhibitors.
We here report on positive results of such evaluations employing the biomarker NTproBNP.
Schlüsselwörter
NSAR - natriuretisches Peptid - C-reaktives Protein - kardiovaskuläres Risiko - Zyklooxygenase-Inhibitoren
Key words
NSAID - natriuretic peptide - C-reactive peptide - cardiovascular risk - cyclooxygenase
inhbitors